/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Vore bedste minder
Fra : svendgiversen
Vist : 308 gange
230 point
Dato : 03-11-18 11:47

Jeg husker en søndag sommer morgen,
hvor jeg havde sluppet køerne løs nede på engen,
solen skinnede, jeg skulle ikke i skole og løb glad op ad bakken,
hjem til min fars gård i Trangbæk vest for Skals.

Er der nogen der har tilsvarende eller bedre minder?

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 240 point
Dato : 03-11-18 12:22

Har man haft en god barndom, (og det har jeg) står minderne jo nok lidt ekstra forgylne. Måske endda lidt mere end de i virkeligheden var.
Jeg husker også som knægt, på det lille husmandssted, når de små kalve blev trukket ud på kløvermarken, en dejlig forårsdag. Lyder helt Morten Korch`sk).

Ellers husker jeg, som den ældste af otte, når de fleste af mine søskende blev født. Den næstældste og jeg, blev jaget ud i laden, når jordemoden ankom. Jeg kan huske vi nogle gange, listede hen til "jordemodermanden", fik en snak med ham og studerede hans bil. Såvidt jeg husker, en lille Morris 8. (Vi er alle hjemmefødt).

M.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 03-11-18 13:58

Nu er jeg ikke så gammel men minder er da dog mange af. Som da man blev mor eller hver gang man har set et dyr blive født. Mange feriemindre nede i sydtyskland/Østrig, når man har set den fantastiske natur (Bjerge) eller en tur til det svenske hvor vi har set elgkøer, plukket kantareller.
Eller bare en helt alm dag, hvor man nyder sit egent hjem/have. Planter et træ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-18 10:38

Ikke meget godt mindesnak mere her på kandu,
hvis jeg nu udvider det til "Vore værste Minder", kommer der måske flere indlæg?

Vi havde rolige jyske heste, men så fik vi en ridehest, Flikka en Oldenborg,
som vi red på, uden saddel eller andet grej.

Engang, da jeg sad på hesten klar til en ridetur, slog min bror den bagi,
og den løb 2-3 kilometer inden jeg fik den stoppet.

Jeg klamrede mig til manken hele vejen ned i engen,
noget af det værste jeg ha oplevet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-11-18 13:24

Selvom jeg har haft med heste at gøre, hele min barndom, har jeg aldrig været vild efter at sidde på dem. Synes der er for langt ned.

Jeg husker som 10 - 12 årig, blev sendt til smeden, for at få lagt nye sko på hesten. Hesten var en "livlig" en af slagsen. Smeden var ret hidsig, så hvis dyret bevægede sig, fik den en hammer op i bugen.

Seancen foregik tæt ved en ret befærdet tværvej vi skulle over. Men inden da, slap jeg hesten, kunne ikke holde den. Den fòr afsted over vejen, var nærmest løbsk. Lang tid før jeg nåede hjem, havde far fanget den, og fået den ind i stalden. Den løb jo lige hjem. Heste er utrolige kloge dyr, og har en fantastisk hukommelse.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-18 17:23

Tak for svaret Mosebaek.