/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luft til luftvarmepumpe
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 356 gange
200 point
Dato : 13-11-18 20:52

Luft til luftvarmepumpe, hvad er jeres erfaringer med det ?

Har købt en nedlagt landejendom ude på femte kartoffelrække , og derfor er muligheden for installation af fjernvarme ikke tilstede.

Havde egentlig tænk på pillefyr, men et ”klogt hoved” anbefalede luft til luftvarmepumpe.

Beboelsen er på 150 m2. og rimelig isoleret med 300 m/m i toppen, flamingo under støbt gulv, samt nye energiruder og døre.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-11-18 21:23

I det rum, hvor varmepumpen installeres, vil der være fint varmt, men luften transporteres jo ikke til de andre rum, ellers en fin løsning.

Har selv en i vores udestue.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-18 21:40

Vi har selv varmepumpe og har halveret vore energi omkostninger,
og ja varmen derfra er i stuen, supplerende omkostninger er nu mest til det varme vand.

Hvis du vil spare yderligere, så invester i solceller, det har vi og de leverer el til varmepumpen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-18 21:43

Mon ikke du tænker luft/vand. Udmærket alternativ hvis man har for lidt plads. Nr 1 er jordvarme.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 13-11-18 21:46

150 m² hus, fornuftigt isoleret kræver ikke alverden stor varmepumpe. Men pas på alle lykkeridderne i branchen. Du kan altid checke på www.kmo.dk om firmaerne har et rigtig certifikat.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-11-18 23:31

Citat
Mon ikke du tænker luft/vand. Udmærket alternativ hvis man har for lidt plads. Nr 1 er jordvarme.
Det er luft til luft jeg tænker på.

Citat
Du kan altid checke på www.kmo.dk om firmaerne har et rigtig certifikat.
Tak for det link.

Citat
men luften transporteres jo ikke til de andre rum, ellers en fin løsning.
Stueetagen er med åben køkken. Badeværelset er med el-gulvvarme. Til første salen påtænker jeg, at koble en ekstra pumpe på, - det må ude-delen kunne trække....?

Jeg får lige fat i den lokale elektriker og arbejder videre med projektet. Ville lige høre, om varmepumpen var en god ide.
Så foreløbig tak for alle svarene...

Citat
Hvis du vil spare yderligere, så invester i solceller, det har vi og de leverer el til varmepumpen.
Jeg havde solceller på det hus, jeg solgte her i sommers. Orker næsten ikke at investere i dem nu da jeg ikke ved, hvad miljøministeren finder på af djævelskab. Den ordning vi havde i 2012 - og som staten lovede ville fortsætte i 20 år har han jo skrottet, så spørgsmålet er, om solceller er en god ide..? Jeg tænker: Investeringen/udbyttet...?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-18 23:51

Nej så simpelt er det ikke. Du kan ikke bare tage en en-ports maskine og koble to indedele på. Den går ikke. Så bør du vælge en multiportsmaskine. Men de er lidt grimmere på prisskiltet. Du bør anvende en specialist. Elektrikerne har mestendels "kun" 2,5 kg certifikat. Det giver dem så lov til lige netop at lave sådanne småanlæg. Men vær obs. Der er rasende mange klamphuggere på banen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-18 23:58

https://www.mevp.dk/ et godt sted at starte. HERO'en er supergod. Og de har også både 2, 3, 4 og 5 ports maskiner.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-18 08:22

Jeg har lige fået bygget nyt sommerhus, men isoleret som et helårshus.

En enkelt luftvarmepumpe kan sagtens varme hele huset på ca 140 m2 op, men alle indvendige døre skal selvsagt være åbne!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-18 11:38

Der er kommet nye tendenser hvor naboer går sammen om varme pumper,
måske kan du finde naboer, der vil være med?

Fjernvarme med ledningstab er sikkert for dyrt.

Nu ved jeg ikke hvor du bor og hvor dit nye hus ligger,
men vor nærmeste nabo Jan Andersen forhandler Toshiba varmepumper,
ham kan jeg anbefale, han er fra Kjellerup men hans søn har forhandlingen på Sjælland.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-18 11:45
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-11-18 18:31

Citat
Der er kommet nye tendenser hvor naboer går sammen om varme pumper,
Hvordan det..? De må da bo i rækkehus så.

Citat
Nu ved jeg ikke hvor du bor og hvor dit nye hus ligger,
Vi bor det aller sydligste sted på Lolland. Købt som flexbolig i det spæde vår. Måtte bare erkende, at Holbæk og jeg passede ikke rigtigt sammen mere, derfor valgte vi at flytte herned -dejlig Ø forøvrigt, med udsigt til Femern og færgeruten.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-11-18 22:25

Tak for svaret 3773.

Den lokale Elinstallatør var her til aften for at kigge lidt på sagerne. Han regner tilbud ud, og om et par dage mødes vi igen.