/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Thanksgiving/Black Friday/Julebelysning
Fra : ingelein
Vist : 363 gange
50 point
Dato : 11-11-18 22:56

Nu tror jeg da snart at vi skal døbe Danmark om til Denamerika!. Jeg hørte/læste at mange byer i år tænder juletræ og julebelysning 1 uge før, fordi de nævnte dage er en uge tidligere.
Jamen, skal vi da ikke invitere Trump til at komme og regere vores lille flække af et land også?
Jeg er Sååååååå træt af al den julesnak allerede nu. Helt galt blev det da min svigerdatter spurgte om jeg ikke skulle ud at købe julegaver Black Friday, for så kunne jeg spare en masse penge!
Åh nej, hvis jeg allerede skulle købe julegaver nu, kunne jeg da være sikker på at det meste skulle byttes, fordi hvem er interesseret i de samme ting om 8 uger, hvis man beder om en ønskeseddel i dag? Mine børnebørn - fra 18 til 30 år bladrer rundt på internettet for i det hele taget at finde noget de kunne ønske. Afskaf julen!
Jeg gider ikke! Det bliver det sædvanlige: en lille ting for at camoulflere en pengeseddel....... og det er de såmænd alle godt tilfredse med.
Ingelein

Kommentar
Fra : netop

Dato : 11-11-18 23:32

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-18 23:56

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-18 11:32

Har nøjagtig samme tankegang, ingelein. Du tror vel ikke vi er søskende.
Der skete jo også "ting og sager", under krigen. Hvor nogle kom lidt for tæt, på hinanden.

Nå, det var så julen der var emnet. Det er efterhånden til at brække sig over.
Een af vore naboer fik lys i juletræ (placeret ude ved fortovet) og guirlander den 3 november. Jeg synes jo det næsten er blasfemi. Eller ialtfald i klasse med en underlødig cirkus forestilling. De gamle dyder, er fuldstændig gået fløjten.

"Jule frokoster" behøver vist ikke nærmere omtale.........

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-18 11:47

Jamen Mosebaek.
Nu var min far dansksindet og modstandsmand, fik frataget sin fiskerikoncession fordi han ikke var medlem af NSDAP. Det har jeg papir på, men jeg kan da huske at vi havde et foto i vores familiealbum, hvor han var tvangsindlagt til et eller andet jordarbejde - og han omtalte Støvring. ??? Han har aldrig ligget på den lade side! Så, hvem ved? Jeg er født i 40, men har søskende født i 1926 0g 1928, så jeg var bestemt en smutter.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-11-18 13:09

Det, der er så magisk ved meningsløse ting og hændelser, er, at de holder op med at være meningsløs og begynder at give mening i det øjeblik, vi tillægger dem mening og værdi.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-11-18 15:15

Da jeg var barn var Nørrebrogade pyntet med julebelysning fra Søerne til Nørrebro station(højbanen) i dag er der ingen hygge og beboerklientellet skiftet ud med EID-tilbedere og selvpiskere - nøje adskilt i køn! -Julen er ikke et Nørrebro fænomen mere så er du træt af jul og dens hygge så flyt til Kbh. N.

Må en kristen fundamenteret højtid bekomme jer vel!
MV2

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-18 16:13

Jeg var barn mellem 1940 og 1950 i Flensborg. Vi var glade, hvis der bare var lys i gadelygterne, brænde til kakkelovnen og mad på bordet. Hjemmelavede julegaver var der dog.

I dag er jeg træt af julen. Hvorfor? Læs videre her:
http://strikinge.blogspot.com/2015/12/sma-broderede-julehjerter-pude-og-lber.html
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-11-18 14:48

Citat
Jeg var barn mellem 1940 og 1950 i Flensborg. Vi var glade, hvis der bare var lys i gadelygterne, brænde til kakkelovnen og mad på bordet. Hjemmelavede julegaver var der dog.
Åh gudske lov da forandrer tingene sig til det bedre.

Dine forældre har sikkert forbandet Edison over han opfandt det elektriske lys,- og, at det ydermere skulle bruges til gadelys!!
Men altså, sådan forandrer ting sig jo.

Citat
Afskaf julen!
Hvorfor nu det?? Var det ikke bedre at afskaffe gaveræset ?

