/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nulstilling af computer
Fra : trimare46
Vist : 625 gange
300 point
Dato : 14-09-18 07:46

Jeg har en Peugeot 208 som har en mmindre motorfejl der bevirker, at der kommer en alarm hver gang jeg starter motoren.
Fejlen skyldes, at motoren bruger olie og kokser til i stempelringene og det har ikke så stor betydning at jeg vil ofre en ny motor.
Men kan man købe noget computergrej så man selv kan nulstille bilens computer, og i givet fald, hvad skal jeg købe.
Og skal der noget specielt program til for at gøre det eller følger det med grejet.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 14-09-18 09:09

Citat
Fejlen skyldes, at motoren bruger olie og kokser til i stempelringene og det har ikke så stor betydning at jeg vil ofre en ny motor.

Hvad så med et ofre et serviceeftersyn, det må da under alle omstændigheder være billigere...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-09-18 09:20

Bilen har været til service, men fejlen kpmmer igen efter kort tid.
Mekanikeren siger der skal en ny motor i for at komme det til livs, men det er jeg ikke indstillet på at ofre.
Så hvis jeg selv kunne slukke lampen når den lyser, ville jeg foretrække det.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 14-09-18 10:46

Mener du kan ´nulstille´/ fjerne den slags med en OBD læser til 30.- fra Ebay eller betale værkstedet omkring 500.- for samme.
Software kan du finde på nettet til din mobil telefon.
Har selv bestilt en fordi jeg får forurenings advarsel på min bil, mener det er en utæt udstødning der giver fejlen, men træls at få den alarm og en tændt lampe.
https://onx.dk/forum/emne/slukke-motorlampe-i-bilenfejludlaesning/
find selv den billigste:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=obd+reader&_sop=15

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-18 10:49

NB OBD læseren tilsluttes et stik der sidder ved Sikringerne, se din manual til bilen eller søg på tuben.
https://www.youtube.com/results?search_query=peugeot+obd+location

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-18 11:00

Der findes på nettet masser af små dimser, som kan settes på dit stik i bilen og men en trykknap nulstille eller via bluetooth forbinde med program i computer eller smatphone.

Du skal nok skifte mekaniker. Der må være et bedre råd. Hvis tilsodning eller såkaldt koks er et problem, skal du skifte til en bedre rensende olie. Brug en beregnet til dieselmotorer. De kan sagtens bruges i benzinmotorer. Kravet til at kunne opløse afleringer er bare højere.
Hvis olieforbruget er for stort, hvad der næsten er utroligt i moderne motorer, skal du bruge en olie, som ikke bliver for tynd ved drifttemperatur. Eksempelvis 10W 50 , istedet for 5w30.
Men kvaliteten skal selvfølgelig svare til fabrikantens anvisninger .

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-09-18 11:41

Transor det er ikke mekanikeren det er galt med men en dårlig serie motorer.
Hvis ikke et serviceinterval var blevet overskredet, havde jeg fået en ny motor på garantien

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-09-18 12:04

Citat
Fejlen skyldes, at motoren bruger olie og kokser til i stempelringene og det har ikke så stor betydning at jeg vil ofre en ny motor.

Det kan få betydning. Koks kan nemlig også sætte sig på ventilerne, med en brændt af slagsen til følge. Ved det af bitter erfaring.

Der fås noget rense vædske. Navn ?? Hældes på min bil èn gang årligt.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-18 12:40

Citat
Der fås noget rense vædske. Navn ?? Hældes på min bil èn gang årligt.

Jeg har lige smidt dette i min servo pumpe, kunne dog aldrig finde på at bruge det som motorrens, og slet ikke på en gammel bil.
De aflejringer på gamle biler, holder som regel motoren tæt, og smider man rense væske i vil det sikkert gøre motoren utæt:
https://www.biltema.dk/bilpleje/motorolier/specialolier/rengoringsolie-2000032444

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-09-18 13:39

Du har sådan set ret, mig-selv. Men af to onder.......
Koks på ventilerne, kan også skyldes for "dovn" og for små ture.

En afhjælpning kan være en rask tur på motorvej, men kan motoren så klare dette???

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-09-18 14:35

Og pengepungen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-18 16:42

Citat
En afhjælpning kan være en rask tur på motorvej, men kan motoren så klare dette???

Bilen jeg lige har skrottet gik fantastisk i motoren, med over 400000 på bagen, brugte hverken olie eller vand, Seat med en lille 1,0 motor.
Den var vant til diverse tilsætningsstoffer (sikkert for at holde den tæt) efter et olieskift uden tilsætning, begyndte den at lække olie fra bunden, ikke det store men det kunne ses på vejen.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 15-09-18 22:38

Tak for svaret mig-selv.