/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hiren's Boot CD, hvordan bruges den
Fra : EiHaBr
Vist : 235 gange
100 point
Dato : 21-09-18 21:37

Ny udgave af Hiren's Boot CD, hvordan bruges den, er det en man downloader på en usb og har liggende i tilfælde af at PCèrn ikke vil starte eller anden problem opstår i pcèrn. Er det så kun programmet man downloader eller lægges der noget fra ens egen PC´er på usb stikset også, eller hvad.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-09-18 21:52

Der er en samling af forskellige programmer / værktøjer på cd'n. Så du downloader en ISO fil og brænder en cd. Hvis en PC så ikke vil starte, starter du Hirens cd'n og vælger det værktøj / program du vil bruge til at tjekke eller reparere fejl på din pc.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-18 00:24

Det hiren bott som er fremme nu kan ikke være på en cd, så filerne skal brændes på en DVD

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 22-09-18 07:48

Man downloader Hiren's Boot som en ISO-fil, og laver en bootbar USB pind, eller en bootbar skive af ISO-filen.

Når man så har en 'syg' PC, så booter man op med Hiren's Boot pinden/skiven, og vælger det værktøj der kan reparere det som PC'en fejler

Der er en del nyttige små værktøjer, bl.a diverse antivirus/malware/rootkit fjernere, fjernelse af BIOS/Windows passwords, partitionerings værktøjer, backup af filer, og en masse andre som kan redde en PC uden at formattere og geninstallere Windows, med følgende tab af data. (billeder, dokumenter mm.)

Har brugt den i årevis, og har der igennem reddet mange PC'ers indhold, og genskabt glemte adgangskoder.

MEN HUSK - at mange af værktøjerne kan også gøre skaden værre, hvis man ikke ved hvad man laver!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-18 10:07

En måske nemmere måde at sikre sig på er efter min mening at lave en total backup som lægges på en memorypind (64 GB er som regel nok), eller lægge den backup på en ekstern harddisk sammen med eks alle dine billeder.

Hent og brænd denne gratis Aomei DVD iso fil og brænd den med et brænderprogram.
https://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

som brænderprogram vil jeg anbefale dette gratis program https://cdburnerxp.se/da/home

Så kan du snildt komme tilbage til der hvor det kørte godt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-18 10:40

Når du har downloadet ISO'en og lagt den på enten en DVD eller en USB så kan du boote på den. Når du har bootet på DVD/USB-pinden så kører du på dens Windows 10 PE helt uafhængigt af hvad du elles måtte have af styresystem på maskinen. I princippet kunne maskinen udmærket have Linux eller en meget gammel Windows. Men den nye Hiren's Boot CD kræver dog at maskinen er forsynet med en 64 bit processor.

Du vil bla.a. let kunne kopiere data fra en maskinen med et defekt styresystem over på for eksempel en USB-disk, og med den tidligere udgave af Hirens Boot CD har jeg flere gange logget på min egen NAS-server og på en rigtig server i et par firmaer og kopieret data frem og tilbage på den måde.

Med den tidligere udgave har jeg også flere gange bootet op på en maskine med en helt tom disk for at oprette de partitioner som jeg skulle bruge inden jeg installerede styresystemet/styresystemerne (jeg har brugt multiboot med bootmannager meget).

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-09-18 11:30
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-18 12:43

@Brassovitski, den side du henviser til viser indholdet på den gamle Hiren's Boot CD ver. 15.2 som booter med Mini Windows XP. Den nye har nogle andre programmer som dog kan det samme.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-09-18 14:37

Jeg glemte lige at sige at Hiren's Boot CD, både den nye og den gamle, indeholder en række værktøjer som kan bruges til at rette op på fejl, både i styresystemet og på selve disken. Det betyder at man efter at have sikret sine data ved at kopiere dem over på et eksternt drev kan begynde at rette op på de fejl som gør at maskinen ikke kan starte op.

Den har også Firefox så man kan gå på nettet så man både kan finde svar der eller ordne andre ting.