Citat
Jeg var barn mellem 1940 og 1950 i Flensborg. Vi var glade, hvis der bare var lys i gadelygterne, brænde til kakkelovnen og mad på bordet. Hjemmelavede julegaver var der dog.
Ja, min far fortæller evig og altid, at han var ovenud lykkelig når han fik en nypoleret 5 øre i julegave.

Dér hvor jeg vil hen. Du kan ikke stoppe udviklingen, men du kan lade være med at gøre julen til mere end det den er: En festdag i familien skød uden gaveræset.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-18 17:18

Jeg hader mig selv for at leve op til børn, børnebørn, oldebørns osv forventninger. Hader at blive bombsarderet med ønskesedler, flest gaver fundet på nettet, når de ved at jeg IKKE giver andet end pengesedler.
Sidste år var farfar glad for at få en ny sixpence. Den var desværre for lille, købt på nettet og skulle byttes til en større. Vi hørte ALDRIG mere noget til den kasket.
Nogle juleår mager det sig sådan at vi kun er os selv og en voksen søn juleaften. Alle har ondt af os, men vi nyder det! Vi ville heller ikke have noget imod at være alene juleaften. Hellere det end en juleaften med sammenbragte familier. Vi har prøvet at være hos en svigerdatter med familie, som vi ikke kendte. Vi sntes at det var forfærdeligt. Det lyder ikke pænt, men vi ville have foretrukket at være ene to.
Ramaskrig fra alle kanter kan høres nu.
Næh, min far var skam glad for Edison. Så slap han for at holde petroleumslamper vedlige. Sikke noget at kæde sammen med krigsmangler! Du tænker dig vist ikke om
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-11-18 18:32

Citat
Sikke noget at kæde sammen med krigsmangler! Du tænker dig vist ikke om
Aaaarh, nu var vist dig selv, der bragte emnet på banen.
Citat
Jeg var barn mellem 1940 og 1950 i Flensborg. Vi var glade, hvis der bare var lys i gadelygterne,

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-18 19:17

Hvor i alverden skulle børn have den erfaring, vi gamle har om knappe tider fra,, selvom der stadigvæk findes børn i Danmark, som vokser op med mangel på basale ting, inklusive kærlighed. Mine efterkommere er snotforkælede og det har vi selv sørget for! Yngste mand i børnebørnsflokken bliv er 18 i dag, så nu har vi kun voksne børnebørn. Vore egne drenge er ikke institutionsbørn, har klaret sig godt i livet indtil videre, og det smitter af på børnebørnene. Jeg må allerede melde pas med oldebørnene, det går helt over gevind!
Jeg ved ikke, hvor gammel kaptajnen er, men hvad synes du selv i denne sag, i stedet for at spille bolden mod muren? Jeg foreslog for et par år siden at vi i stedet for at give gaver skulle få os et par planfader børn. Men der kom egoisterne rigtigt på banen. Jeg skulle bare have sagt at sådan blev det!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-11-18 19:51

Citat
Jeg ved ikke, hvor gammel kaptajnen er, men hvad synes du selv i denne sag, i stedet for at spille bolden mod muren?
Jeg er en gammel knark på 50 og 24 mdr.

Jeg synes du lægger alt for meget i julen. Os, altså familien, mødes til hyggelige dage med gode frokoster incl. øl og vin ad libitum, samt lidt pibe/cigarrøg i ny og næ -og kortspil, ikke at forglemme, gerne whist eller jydemausel. (Forøvrigt, den eneste tid på året hvor jeg ryger)
små gaver ud fra devisen: Det er ikke størrelsen på gaven, men tanken som tæller.

Jeg -og ikke mindst familien,- glæder os vanvittigt til julen. Julen hos os, er ikke stressende men afslappende.

Glædelig jul til dig.
Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-18 20:31

Citat
Ramaskrig fra alle kanter kan høres nu.

Du hører nu ingen herfra. Jeg er nemlig (igen) fuldstændig enig. Vi er efterhånden 76 og 70 år. Og det vi nyder mest, er RO. Vi er begge dårlig gående, helt gal med konen for tiden. Rundt i9 huset går vi i "gåsegang", med samme rollator.

Børnerne har inviteret sig selv, kommer med det hele. Det lyder jo også godt, men jeg ved konen ikke kan slappe af, af den grund. Synes hun skal en hel masse, skønt hun hverken kan stå eller gå.....og så er der frokosten næste dag, det forventes jo også. Det var hyggeligt, da vi var yngre, men nu orker vi det ikke. Vi har snakket om, hvordan vi, på en pæn måde, kan få antydet at vi helst vil være os selv.

