/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gulerødder kan ikke holde sig ?
Fra : kai-d
Vist : 249 gange
300 point
Dato : 22-10-18 11:50

Det er lige meget hvilken butik man køber gulerødder så kan de ikke holde sig, også selv om man lægger dem i en bøtte med køkkenrulle i bunden og så i køleskab,
Er der her en der har et godt tip til at øge holdbarheden på gulerødderne ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-18 14:52

Først og fremmest skal du undgå at købe vaskede gulerødder. De bliver inficeret med skimmelsvamp når de vaskes. samtidig ødelægges en del afbeskyttelsen mod angreb. du kan kende det på sorte pletter eller helt sort.
Foretræk dem rå med lidt jord på. de holder meget bedre.

Noget kan du dog gøre for de vaskede. Så snart de kommer hjem skal de ud af plast
posen og opbevares køligt, højes i en papirpose. Gerne i køleskabets svaleafdeling.

Det er skidt at lægge dem i en lukket beholder med fugtigt papir. Når de er fugtige gror svampen bedre. Ulempen er at de efter nogen tid bliver indtørrede og slatne.

Probemerne er kun fordi de er vasket før købet. De ser attraktive ud i butikkerne,men holder dårligt.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 23-10-18 14:27

Jeg har en tupperware beholder der er lavet til grønsager. Der er ventil i og afhænger hvilken grønsager jeg stopper i - sætter jeg de to ventiler som foreskrevet. Mine kan holde sig i et par mdr - uden problemer (hvis ikke kaninen har været i beholderen)

Accepteret svar
Fra : bodillouise

Modtaget 300 point
Dato : 23-10-18 14:29

Fik ikke sagt intet papir eller pose i beholderen. Den har riller i bunden, hvor vandet kan ligge sig. Og man kan hælde det ud

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 23-10-18 17:21

Tak for svaret DET PRØVER VI:

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-18 00:24

Glem det, gulerødder er ødelagte allerede når man køber dem fordi butikkerne opbevarer dem på køl, som er for koldt til de fleste grøntsager