/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Scanner program
Fra : ppk
Vist : 243 gange
300 point
Dato : 07-09-18 13:27

Hej

Jeg sidder med et par 500 GB harddiske fra en vens computer, som jeg gerne vil tjekke for evt. fejl m.v.

Jeg ved den ene er opstarts drev = C:/ og når de begge sidder i maskinen, vil den ikke starte der kommer kun 5-6 klikke lyde og så er der ellers ikke mere at gøre

Men jeg satte den ene i dockingstation og kunne sagtens læse alt data på den, og det ser ud til det er den som er C:/ så om den anden harddisk kan være blokering for at den ikke vil starte ved jeg så ikke.

Så derfor vil jeg gerne høre om der findes et GRATIS program jeg kan bruge til at tjekke dem med via min dockingstation ?

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-09-18 13:29

Chkdsk <drevbogstav>

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-09-18 13:30

Hvad med Ccleaner https://www.ccleaner.com/ccleaner/download måske den kunne gøre det...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-09-18 14:03

Lige nu kan jeg ikke lige komme i tanke om et gratis program, kun det købeprogam som jeg selv bruger af og til. Det drejer sig om HDD Regenerator fra http://www.dposoft.net/hdd.html til $99,99. Den kan checke hver eneste sector på disken reformatere den uden at ødelægge dataene på den og sørge for at den magnetiske information er genopfrisket. Men hvis du kun skal bruge den een gang så er den nok lidt dyr.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-09-18 15:03

Er maskinen så gammel at den har IDE interface, skal diskene være sat rigtig op master/slave på de små stik der sidder bag på disken.
Fordi du kan læse data er det ikke ensbetydende med at boot sektoren på disken er i orden.

Når du monterer disken i dokingstationen, får disken vel et drev bogstav, så starter du en commandopromt.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/ee872425.aspx

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 07-09-18 15:26

ØØØhhh, står der nogen steder at det er gamle IDE-diske? I så fald så har Brassovitski ret.

Der er netop kommet noget helt nyt og gratis. nemlig en helt ny udgave af Hirens Boot CD. Den indeholder også en række værktøjer til check af harddiske og udbedring af fejl på disse.

ISO-filen kan hentes her:
https://www.hirensbootcd.org/download/

Software til at lægge den på en bootbar USB-nøgle kan hentes her:
https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 07-09-18 19:30

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.