Julegaver.... hva`så morfar, kan du li`dine sokker og halstørklædet. -: Jojo, lige hvad jeg ønskede mig. Har læssevis af sokker og halstørklæder i forvejen.

Vi er også gået over til kontant afregning. Så kan de selv købe til børnerne, og dem selv.

Apropos Planfader: Vor yngste søn, har en planfader lille pige i nord Thailand. Det fattigste område i Thailand. Han var i foråret, gennem organisationen, oppe at besøge hende og familien. Store ord, men han siger det var hans livs største oplevelse. Bare se den taknemlighed og glæde. Hun skal begynde i skolen, og nu kunne der blive råd til en skoletaske.
Hendes brødre fik et par fodbolde, og lidt andet. Nu har han selv set, hvor meget 200 kr/mdr. gør gavn. OG AT DEN FÅR DEM, SOM DE VAR TILTÆNKT.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-18 20:50

Jamen Tommy det lyder sådan som jeg gerne ville ha' det, men hvornår startede i med at holde jul på den måde?
@Mosebaek. Det er da trist med de dårlige bevægeapparater.... jeg mener jeres egne, ikke rollatoren. Der er jeg trods mine 78 år mere heldig..... endnu da!
Vi arvede et "barn" fra et andet land fra min mands afdøde fætter, men det viste sig at hans kollegaer ville have det barn at betale til, fordi de havde hørt så meget om pigen og gerne ville følge hende videre i livet.
Jeg forstår din kone, for selvom man ikke kan, hørere travlheden jo med til julen for mange.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-11-18 21:51

Citat
Jamen Tommy det lyder sådan som jeg gerne ville ha' det, men hvornår startede i med at holde jul på den måde?
Det ved jeg ikke..? Det må stamme fra barndomshjemmet, jeg aldrig kendt til andet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-11-18 21:52

Citat
jeg aldrig kendt til andet.
Jeg har aldrig kendt til andet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-18 22:02

Nu er det jo ikke sådan at jeg kan bruge min barndoms jul til sammenligning i dag. Du er faktisk et år yngre end vores yngste dreng. Hans barndoms jul var nok indenfor de grænser, som jeg kunne ønske mig i dag. Man kan ikke sådan lave om på noget, der langsomt har vokset sig stort. Et eksempel: Ny kæreste i familien og hans første jul sammen med kæresten hos os. " farmor, Julian bliver altså ked af det, hvis vi ikke skal have flæskesteg, for det er han vant til. Jamen selvfølgelig skal han da ikke nøjes med andesteg. (Min dumhed, for næste jul var der en anden kæreste på tapetet). Så det juleræs kan JEG ikke stoppe uden at nogen bliver fornærmet.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-18 22:06

Skal jeg være lidt grow, og uden at være særlig religiøs, synes jeg julen efterhånden har nærmest har udviklet sig til at være en hedensk fest. Jeg ved dog, hvorfor vi holdt jul.
Det tror jeg der er mange der ikke ved / ikke tænker på, for nuværende.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-18 22:11

Ja, sådan er det desværre i dag. Jeg/vi er heller ikke dem der slider kirkebænkene i vores sogn.
Men.... forleden læste jeg et sted at der ikke bliver noget krybbespil i Folketinget i år. De kan ikke finde de tre vise mænd.

Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-11-18 13:07

Der står jo ingen steder i Det Nye Testamente, at det var den 24/25. 12., Jesus blev født. Der står faktisk ingen dato.
Så, julen kunne ligeså godt være solhvervsfest, som fejring af Jesus fødsel.

Tjaaa, sådan er der jo så meget.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-11-18 13:44

Det vil både Rudolf, Santa Claus og den tyske Nikolaus blive ked af at høre, når de lige nu har så travlt med at blive færdige til den 24/25.12.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-11-18 14:31

Citat
Det vil både Rudolf, Santa Claus og den tyske Nikolaus blive ked af at høre, når de lige nu har så travlt med at blive færdige til den 24/25.12.
Ja, det ville de nok. Men nogen må jo fortælle julemanden og hans nisser, at de ret beset, intet har med julen at gøre - altså set fra et bibelsk synspunkt.
Første gang der fortælles om den egentlige julemand var ca. 1866 - da var Jesus vist født -og konfirmeret.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-19 09:30

Tak for svaret Mosebaek.