/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
USB til PS2
Fra : johnnyBP
Vist : 178 gange
45 point
Dato : 05-10-18 23:10

Min pc har et ps2 keyboardstik som virker fint med mit gamle IBM keyboard. Men jeg har et smartere og mindre pladskrævende USB-keyboard, som jeg hellere vil benytte. Jeg har derfor købt en usb til ps2 adapter (den lilla - grøn er til mus) men det virker ikke. PC'en finder og tænder alle lamper på usb keyboardet under opstart, men reagerer ikke på tasterne. Det virker fint når det er forbundet til en USB port.
Ved at google det på nettet, får jeg det indtryk, at det kun er en spørgsmål om at forbinde det rigtigt- men der skal åbenbart mere til. Kan jeg installere en keyboard driver som løser problemet og hvilken?
Jo- Jeg har usb stik men de er alle optaget - derfor vil jeg hellere bruge ps2 stikket til keyboard hvis det ellers kan lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 45 point
Dato : 06-10-18 00:16

Det er ikke blot et spørgsmål om benforbindelser. Signalerne fra PS/2-stik og USB-stik er meget forskellige. Selvom der findes adaptere hvor man kan tilslutte PS/2 mus og tastatur til USB, så kan man meget let blive snydt når det gælder den anden vej.

Der er blevet lavet en del mus og tastaturer som både kan snakke USB og PS/2 sprog og overgangsstik som er designet efter det. Musen og tastaturet finder så selv ud af om den skal snakke USB eller PS/2 sprog. Men man skal ikke regne med at nyere tastaturer er lavet til dette.

Når jeg søger på nettet så ser det ud somom at man godt kan finde noget brugbart. Jeg vil ikke hænges op på noget men jeg synes at dette kunne ligne noget:

https://www.datapro.net/products/usb-keyboard-mouse-to-ps2-adaptor.html

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-10-18 06:19
Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 07-10-18 19:39

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
De adaptore der er vist i dit link ligner dem jeg har, så der nok ikke noget at stille op.
Jeg har bidt i det sure æble og sat en ekstra usb hub på, så nu deler tastaturet og en trådløs museadaptor den samme usb port.