/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
harddisk inhold
Fra : fkj64
Vist : 205 gange
300 point
Dato : 08-10-18 15:44

Er der nogen som ved hvordan jeg kan rede mit indhold på min defekte bærbar computer? Den kan ikke starte op, så kan jeg evt. pille harddisken ud og på en eller anden måde rede indholdet?

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 08-10-18 15:48
Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 08-10-18 15:50

Det er jo ikke sikkert, at harddisken virker, men hvis den gør, skal du bruge sådan en: https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-3-0-til-sata-adapter-2-5tm.asp?gclid=EAIaIQobChMIg6qfwf323QIVxIGyCh24wQU-EAQYASABEgJZwvD_BwE

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-18 21:30

Din adapter med harddisk skal først tilsluttes en anden computer efter denne er startet op.

Eventuelt kan du lige først teste din "defekte" computer når harddisken er taget ud, med denne gratis CD https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 08-10-18 23:11

Måske dette lille tips kan afhjælpe dit problem.

1) Fjerne strømkilden/adapter fra din bærebar og tag batteriet ud bag på.
2) Tryk herefter 30.sek til 1.min på power knappen.
3) Sæt strømkilden/adapter og batteriet i igen.
4) Tryk herefter på power knappen og se op den starter op.

Hvis det ikke virker, kan du prøve igen uden at sætte batteriet.

McBobo

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-10-18 23:30

rede er for fugle. Redde er det, du mener.

Hvornår lærer folk at stave - bare nogenlunde - korrekt?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 09-10-18 00:27

rede er med stort bogstav Bille1948, hvis vi skal blive i den dansk retskrivningsterminologi.
Bliver sku så træt af, når folk ikke kender § 12. Store og små bogstaver i proprier.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 09-10-18 07:08

Har lige selv rodet med en venindes gamle PC, hvor disken var defekt.
Windows kunne ikke starte pga. mistede/ødelagte partitioner!
Prøvede at reparere partitionerne med Hiren's Boot, men forgæves

Brugte en harddisk dock, da disken ikke kunne læses af den 'almindelige' hard disk adapter.

Hard disk dock - https://www.avxperten.dk/harddisk-kabinet-35-tm/sata-dobbelt-harddisk-dock.asp

Alm. hard disk adapter - https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-3-0-til-sata-adapter-2-5tm.asp?gclid=EAIaIQobChMIg6qfwf323QIVxIGyCh24wQU-EAQYASABEgJZwvD_BwE

Og programmet - MiniTool Power Data Recovery - der fandt og genskabte indholdet fra Windows mapperne billeder, videoer, dokumenter og downloads, + en masse andet.

Husk - at det kan tage l a n g tid for et recovery program at læse sig igennem en defekt disk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-18 16:46

Citat
Den kan ikke starte op

Hvordan kan den ikke starte op? Sker der slet ingen ting? Stopper den lige efter BIOS-skærmen? Kommer der en fejlmelding? Uanset hvad så skal du selvføgelig have reddet dine data. Til dette formål er der allerede kommet flere udmærkede forslag.

Hvis den bare er helt død, så prøv at låne dig frem til en anden strømforsyning/lader til den.

Sker der et eller andet når du prøver at starte den op så prøv at downloade et af følgende og enten brænd dem på en skive eller læg dem på en USB og prøv at starte maskinen på den:

Hiren's Boot CD til 64 bit, starter med Windows 10 PE, skal lægges på enten en DVD eller USB:
https://www.hirensbootcd.org/files/HBCD_PE_x64.iso

Gammel Hiren's Boot CD, starter med Mini Windows XP, kan brændes på en CD:
https://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Hvis det virker kan du med begge kopiere dine data ud til en USB-enhed. Du kan også bagefter prøve de værktøjer som ligger på den for at se om det blot er harddisken som skal skiftes.