/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Berling støjer v. gas og bremse
Fra : gunnarb
Vist : 260 gange
25 point
Dato : 31-10-18 15:30

Min Berlingo 1,6 benzin 2003 er begyndt at støje, når man giver gas eller hvis man slipper gaspedalen hurtigt eller når man bremser. Jeg kan ikke høre noget, når jeg holder stille. Først troede jeg, at det var udstødningsrøret der stødte på oppe under motoren, da beslaget var tæret over. Men det var det ikke. Jeg spændte det fast midlertidig med et spændebånd. Jeg overvejede så om det kunne være gearskiftestængerne. Der sidder i alt 3 stænger med kugleforbindelser og et par af dem er der meget slør i, så måske kunne det sidde og rasle. Må der være slør i disse tre stænger? Jeg fik herefter bilen op på 2 donkrafte, så jeg kunne holde stille og køre med forhjulene. Nu kunne jeg stå ude ved motoren og give gas og slippe gas. Så opdagede jeg at motoren bevægede sig voldsomt, når jeg gav gas eller slap gas og med den lyd, som jeg kunne hører når jeg kørte i bilen. Samtidig så jeg på de 3 stænger til gearskiftet, men det var ikke dem der bevægede sig. Så hvad er årsagen til at motoren bevæger sig voldsomt og giver sådan en bankende lyd når der gives gas eller når gaspedalen slippes hurtigt eller når der bremsen i bevægelse.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-10-18 16:31

Simpelthen motor ophængerne. Er næsten ikke i tvivl om det. Nu kender jeg ikke meget til franske biler. Men, der sidder sikkert nogle "gummipuder" i ophængene. Er de slået tilpas flade i tidens løb, eller noget af gummiet er helt væk, kan det lyde voldsomt, metal mod metal.
Mit bedste gæt.

Det med gear skifte stænger, har jeg ikke oplevet siden min Ford Taunus årg. 1964. Men måske jeg har misforstået noget.

M.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 31-10-18 20:00

Det lyder rigtigt med motorophæng, bilen har kørt 254000 km. I følge Owners Workshop Manual er der tre forskellige ophæng, men jeg kan kun se de 2 til højre, så det sidste må sidde under batterikassen. Det øverste som er nemmest at komme til består af en stor gummipude, som motoren hviler på og så er der 2 mindre side gummipudder, som skal optage støde frem og tilbage. Jeg kan se, at der på de 2 side gummipudder er cirka 1 mm luft imellem gummi og metallet som gummiet skal støde imod. Uden at vide det, så vil jeg tro at der slet ikke skal være luft der? Det anden motorophæng til højre sidder helt nede i bunden og er svær at komme til. Det har form at et hjul på højkant med en bolt igennem. Så det må optage tværgående stød/bevægelser. Det sidst ophæng som sidder i venstre side kan jeg ikke lige se. Men hvis ophængene skal skiftes, så skal man vel skifte alle sammen samtidig? Nogen der ved om det er svært at skifte og hvordan man griber det an?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-10-18 21:34

Har ikke hørt lyden ,men kan det være varmeskjoldet over udstødningsmanifold eller varmeskjold over katalysatoren? Jeg ville tjekke det.Det er normalt at festet ruster ,så ligger de og larmer når du slipper gassen,eller gir gas.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 01-11-18 00:04

Det er ikke varmeskjoldene. Men måske bare 1 af de 3 ophæng.
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/styles/max_width_1000/public/Motoroph%C3%A6ng%20Berlingo%201%2C6_1.png?itok=7yJrRew8
Det er 3 forskellige. Skal man skifte alle 3, eller kun det som er defekt ,hvis man kan udpege det?
Er det svært at skifte motorophæng.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 01-11-18 10:01

Her er skitse af gearskiftestænger:
https://pic2url.dk/Berling-16-gearskifteNEWjpg

Nogle af kugleledene er der meget slør i. Men der er ingen problemer med at skifte gear, så er det noget syn (febuar 2019) vil kasserer?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-11-18 11:04

Syn behøver du ikke være bange for, af den grund. Når gear skifte ellers foregår normal, er det OK. Det er jo mest bremser, det bærende og forurening, de går op i.

Nu skriver jeg om noget, jeg i virkeligheden ikke ved noget om. Det kommer jo an på, hvordan ophængene er udformet på bilen.

