/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Servo
Fra : mig-selv
Vist : 606 gange
50 point
Dato : 31-08-18 21:05

Skal sådan er styretøj være 100% selvoprettende eller må der være ´modstand´ på rattet på ca 5cm til hver side.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-18 21:08

NB det virker fint på GRUS og IS, men ikke på asfalt = dækkene er Suoer-dyre og har virkeligt fat i vejen.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 60 point
Dato : 31-08-18 21:36

Citat
NB det virker fint på GRUS og IS, men ikke på asfalt

Så tror jeg ikke det har noget med styretøj at gøre. Nærmere dæk.

Selvopretning ? Nu har jeg kørt mange Opel i tidens løb, og de har alle kørt pænt lige ud, uden at skulle korrigere hele tiden.

Sønnen har en Suzuki Swift, den har en "død" punkt, ved lige ud. Skal hele tiden "have fat" i rattet. Trættende at køre i. En skam, det er ellers en dejlig bil.

M.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 01-09-18 07:12

Køreprøve huskeliste

Huskeliste før køreprøven

Du kan inden køreprøven starter få stillet flere spørgsmål vedr.:
Bilens mekaniske dele.
Besvares spørgsmålene ikke tilfredsstillende vil køreprøven ikke blive gennemført.

Ansvar:
Ejeren har ansvaret for, at bilen er i lovlig stand.
Føreren har ansvaret for, at bilen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Gælder især styretøj, bremser og lygter der skal fungere sikkerhedsmæssigt og opfylder lovens krav.

Styretøj:
Styretøjet skal fungere let, sikkert og hurtigt. Der må på grund af slid eller lignende ikke være slør i styretøjet, eller som helhed i de enkelte dele. Hjulene skal præcis følge rattets bevægelser.
Rat bevægelsen må ikke møde ujævn modstand eller fremkalde mislyde.
Styretøjet skal være selvoprettende.

Ratslør:
Ratslør er det stykke du kan dreje på rattet, uden at hjulene bevæger sig.
Der må ikke være ratslør på nye biler med tandstangsstyring.

Måling af ratslør:
På biler med servostyring skal motoren være startet. Forhjulene er rettet op til ligeud kørsel. Du stiller dig udenfor bilen og drejer på rattet, og følger forhjulenes bevægelser. Kan rattet drejes uden at hjulene bevæger sig, er der ratslør – og det må der ikke være.

Har du checket servo væskestanden? Og for evt. utætheder ved styreboksen?
Og for evt. luft i systemet?
Er dæktrykket som det skal/bør være?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-18 07:42

I dag har mange biler el servo.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-18 07:54

Jeg har set omtale af den nye Swift. Den får megen ros. Men stadigvæk ankes der over denne
dødpunkt, med rattet i midt stilling. Bilen er selvfølgeligt type godkendt. Mærkeligt.

Nå, men det er jo ikke Swift`en det drejer sig om.

.....kun på asfalt ?? Dæk betyder rigtig meget for styre egenskaber.
Uanset hvor dyre de er. På med andre dæk, og problemet er løst.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-18 10:08

Biler med forhjulstræk skal indstilles meget nøjagtigt hvis du ikke vil slide forhjulsdæk for meget.

En bil skal selv køre ligeud på en plan vej. Hvis den ikke kan blive enig med sig selv ved ligeudkørsel .....................er sporing ikke ok.

Slid i styredele kan også drille.

Sporing af biler kan gøres med et par lægter og en tommestok (meterstok).

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-18 10:42

Citat
Biler med forhjulstræk skal indstilles meget nøjagtigt

Korrekt.

Meeen!!
Citat
Sporing af biler kan gøres med et par lægter og en tommestok (meterstok).

Måske på en traktor.......eller hestevogn.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-18 11:28

2 stk Sunbeam
1 Volvo 210 ekstra kontrolleret hos bilsynet i Rødovre da den var ombygget med åbent lad.
1 Opel reord 1900
1 Masda 1300
1 VW 1700 aut med insprøjtning

Alle er sporet med et rør svejset så det ligner et meget stort C
Men det kan også gøres med et par lægter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-18 12:09

Undskyld Eyvind. Du må være mere fingernem end mig. (Det siger så heller ikke så meget).

Det er jo millimeter, måske mindre, det drejer sig om. Men er man snild, og har forståelsen......

Jeg troede der var tale om en joke. Beklager.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-18 14:31

Citat
Sønnen har en Suzuki Swift, den har en "død" punkt, ved lige ud. Skal hele tiden "have fat" i rattet.

Sikkert det samme jeg mener, styretøjet går meget stramt ved lige ud kørsel og er anstrengende at køre med, men igen? kun på asfalt.
Så måske er det sporingen.
Har haft andre dæk på, det var det samme men med bedre benzin økonomi.

Har dog læst at det kan være tandstangen.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-18 19:14

Tak for svaret Mosebaek.