/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Audio-interface / Lydkort
Fra : myg
Vist : 244 gange
100 point
Dato : 04-10-18 13:56

Så har jeg brug for lidt viden fra "studie-nørderne" ?

1) Er kvaliteten på Behringers produkter efterhånden blevet bedre, eller er de stadig "low-budget" grej, hvor man må affinde sig med mere støj o.l. ?????

Her er 3 audio-interfaces, jeg har kig på.
2) Hvem ved noget konstruktivt om dem - pris vs. kvalitet ?????

https://www.gear4music.dk/…/Roland-Rubix44-USB-Audio-I…/1SXV
https://www.gear4music.dk/…/Tascam-US-4x4-USB-Audio-In…/141G
https://www.gear4music.dk/…/Behringer-U-FORI-UMC404HD-…/1WMY

Det sidste (Behringer) virker jo umiddelbart tiltalende, men kan det måle sig med andre - for slet ikke at snakke om Steinberg, PreSonus, Focusrite m. fl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-18 14:23

Behringer ejer jo Klark, Midas og mange flere. Så mon ikke man er ved at have lært lektien. Deres små analoge pulte er ikke noget at råbe hurra for, hvorimod X32 faktisk er temmelig ok. Deres speaker managment DCX 2496 er faktisk også særdeles vellykket. Har ikke leget med den der. Men turde godt købe den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-18 03:08

Dine links er i øvrigt ikke gode. De ender i blindgyder. Roland er i øvrigt god til pedaler og key's. Pulte har altid været sølle. Tascam plejer heller ikke at være topdollar.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-10-18 12:31

F... de links og tak for svar

Jeg har i mellemtiden læst, at Rolands audio-interfaces ikke er gode, og jeg vakler hvileløst rundt blandt andre emner ?
Så nu spørger jeg den gamle roadie her ? om hvad du vil anbefale til mit brug, som er:
1) Line IN og Line OUT til min Luxman 800 Receiver,
som styrer 2 sæt højttalere samt CD, MiniDisk, Pladespiller, Cassette- og spolebåndoptager(e),
(og ja, jeg er lidt gammel(dags) )
[U]Jeg skal kunne digitalisere emner fra disse medier[/U] - samt bruge den til monitering.

2) Herudover skal jeg ind imellem kunne (lagkage-)optage med mikrofon og guitar/bas/keyboard.
Jeg har en (ældre) Yamaha mixer MG10/2 som evt. kan bruges her hvis nødvendigt.

Det skal gerne være så støjfrit som muligt - samtidig med så billigt som muligt - det var derfor jeg tænkte Behringer, selv om jeg nok vil foretrække Steinberg/Focusrite/eller andet godt ?

Hvad tænker du ?
På hånd tak ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-10-18 12:40

PS: Jeg har læst (en erfaring) at eet. power i st.f. USB power nedsætter støjen (fra preamps mener jeg). Kan det være rigtigt ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-18 14:56

Har da eksperimenteret en del med stik og connectors. Kender de gængse ubalancerede forbindelser og dem skal du undgå hvor du kan. I proff regi er det gængse balancerede forbindelser og dette fungerer godt, upåklageligt, solidt og støjfrit. Nyeste i dag er så A->D konvertering i stagebokse indeholdende de nødvendige konvertere eller sågar en regulær mikser. Så fjernstyrer du via et kat5 kabel og en pult eller trådløst fra en Ipad eller lignende. Har slet ikke leget med sådant. Mit hjemmebio er forbundet med KAT5 kabler, da kloge hoveder sagde dette var det ultimative og mindst komprimerede. Kan så ikke høre forskel på dette og lyslederne. Men begge disse forbindelser er bedre end gammeldags analog overførsel i ubalancerede kabler.

Jeg benyttede en ok god og temmelig støjsvag pult og optog lagene som færdige lag, hvor kun lidt panorering, komprimering blev brugt når jeg miksede færdigt. Altså forlod det ikke HD'en før jeg brændte CD'en. Mit lydkort var ikke hurtigt nok til at du kunne dumpe til at lege med eksterne effekter. De kom på fra starten. Til gengæld kunne PC en håndtere fuldkommen vanvittig mange kanaler og alle sammen i stereo. Mit system og mit program kunne godt afspille og optage simultant. Afspilningen var så lidt ringere i kvali (derfor jeg ikke kunne lægge effekter på fra eksterne apparater i en tilstrækkelig kvali). Jeg benyttede så omtalte pult, der kun skulle virke som preamp + lidt EQ + effekter til indspilningen. En gammel DJ pult fik så udgangen fra lydkortet + et stereodump fra hovedpulten og du kunne lave et monitormix som du ville. Og det fra PC'en miksede du som du ville. Når du havde fyldt det på du ville, forstørrede man billedet af kanaler og gik i gang med at rense for uønskede ting ligesom at mit lydprogram gav en række andre fine muligheder, preindstilling af faderkontroller, hvis man ønskede noget op og ned. Brugte det faktisk flittigt engang hvor jeg skulle lave en polteraftensang med en der var ordblind og ikke kunne læse teksten. Det blev så bare til 22 takes og klippe klistre bagefter. Eller en anden gang manglede jeg noget fylde i et outro, og fandt 6 spor med noget kor der egentlig var lavet ret tidligt som cue, og lagde så disse ind under sangerindes i øvrigt superflotte kor. Rigeligt med panorering og du fik et outro omkvæd der var ret volumiøst.

Planlæg din kabling. Bruger du ældre rørbaserede ting, kan du overveje et filter på din forsyning. Lav et fælles jordpunkt og undgå brumsløjfer. Mindst muligt ubalanceret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-18 20:59

I øvrigt. Har du kigget på ZOOM´s apparater? De er også et godt bud på dimser for de muntre hjemmestudie, og er anmeldt som godt. Nogen finder stor glæde ved kun at anvende den som konverter - altså man bruger den bare som pult og konverter og recorder på PC.

Er selv analog-nørd og rør-elsker, men ææælsker muligheden for lave "lagkage" og selv fikse alt. Har haft stor glæde af "band in a box", fikse det indkodede i min Roland Discover, fjerne det jeg selv kan. Få en sød sangerinde til at pynte med flotte harmonier og så sidde og rode med remixe og fixe.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-10-18 22:32

Jeg er gået lidt udenom zoom da jeg ikke har haft de bedste erfaringer med mærket som en guitareffektpedal jeg havde for årtier siden ????
Men måske er de blevet bedre ? Jeg kigger da lige den vej i morgen. Rolands au-
interface drager mig også lidt men igen har jeg hørt dårligt om det. Focusrite har jeg kun hørt godt om men de virker ikke så tiltrækkende på mig - lidt lette og ikke så robuste som de andre. Men igen er det bare min subjektive fornemmelse.
Jeg er vist nødt til at skulle lære noget mere om fysiske vs. digitale ind- og udgange, og hvordan man kan route dem fra sin PC Men jeg har svært ved at forstå hvordan 2 fysiske indgange kan betjene 8 signaler ???? og om det er en stor fordel med extern strømforsyning ??????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-18 22:54

Ja det er en mærkelig verden. Køber du en x32, håndterer den 32+16 kanaler gennem et datakabel i uforlignelig kvalitet. Jeg lever så bedst med kortest mulige signalvej. Og når det først er i computerens mave skal det være færdigt og ikke ud og ind igen. Når jeg genopbygger mit studie aner jeg faktisk ikke hvad jeg vil. Så afventer at jeg får det fysiske på plads, så spørger jeg sikkert også....