/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Kan man blive psykolog hvis dianose selv
Fra : bodillouise
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 23-11-18 20:17

Vi sidder og snakker om denne problemstilling. Nogle der kan svare på det ?
Hvis man har en dianose selv kan man så godt få en uddannelse som psykolog ?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 23-11-18 21:00

Det kan man sagtens, har du nogensinde hørt om en psykolog der var normal ??

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 23-11-18 21:02

kenwood.
Nej det har jeg ikke, har du heller ikke været i kontakt med en ??

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 23-11-18 21:03

Skulle stå nu i steden for du ??

Kommentar
Fra : netop

Dato : 23-11-18 21:26

Hvilken 'diagnose' tænker du på?

Det kan jo dække over alt fra forkølelse til skizofreni

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 24-11-18 00:48

Kan du Dansk og forstår hvad der ellers bliver snakket om, kan du tage de uddannelser du vil, men samtidig kan det kræve en fejlfri straffe attest til det meste der har med mennesker at gøre, især yngre og skrøbelige som er nemme at lokke i uføre.
Men hvad er din Diagnose?

Selv højtuddannede Læger får domme for voldtægt og andet godt, som de er uddannet til at modstå, men til trods for det, meget sjældent bliver dømt for, da det er et såkaldt mindre begavede ofre det går ud over, som enten ikke kan forstå hvad der lige skete ved besøget, eller ikke kan overkomme at føre en lang sag, med det offentlige som blind og især døv passager.

Hvis du selv har prøvet en tur gennem det Offentlige system, ved du hvor lang køen er bare for den mindste sag.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 24-11-18 08:35

Det er rent snak, jeg har ikke nogle dianose selv, og ønsker heller ikke nogle leder efter en for så har jeg jo nok 1,2,3 eller flere ??
Vi talte bare om hvis man nu have en dianose som asperger, skizofreni om man kunne tage en uddannelse som psykolog og om nogle evt ønskede at ansatte en.
Min mand syntes at hvis man har en dianose kan man ikke varetage andres behov, interesse.
Jeg mener det måske kan være en fordel, da man selv kender til en lang række problemstillinger.
Dog er asperger jo en person som er lidt indadvendt person, som ikke virker til at have interesse for andres liv (ved ikke om det er korrekt)
Men om man kan få arbejde, hvis man siger man har en dianose ved jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-18 18:25

Psykologer kan heller ikke varetage deres egne behov og problemer. Min nærmeste familie tæller en professor i psykologi, en psykiater og 2 unge psykologer. De har nøjagtig de samme problemer som andre folk. Og hvis du tænker på sådan en kvinde, som Joan Ørting, som er sexolog, og rådgiver andre i parforhold, kan hun jo heller ikke stå som lysende eksempel, bortset fra det lysende røde hår.
Nej, den slags uddannelse beskytter hverken mod det ene eller det andet.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 25-11-18 13:29

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-18 13:57

Psykologer og andre der har en uddannelse ,som de mener gør dem i stand til at hjælpe folk som har problemer har som vigtigste redskab deres ØRER. De tager sig nemlig betaling for at lytte til dine problemer og så har de i deres uddannelse fået nogle "redskaber", som gør at de ser på et problem med andre øjne. Ofte ser de ikke deres egne problemer af samme grund.
Meget ofte er læsningen på folks problemer meget nærliggende og det er at de skal genkende problemet hos sig selv og acceptere og arbejde med det ud fra nogle retningslinjer, som psykologen kan vise vej til.
Ingelein

Kommentar
Fra : Sicario

Dato : 05-12-18 10:27

Der er mange forskelle på lægebehandling og psykologbehandling. En af dem er at de skader man kan forvolde, hvis man behandler forkert er helt forskellige.

Forestil dig at du har fået konstateret kræft, skal opereres og har valget mellem en kirurg, som selv har fået fjernet et bryst på grund af kræft og en som er kendt for at være meget sund. Det er selvfølgelig godt at en læge er tilstrækkeligt dygtig til at kunne holde sig selv rask. Men det er måske i virkeligheden mere værdifulds, hvis den læge der skal operere har personlige erfaringer, en personlig interesse og med garanti ved alt, hvad der er værd at vide om sygdommen.

I dette lys kan man se en egen diagnose som en slags ekstern del af uddannelsen og noget som bidrager med kvalifikationer, som er næsten umulige at få på anden måde. Der er forskel på at læse om en sygdom og at have haft den tæt inde på livet selv.