/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
WIFI hopper af hele tiden
Fra : Palmen
Vist : 325 gange
100 point
Dato : 03-11-18 20:31

For et års tid siden købte jeg en cpu (stationær).

Den kørte fint nok, men det undrede mig lidt at internetforbindelsen ikke var bedre og at den for ofte røg af.

Jeg kontaktede Stofa, og de sendte mig en ny tror det hedder router, da den jeg havde var 14 år gammel.

Straks kørte det meget bedre og alt tegnede godt.

Hasitigheden er stadig fin og god, men for pokker, nu hopper den af forbindelsen igen for et godt ord.

Det er ikke så tit jeg bruger min cpu, da det meste klares på ipad og mobil.

Forbindelsen hopper aldrig af Ipad og mobil, aldrig.

Når forbindelsen hopper af til min cpu kører jeg det der fejl-et eller andet igennem og så kommer den på igen.

I aften er det helt tosset og den hopper af hver 5. minut, det har jeg aldrig prøvet før.

Gad vide hvad dælen der er galt ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-11-18 21:22

En stationær PC ("cpu") kører meget sjældent trådløst, som f.eks. din iPad og mobil gør, de kører i stedet med et kabel.

Kan det være her "misforståelsen" opstår?

Hvis den kører trådløst, hvor langt er der fra din router til din stationære PC?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-18 11:26

Der er mange ting som kan forstyrre en trådløs forbindelse. Et sted i min egen bolig har min mobil et stærkt svækket signal fra min WiFi-accesspoint til trods for at den kun befinder sig 5 meter væk fordi at den ligger i skyggen af min varmtvandsbeholder. Og selvom man umiddelbart får tilstrækkeligt signal så kan en nabo's trådløse udstyr sagtens lige pludselig gå ind og overdøve ens egen trådløse router. Så prøv at flytte din stationære ind ved siden af routeren og se om den stadig hopper af.

På det mest anvendte frevensbånd, 2,4 GHz, er der kun 12 kanaler. Og en normal trådløs forbindelse anvender 3-4 kanaler. Normalt kan to eller flere routere godt bruge samme kanal, men dette fungere ikke altid godt. Den nye router som du netop har fået kan garanteret også køre på 5 GHz båndet med mere end 130 kanaler og hvor der idag kun er få brugere (her er der kun 2-3 stykker) men spørgsålet er om din stationære også kan.

Der er selvføgelig også den mulighed at din næsten helt nye stationære rent faktisk er defekt.

Nederst til højre er der et icon for din trådløse forbindelse. Klik på den. Jeg kender ikke Stofas routere men når jeg kigger på listen over de trådløse forbindelser her så ender navnene på¨de fleste med 2.4G eller 5G afhængigt af hvilken frekvensbånd de ligger på. Prøv at se om du kan finde din egen router to gange med de samme endelser og prøv at vælge den anden end den du er logget på. Kodeordet er garanteret den samme.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-11-18 13:04

Citat
En stationær PC ("cpu") kører meget sjældent trådløst

Det er rigtigt og med god grund. Kablet netværk er langt langt mere stabilt end trådløst. Jeg bruger selv primært kablet netværk, og mest kun trådløst til bærbart og mobilt udstyr.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 04-11-18 13:05

Bille1948, min stationær har wifi og skal kunne køre trådløst, og det fås på en del nyere CPUer, konstaterede jeg, da jeg så på CPUer og købte en.

Det har intet at gøre med, hvor min CPU står i forhold til modem, da den står tættere på end når jeg typisk bruger ipad og tlf.

Søren, ja min nye router er på 5 GHZ.

Jeg får dog kun min ene forbindelse op, når jeg trykker dernede på ikonet. Men jeg kunne se i mine indstillinger for min wifi, at der stod 2,4 GHZ, og det undrede mig, da Stofa jo har sagt til mig, at det er 5 GHZ, jeg gjorde så det, at jeg koblede mig ud af den forbindelse helt, slettede den og koblede mig på igen, og nu står der 5 GHZ i egenskaber for min wifi-forbindelse, så du fik mig måske/forhåbentlig på sporet, Søren. Jeg krydser fingre.

Jeg afventer nu om problemet er løst, inden jeg lukker spg'et og accepter dit svar Søren. Indtil videre tegner det godt, men jeg vil godt lige se det lidt an, inden jeg konkluderer noget :)

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 04-11-18 13:07

Min søster har en tilsvarende CPU som jeg, vi købte sammen, så argumentet om, at trådløse ikke duer til CPU køber jeg ikke umiddelbart, når det kører godt hos hende. :)

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 04-11-18 13:17

Hastigheden er forbedret viser en test. Og den er ikke hoppet af endnu. So far, so good. Jeg håber det forsætter.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-11-18 13:22

Citat
Hastigheden er forbedret viser en test.

Dette er endnu et tegn på at der nok har været for meget trængsel på den kanal du har kørt på før.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 04-11-18 13:42

Jeg lukker spørgsmålet nu, tilsyneladende er problemet løst, jeg har fået et markant hurtigere internet (positivt nok) men problemet med at jeg hoppede af WIFI er vist forsvundet.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 04-11-18 13:42

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.