/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
SPAM - SPAM - SPAM IGEN OG IGEN
Fra : ingelein
Vist : 303 gange
50 point
Dato : 24-11-18 18:29

Hej
Jeg bliver overdænget med SPAM fra FedEx. Mit spamfilter hos Yousee holder godt nok de mails tilbage, som starter med FedEx navnet, men nu er FedEx blevet så smarte, at de sætter alle mulige Navne først i afsenderadressen: ARIANE, REBECCA, MYANIAR og adskillige flere. Hvordan hulen kommer man det til livs?
Ingelein
Ps. Jeg kunne ikke finde ud af You Sees nye opsætning, så jeg kan definere det der Spam bedre.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-18 19:44

Nu kender jeg kun FedEx som et stort internationalt postfirma, så det må være fordi at lyssky personer misbruger navnet.

Det mest interessante vil være hvad der står til højre for "@", jeg er næsten sikker på at der ikke står @fedex.com. De fleste spamfiltre vil kunne fjerne alt som ender på @lyssky.domæne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-11-18 23:51

Hej Soren - det er åbenbart en kend Malware, som huserer. Jeg åbner Aldrig nogen mails, hvor jeg ikke kender afsenderen - mærkeligt at du ikke har hørt om fænomenet.
https://www.pcrisk.com/removal-guides/13095-fedex-package-email-spam
Der er siden jeg stillede spørgsmålet kommet 2 nye.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-11-18 23:52

Desværre har Yousee lavet helt om på Webmail, så umiddelbart ved jeg ikke, hvad jeg skal skrive for at blokere totalt for disse mails.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-18 01:10

Dette gav mig et helt andet syn på problemet.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så anvender virussen en gammel teknik som jeg allerede stiftede bekendtskab med for 10 - 15 år siden. Når maskinen inficeres så gennemgår den ens kontaktliste og videresender virusen til alle som står i den, men med falsk afsender. Det er utroligt let at sende en mail med falsk afsender, jeg har selv overrasket folk ved bl.a. at sende dem en mail til dem med billgates@microsoft.com som afsender. Dette er en af de vigtigste årsager til at mange udbydere har spærret for port 25 da denne port bruges af den SMTP-protokol til udgående mails som ikke kræver password. Alternativet ASMTP kræver et password som skal være tastet ind i mailprogrammet.

Men dit problem er jo ikke din egen forbindelse eller mailprogram, men alle dem der har din mailadresse i deres kontaktliste og hvor port 25 ikke er spærret, og hvor virussen i deres maskiner spytter mails ud til alle i deres mailingliste i lange baner - og det endda uden at de selv bemærker noget somhelst. Så for at få dette standset så er det alle dem som du normalt får mails fra du skal have fat i så de kan få renset deres maskine for virusen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-11-18 09:58
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-18 10:11

Det vil være umuligt at opspore alle, som kender min mail. Jeg ..... eller yousee har lukket port 25. Men andre har jo ikke.
Tak for svarene. Gad vide, hvor længe det kan fortsætte, for det fortsætter jo med nye navne i afsenderen før "Fedex".
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 25-11-18 11:22

På et tidspunkt så vil alle antivirusprogrammer være opdateret med den. Jeg mener ikke at der går meget mere end et par måneder fra de observere den til den kommer i deres virusdefinitions tabel. Men nogle vira er sværere end andre på dette punkt.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-18 14:01

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Ja jeg håber at det holder op, men der er jo en særlig grund til at misbruge Fedex i denne tid, hvor så mange køber på nettet og venter på en pakke
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-18 14:21

Præcis. Tak for point.