Men jeg er da bange for det godt kan blive en "festlig" sag. Skal motoren løftes ret meget, kræver det jo nok desværre afmontering af diverse dele, såsom udstødning, måske trækaksler, og forskellige forbindelser til kabinen.

Men det er mange år siden, jeg har prøvet det. Måske er det lavet smartere på nyere biler.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-18 17:06

Alle motorer vil vride sig i ophængene, når man ændrer omdrejningstallet. Det følger af de elementære bevægelseslove.
hvis ophængene ikke var elastiske ville motoren vride i bilen på en mere ubehagelig måde.
Hvis ophængene er blevet for slappe eller er forkert indstillet, kan motoren ved acceleration eller opbremsning slå imod karossen.
Jeg har oplevet at en mekanikker efter at have skiftet tandrem, havde fået sat motoren for højt, så den kuinne slå mod motorhjelmen ved acceleration.
Jeg kender ikke lige din model i detaljer, men det er meget almindeligt at man må tage et eller flere ophæng af for at få en ny tandrem ind på plads.

Det kan være at du bare skal have ophængene justeret.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 01-11-18 18:24

Jeg har ikke skiftet tandrem. Motoren slå ikke på kølehjelmen, for jeg kan fremprovokere lyden når motorhjelmen er åben.
Jeg tror følgende ophæng er slidt, fordi der er luft imellem gummi og stål. Prøv at se:
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/styles/x-large/public/Berling%201%2C6%20motoroph%C3%A6ng%2001_3.jpg?itok=8VW1zf6L

https://picee.dk/sites/picee.dk/files/styles/frontpage_images/public/Berling%201%2C6%20motoroph%C3%A6ng%2002_1.jpg?itok=Q15Xx_Wg
Måske er det svært at se på billederne, men jeg kan se at der er cirka 1 mm luft imellem gummi og stål.

Uden at have forstand på det, vil jeg mene at slet ikke må være luft imellem gummi og stål.
Er der nogen der kan bekræfte det?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-11-18 18:30

Citat
Jeg kender ikke lige din model i detaljer, men det er meget almindeligt at man må tage et eller flere ophæng af for at få en ny tandrem ind på plads.

Tandrem / motorophæng ?? Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Men biler kan være finurlige.

Jeg har kørt i 8 forskellige Opel modeller siden 1983. Hvoraf de to dog var med kæde. Men her er det en ret simpel ting, at skifte tandrem og vandpumpe.

Kan så godt forstå, at skift af tandrem, kan være en bekosteligt affære.

M.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 04-11-18 11:55

Jeg er kommet i tvivl om det er motortophæng det er galt med. Jeg fik den ide at udligne spilderummet på det højre ophæng ved at skyde 2 stk 2mm vinkler ind for at udligne spilderummet. Prøv at se:
https://photos.google.com/photo/AF1QipPqvsKC12NS3icoRPmX-UgtqeRqD8l-z_2rM6GC

Men desværre hjalp det ikke. Jeg prøvede at køre lidt frem og tilbage.

Prøv at lyt ikke så meget se:
https://photos.google.com/photo/AF1QipMzSD-_532YwCfDdluh4hIoCkLgcIilL8n6aK3u

Her er en video af motorbevægelse når forhjul er hejst op og snurre rundt.

https://photos.google.com/photo/AF1QipNeR0WlmSg-cREtxWmmQHlAzKrhuZZCoy5iVjPU
Og en køretur:
https://photos.google.com/photo/AF1QipO03F3M97RS9bTuJxXSt2HcN_gN8z2Sr9e3gTtY

https://photos.google.com/photo/AF1QipPGF5KgbRWMoJoKVLaFyOMVRVhIfuo1Px4lmMrG
https://photos.google.com/photo/AF1QipPtfgM9uv_r3MLvo2T-FJw-pKFVAagH_kYmWNlY

Måske er det noget med koblingen der larmer??

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 19-11-18 11:47

Nej koblingen virker jo.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-12-18 15:14

Nu har jeg fundet årsagen til støjen på den hårde måde.
For nu er koblingen brændt af og det var udrykker lejet der larmede.
Nu er det vist en opgave for mekanikeren.
Nogen der har et bud på hvad det kommer til at koste ca.?