/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny harddisk i pc- Hvad med windows?
Fra : ara
Vist : 325 gange
100 point
Dato : 22-10-18 16:12

Hej.

Jeg har valgt at udskifte min harddisk i min pc hvor Windows 10 er installeret.

Hvordan får jeg nu installeret en ny version af Windows 10 på den nye HD?

Jeg havde før Windows 8 men opdaterede så gratis til Windows 10 da man i sin tid kunne det.
Så jeg har ikke en DVD eller lign liggende.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 22-10-18 16:23

Jeg kan se jeg har en Windows 10 "diskafbildningsfil" liggende på min pc. Fylder ca. 3,5 GB.

Er det noget jeg kan bruge eller hvad er den til?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 22-10-18 16:40

hvorfor ikke bare clone den så du får alt hvad du har på den gamle lagt over på den nye

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-10-18 16:45

Hvis du har en Microsoft konto så kan du få de nødvendige koder overført elektronisk. Du kan selvføgelig også clone disken men det kræver at den nye disk er fuldstændigt magentil. Jeg har selv prøvet at clone da jeg skulle skifte en gammel slidt disk, og det virker.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 22-10-18 17:12

Jeg har ikke en kode til Windows 10, da jeg som sagt opgraderede fra Windows 8 som på det tidspunkt var gratis.

Hvis det kræver at disken er fuldstændig ens er cloning ikke løsningen, da den gamle og nye disk ikke er samme størrelse.

Så jeg skal ud i at lave ny installation af Windows 10.

Kan det lade sig gøre uden at jeg kommer til at betale for en kode til Windows 10.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-10-18 21:27

Du kloner disken over på den nye, derefter bruger du et partitonerings program til at ændre partitionere på disken.

Brug f. eks. Aomei backupper standard til at klone disken, og brug derefter partition mini tool til at ændre partitionerne.

https://www.backup-utility.com/download.html

https://www.partitionwizard.com/download/10.3/pw103-free.exe

Kommentar
Fra : ara

Dato : 22-10-18 22:09

Jeg er ikke sikker på at jeg vil klone disken, da jeg gerne vil have en ren installation.

Men hvis jeg alligevel beslutter at klone med Backup-utility, hvor gemmer den mine data indtil jeg får den nye disk i pc'en?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-10-18 23:23

Hvis det er en stationær pc er der sikker plads til flere end en disk, alternativt kan du bruge en USB klone ledning/boks. F. eks. Denne: https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/sandberg-usb-til-sata-adapter-2-5tm.asp?gclid=Cj0KCQjw6rXeBRD3ARIsAD9ni9BuAJ3jD93vsMUsQEzSbwZHJoN0xuZSN-nRfmx1y15QZlJ5I2dHMkQaAqfNEALw_wcB

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 23-10-18 07:01

Du kloner disken med den software som producenten af din nye SSD disk ofte stiller til gratis brug.
Og hvis du så efterfølgende nulstiller Windows uden at gemme filer, app's mm., så har du en ren installation, uden at skulle købe en ny licens!

derefter kan du kopiere dine filer tilbage til din 'nye' Windows. De filer du tog backup af indendu klonede disken

Din 'gamle' disk formaterer du, og og bruger til data og backup i din PC.
I de fleste stationære er der min. plads, og SATA stik ti 2 harddiske.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-10-18 11:39

Citat
Du kloner disken over på den nye, derefter bruger du et partitonerings program til at ændre partitionere på disken.

Jeg har for ganske nyligt prøvet noget tilsvarende uden held. Men til alt held havde jeg forinden lavet en total image backup af hele disken.

Jeg har en Windows 10 Home som jeg fik opgraderet gratis fra Windows 7. Jeg havde kopieret alt fra den lille bootpartition og ændret indstillingerne således at den nu booter direkte fra selve drev-C og bruger således ikke den lille 100 MB partition mere.

Jeg ville nu udvidde 100 MB partitionen med henblik på at installere en Windows 10 Pro som jeg har købt. Efter at have flyttet Home partitionen og udviddet den lille partition, så kunne jeg ikke længere boote på min Windows 10 Home.Microsoft egne værktøjer som følger med DVD'en virkede ikke. Resultatet var at jeg måtte restore min backup og opgive. Min Windows 10 Pro vil snart blive installeret på en anden disk i maskinen.

Accepteret svar
Fra : dbl

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-18 17:14

Hvis du har Win10 installeret og vil have en "ren" version på den nye harddisk. Sp er det bare at gå ind på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 og downloade MediaCreationTool.
Sæt en USB-nøgle i på (mener det er) mindst 8GB, og kør programmet.
Når du så installer det nye Win10 og den vil have et licensnummer, klikker du bar, at du ikke har den. Når den så kommer online, så genkender Microsoft selv dit hardware og ser at du har en digital licens.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 30-10-18 22:25

Tak for svaret dbl.