/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skruelåsning
Fra : preb1944
Vist : 352 gange
100 point
Dato : 20-09-18 07:45

på min græsklipper sidder hjul løst,så jeg ikke kan hæve klippehøjden.Jeg kan fastspænde den med låsemøtrik.Set at der findes noget til bedre låsning (bl.a. loctite).Skal evt.låsning
der er bedre end låsemøtrik (sammen med) evt.påføres møtrik før eller efter. Hvad er godt
af skruelåsning.
Undskyld svært at formulere hvad jeg mener

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-09-18 07:55

sæt en stjerneskive imellem kan købes i en trælast

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 20-09-18 08:19

Loctite holder men skal varmes op for at kunne skilles ad igen.
Prøv en stjerneskive først som Kivi anbefaler

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-09-18 09:18

Eller en fjederskive - de er effektive !

ØV4

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 20-09-18 13:07

Hvis ikke du skal adskille ofte, kan du ganske enkelt beskadie gevindet med en hammer evt. og derefter skrue møtrikken på så går den ikke nemt løs igen, hvis jeg har forstået det korrekt. Man kan også bore et hul igennem møtrik og aksel og sætte en split igennem, så løber den ikke rundt, men det er en vanskeligere opgave at få gjort.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-18 16:29

Loctite fås i forskellige udgaver . Der er en lettere, som kan løsnes uden hammer.

Hvis gevindet er langt nok, kan man sætte to møtrikker, som spændes mod hinanden.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-18 19:08

Selvlåsende møtrik hvor der er en skive i mellem burde klare problemet.
Loctite - men stadig en skive i mellem møtrik og det der skal fasholdes

En fiberskive som spændeskive vil nok ikke løsne møtrik

Godkendelse af svar
Fra : preb1944

Dato : 21-09-18 07:16

Tak for svaret Eyvind.