/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 7 kun køre fejlsikret tilstand
Fra : yoda1812
Vist : 146 gange
20 point
Dato : 21-11-18 10:06

Pludselig ville Windows 7 ikke starte. Efter at logoet var vist, var der længe sort skærm, hvorefter der på en blå skærm meget kort blev vist nogle fejlmeddelelser. Jeg nåede ikke at læse teksten. Jeg prøvede igen og trykkede på 'Pause', men det virkede ikke. Jeg kan starte computeren i fejlsikret tilstand med netværk, men lyden virker ikke, og hvis jeg tilslutter noget (f.eks. en ekstern harddisk) til en USB-port, bliver den ikke installeret - hvis jeg derimod tilslutter den, inden jeg starter computeren, er den tilgængelig.

Jeg har ikke installeret noget - hverken hardware eller software - fornylig, men jeg har prøvet at gå både et skridt og to skridt tilbage i gendannelsespunkter, uden at det hjælper. Windows foreslår også selv at reparere fejlen, hvilket jeg gladelig accepterer :), men heller ikke det hjælper :(

Kommentar
Fra : gobredbaand

Dato : 21-11-18 11:26

Har du forsøgt at give den en gang frisk windows?

Bare sæt et usb stik i og download windows creation tool, så klarer den det hele for dig :)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-11-18 16:48

Det er fordi der er en fejl i Windows og det er ret sikkert en software/driver fejl.
Når du kommer ind i Windows kan du finde en mappe der hedder Minidump under C:\Windows, derinde ligger den en eller flere .dmp filer. De kan fortælle hvad der er problemet med din computer. Hvis du er interesseret så kan du sende den nyeste fil til mig så skal jeg gerne kigge på det.

Kommentar
Fra : yoda1812

Dato : 23-11-18 22:42

Hej Webnoob.

Det lyder dejligt, hvis du vil tage dig tid til at kigge på dumpfilen. Jeg har fundet den, men jeg kan ikke se, hvordan jeg kan sende den til dig via kandu.dk :(

I øvrigt: er der en direkte vej til at få computeren til at starte i Fejlsikret tilstand med netværk. Hver gang er jeg nødt til at
- lade computeren konstatere at der er en fejl. Blå skærm med crash dump
- starte med Startreparation
- lade den konstatere, at det ikke hjalp. Blå skærm med crash dump
- start igen, og nu kan jeg endelig vælge Fejlsikker tilstand

I mellemtiden er der gået næsten en halv time :(

Jeg har googlet og er blevet foreslået
- tryk gentagne gange på Esc
- tryk på F8
- tryk på Shift F8

ved opstart, men intet af det virker.

Mvh

Kommentar
Fra : yoda1812

Dato : 24-11-18 11:51

Nu er jeg kommet nærmere problemet. Jeg downloadede WinDBG for at læse crashdump filen. Der var en fejlmeddelelse:
Unable to load image \SystemRoot\system32\DRIVERS\nvlddmkm.sys, Win32 error 0n2
Jeg googlede så på nvlddmkm.sys og fik at vide, at det drejede sig om Nvidia kortet. Blev rådet til at fjerne driveren, genstarte computeren og geninstallere igen.
Jeg fjernede driveren og genstartede computeren, og nu startede den i normal tilstand :) Den geninstallerede automatisk driveren til Nvidia kortet, og jeg blev bedt om at genstarte computeren. Så blev der igen blå skærm, og jeg måtte starte i Fejlsikret tilstand. Så nu er situationen den, at hvis jeg forsøger at køre med Nvidia kortet, crasher computeren, og hvis jeg kører med Nvidia kortet deaktiveret, kører den tilsyneladende normalt - dog synes jeg, at den kører langsommere end før.
Er der tale om en hardware fejl på Nvidia kortet?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-11-18 14:33

Hvis du starte msconfig så har vdu mulighed for at bede den om at starte med netværk ellers kan du også kopiere den ud på en USB-nøgle og sende de fra en anden computer.

Det er netop WINdbg du skal bruge. Den fil du nævner er en grafikkorts driver. Geninstaller eller opdater din grafikkorts driver. Det kan sagtens gøres i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-11-18 14:35

FYI... så skulle du sende .dmp filen til mig som en .zip fil til support@hilsoe.dk