Vær opmærksom på at det kan tage flere minutter at boote den op på en DVD.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-18 23:22

Hvis du ikke har lavet for meget GED på din Harddisk, forstår jeg bare ikke mennesker der bruger den slags.
Et simpel program som ADVARER mod HD ? mulig nedbrud var bedre at bruge - end når skaden er sket og alt skal reddes.

Som andre? skriver - AOMEI er et særdeles godt værktøj og tager mindre tid end alt andet ´gøgl´ og muligt selvbedrag fra diverse producenter, der lover grønne skove - men intet GULD.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 23-09-18 07:13

Det lader til at der er en vis forvirring ang. Hiren's Boot?

Denne - https://www.hiren.info/pages/bootcd - er den 'gamle' Hiren's Boot, der starter op i et Linux 'miljø', hvorfra der kan køres forskellige værktøjer, hvor nogle reparerer i Windows.
Der er dog også mulighed for at starte en 'Mini Windows Xp', hvor man er i et ægte Windows miljø, og kan udføre forskellige Windows relaterede ting.

Denne - https://www.hirensbootcd.org/download/ - er den 'nye' Hiren's Boot, der kun understøtter 64 bit maskiner.
Denne version starter op i Windows PE (WinPE), der er en 'amputeret version af Windows 10, hvor man kan lave diverse reparationer af en installeret Windows 10.

Windows PE (WinPE) for Windows 10 is a small operating system used to install, deploy, and repair Windows 10 for desktop editions (Home, Pro, Enterprise, and Education), Windows Server 2016, and other Windows operating systems. From Windows PE, you can:

Set up your hard drive before installing Windows.
Install Windows by using apps or scripts from a network or a local drive.
Capture and apply Windows images.
Modify the Windows operating system while it's not running.
Set up automatic recovery tools.
Recover data from unbootable devices.
Add your own custom shell or GUI to automate these kinds of tasks.

Begge versioner, både den 'gamle' og den 'nye', har deres fordele og ulemper.
Jeg bruger selv mest den 'gamle' version, da jeg oftest roder med ældre maskiner, både 32 og 64 bits, og så er det den jeg kender bedst

Ang. diskussionen om backup, så husk lige at hvis man sidder og roder med Hiren's Boot, så er det som regel fordi det er en fejlramt maskine, hvor man ikke har de store muligheder for at installere et af 'de rigtige' backup programmer, men kun skal hente de data ud som ellers vil kunne gå tabt under et forsøg på at reparere maskinen

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-09-18 09:24

Jeg tror jeg dropper at lære det, det lyder lidt for vanskelig og avanceret til min "hjerne" og tålmodighed.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-09-18 09:50

Citat
Jeg tror jeg dropper at lære det, det lyder lidt for vanskelig og avanceret til min "hjerne" og tålmodighed.

Ok det har jeg den fulde forståelse for. Det er ligesom med så meget andet håndværk. Man skal have en vis interesse for tingene for rigtigt at kunne lære og forstå hvad det handler om og hvordan tingene hænger sammen.

Citat
Hvis du ikke har lavet for meget GED på din Harddisk, forstår jeg bare ikke mennesker der bruger den slags.

Citat
Som andre? skriver - AOMEI er et særdeles godt værktøj og tager mindre tid end alt andet ´gøgl´ og muligt selvbedrag fra diverse producenter, der lover grønne skove - men intet GULD.

Jeg tager både backup og bruger Hiren's Boot CD af og til.

Hiren's Boot CD er en værktøjskasse ligesom den en handyman bruger når han skal lave et eller andet i huset. Ligesom med handymanden's værktøj så skal man vide hvordan man bruger det.

Sidst jeg brugte den var da jeg udskiftede en slidt harddisk hos min vendinde. Hun ville gerne have at det hele var uændret, så jeg købte en disk magen til den gamle, bootede på Hiren's Boot CD, og lavede den nye disk som en clon af den gamle. Dette var væsentligt hurtigere end at lave backup/restore.

Hun kører foresten med Windows 10 og jeg brugte den gamle Hirens Boot CD som kører med Mini Windows XP. Alt fungerede glat og hun er tilfreds.