/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
TV-signal forsvundet/svækket
Fra : Lincoln1242
Vist : 136 gange
100 point
Dato : 07-09-18 11:30

Jeg har en almindelig udendørsantenne (dvs. ingen betalingskanaler, kun DRs kanaler). Fra antennen går kablet indenfor og ned til en signal-/antenneforstærker. Herfra går kablet via en fordeler ud til et tv i soveværelset og et i stuen. Fra tv’et i stuen fortsætter kablet ud til et lille tv i køkkenet. Dette set-up har virket fint i 5-6 år.

I dag, bedst som jeg så tv i stuen, så forsvandt signalet. Der er blot en meddelelse på skærmen ”Intet signal”. Jeg prøvede så at tænde for tv’et i køkkenet. Der var ligeledes intet signal. Tv’et i soveværelset har lyd, men billedet fryser eller går i ”firkanter” periodisk.

Jeg har prøvet at se på samleboksen på antennen udenfor. Den var fyldt med edderkoppereder, som jeg fjernede. Jeg strammede skruerne og bøjlerne til kablerne. Det gjorde ingen forskel. Mht. tv’et i soveværelset har jeg prøvet at slukke for forstærkeren for at se om det var den, der var stået af. Men når jeg slukker for den, så ryger signalet også helt på tv’et.

Så kunne man tænke at der var sket noget pludseligt, så som vand i antenneboksen eller lignende, men det har ikke regnet her i flere dage.

Hvad kan der være galt? Er det mon antennen/boksene, der ganske enkelt er holdt med at fungere? Jeg vil nødig bare starte fra en ende af med at skifte enkeltdelene ud. Selve kablerne er trukket på loftet og i væggene ifm. med en renovering, så de er utilgængelige. Men jeg tænker heller ikke at et kabel, der ligger beskyttet på loftet/i en væg pludselig ”går i stykker”.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-09-18 13:32

Spørg en fagmand...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-09-18 14:29

Jep, du spørger en fagmand. Hvor langt bor du fra senderen? Hvis det er i rimelig afstand, bør en lang skruetrækker sat på midterbenet i indgangen på forstærkeren (efter at at kablet fra antennen er løftet fra) give en slags billede. Kablet antenne til forstærkeren - er det monteret pænt uden små irriterende kortsluttende trådstumper fra skærmstrømpen hen på inderlederen?

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-09-18 15:27

Uden yderligere indgriben er signalet nu vendt tilbage. Ved simpelthen ikke hvad der var galt.

Nogen fortalte mig at Boxer foretog reparation af en sendemast - men jeg har ikke Boxer.

Jeg skrev og spurgte DR, men de sagde at der ikke var nogen driftsforstyrrelser. Meget mystisk!

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 07-09-18 15:28

Problemet har løst sig selv...