/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækkeklipper - akku eller el?
Fra : Hijklm
Vist : 226 gange
50 point
Dato : 17-09-18 21:21

Jeg har haft en akku hækkeklipper i et par år, som nu er gået i stykker. Købte den i sin tid til et hus med ligusterhæk, men nu har jeg høj og tyk bøgehæk.
Så spørgsmålet er, om en ny kraftigere akku er vejen frem eller el bare er bedre.
Hvad er jeres erfaring? Har kigget på de største modeller fra Bosch, hvor akku ikke helt matcher el i knivlængde og skæretykkelse, men til gengæld larmer mindre og koster en del mere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-09-18 21:57

Med el risikerer du bare at skære ledningen over, derfor bruger de professionelle IKKE el, men derimod en, der er benzindrevet, som også kan klare et længere skære mm.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 18-09-18 06:22

Køb en der ikke vejer så meget, hvis man skal gå med den i længere tid.
I huset her er vi glad for benzindrevet Stihl. Man kan jo købe i flere prisklasser og mærker.
Ledning skal være OB’s på at man kan komme til st klippe ledning over.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-18 10:28

Jeg foretrækker så langt elklipperen, som er med ledning til elnettet.

Brug en kort forlænger til de sidste 5 m , så er ulykken ikke så stor, hvis du klipper den over.

Væn dig til at have ledningen over skulderen, så klipper man ikke i den.

Den nettilsluttede er den letteste for samme størrelse og motorkraft.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-18 12:42

Vi har lige haft hjælp af en profisionelv, og han brugte Stiga med benzin.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-18 21:17

Citat
derfor bruger de professionelle IKKE el

Sikkerheds kursus til DEM..

Tror nærmere det er fordi de enten slår EJERENS SIKRINGRER eller ikke aner hvordan man går med en El ledning/ eller ejer ikke er hjemme med et udtag til strøm - håber de mennesker får en regning alligevel = spil af tid.

Citat
Den nettilsluttede er den letteste for samme størrelse og motorkraft.

Bruger selv en sådan, og vil på et hvert tids punkt sige/ skrive at den ikke STØJER mere eller mindre en en AKU.
Problemet med AKU er at de ikke har kræfter nok til at tykke de grene som de er godkendt til at klare som en ´mis´ men står i dvale og bruger strøm for ingen ting.

Har selv ´klippet´ mange ledninger af bare simpel DUMHED, men aldrig er der sket skade på andet en ledningen.

Og husk at des længere en ledning du bruger - forsvinder kræfterne på maskinen?
tror det har noget mod modstanden i ledningen og varme udvikling fra samme at gøre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-18 21:25

Citat
fra Bosch, hvor akku ikke helt matcher el i knivlængde og skæretykkelse, men til gengæld larmer mindre og koster en del mere.

Sidst jeg købte en ny aku-boremaskine til ? 250.- var der en kunde der stor og manglede et batteri til en ? anden kendt maskine - men dem solgte butikken ikke seperat = en ny maskine var billigere end batteriet.
LIDT at tænke på = i dette køb og smid væk samfund.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-18 23:38

Køb en motor hækklipper den kan.
Her klares omkring 70 m bøgehæk årligt med en sådan. Det tager 1 1/2 time at klippe hæk!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-18 11:12

Seelfølgelig skal den være med motor, der er kun rene hæknørder, som i dag bruger en åndklipper.
Det vi diskuterer er om elmotoren skal have strøm fra et batteri eller via en ledning til elnettet.
Benzindrevne motor har slet ikke været på tale fra spørgeren.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-18 17:19

Jeg har altid brugt alm. el klipper, altså med kabel til stik kontakt. Siden ca. 1980. Har aldrig klippet kablet over. Går med den om livet. Og så har jeg en lille "service vogn", til at sætte klipperen på, når jeg skal have ild i majs piben.
"Vognen" svejsede jeg sammen for mange år siden. Den består af hjulene fra en græs slåmaskine, og stellet fra en gammel B&O tv bord.

Har tænkt på masse produktion, men ingen ordrer er indløbet endnu. B&O er nok heller ikke leverings dygtige længere.

FAKTA: Bensin drevne hæk klippere, er langt de mest effektive.

M.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-10-18 12:26

Har brugt 230 volt klipper siden 1987, og har aldrig klippet ledningen. den med de sidste 5 met (til at klippe over) er en god læsning.

Det vigtigste er vel, at klipperen kan klippe hækken. Om det er bat eller El kommer vel i anden række jeg har både bat og el. El til klipning af 120 m leguster i august, og tre uger senere bat til afretning.