/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ophæng af lampe i pudset loft
Fra : MortenTN
Vist : 387 gange
20 point
Dato : 30-08-18 12:41

Hej alle,

Jeg skal have hængt en lampe op i min lejlighed, der har pudset loft. Da jeg borrede i loftet erfarede jeg, at der er en del puds. Jeg har stukket en pind op, og kan se at der er 14-15 cm til det bliver hårdt. Hvad skal jeg gøre for at hænge lampen op, så den ikke falder ned?

Jeg har kigget på denne dybel med 100 x 10 mm:
https://www.bauhaus.dk/dybel-skruekrog-100x10-mm-stabilit.html#full-description

Ville den virke? Eller kan kortere dybler også gøre det?
Jeg har fx også kigget på denne: https://www.harald-nyborg.dk/p11550/uni-dybel-m-krog-ux-10x60-2stk

Jeg har også overvejet, om jeg kan banke en lang dybel derop og så blot skrue en kort krog eller svanehals derop? Ville det fungere eller skal skruen være ligeså lang som dyblen?

Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen,
Morten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-18 16:32

Du har sikkert det der hedder sænket loft, og du bør lige undersøge om det er lovligt lavet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-08-18 17:00

Det er et gammelt loft med rørpuds og du har bare ramt op mellem to forskallingsbrædder. Flyt hullet 3 cm på tværs af rummet. Så burde du finde noget træ du kan skrue i

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 30-08-18 17:04

Falder der også strå ned
Prøv med et tyndt bor at finde en bjælke med.
Eller lys med en lygte langs loftet parallel med yder væggen
Der hvor det buler op eller ned ligger bjælkerne. Der hvor det går i et mønster
ligger bjælkerne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-18 20:41

Hvis det er en ældre bygning med pudsede lofter er det lavet på traditionel vis.
Bjælkerne kan der være ret langt imellem. Præcis hvor langt, kan det være svært at vide. Det afhænger af spændvidde og dimensioner . &0 cm er ikke usædvanligt.

På tværs af bjælkerne har man så slået spredt forskalling op . Dvs. brædder med mellemrun. Under dem igen er der så metalnet med rør, som pudsen kan fæstnes til. Puds og rørnet kan ikke holde en lampe. Men hvis du får en krog op i et forskallingsbrædt kan den godt bære 5 kg lampe.
bank forsigtigt på loftet og hør hvor det klingte mindre hult. så har du fundet et brædt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-18 22:32

Jeg ville nu ikke banke for meget, da de tynde ståltråde der holder rørerne, sagtens kan være tæret / rustne hvis det er lavet af kalkmørtel.

Gør som beskrevet af trimare46. Det er nemlig det rigtige.

Har selv lavet lofter på denne måde, i mine unge dage.

M.