/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl fil type.
Fra : Mosebaek
Vist : 344 gange
100 point
Dato : 28-08-18 22:51

Jeg har fire små filer til at ligge på skrivebordet. (Genveje).
Det er nærmest små huskesedler / tip / kladde.

De er i Wordpad.RTF format. Her i dag da jeg åbnede computeren, lå de pludseligt i Libre Office regneark. CALC format.

Hvordan hunnen får jeg lagt dem tilbage i Notepad.RTF ?? Og hvordan er det sket ??
Jeg har prøvet meget, men der sker kun det at de ødelægges, fyldes med ulæselige koder.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-08-18 22:57

Du skal gå til selve filen, højreklikker, og i menuen vælge åben med, så vælger du notepad, husk at sætte flueben i brug altid dette program til at bane denne type filer, eller noget i den retning.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-18 23:13

Det har jeg prøvet. Får så kun koder/vollapyk.

Jeg har også prøvet at gemme i RTF, samme resultat.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-08-18 23:23

Er du sikker på at de oprindelige filer er i rtf format. Jeg skal lige være helt sikker på at du har styr på det, de ikoner du har på skrivebordet er genveje skriver du, genvejene må så pege på filerne. Er det når du dobbeltklikke p genvejene at filerne forsøges åbntr i Libre Office.? Og du er helt sikker på at det er genveje du har på skrivebordet og ikke selve filerne? Når jeg gemmer filer i rtf format åbnes de som standard i wordpad og selv om de er oprettet i notepad, det afhænger af hvilket program filtypen rtf er allokeret til.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-08-18 23:28

Det lyder meget mærkeligt. Jeg har aldrig oplevet at Windows ændrer et filformat. Hvad sker der hvil du højreklikker på filerne, vælger omdøb, og ændrer filendelsen til RTF?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-18 00:26

Citat
Jeg har fire små filer til at ligge på skrivebordet. (Genveje).

Hvis det er genveje, du har liggende på skrivebordet, har du så prøvet at åbne filerne direkte, fra hvor de faktisk ligger. Der kan sagtens være fejl i genvejene.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-18 09:01

Puha...dette er en hård nød....jeg er ved at få roterende myg.... måske jeg skal ta`en pause.

Det er genveje, der ligger på skrivebordet. Kan åbnes uden problemer herfra og i Stifinder. Men de kan kun åbnes i Libre office. De har stadigvæk filendelsen .rtf

Jeg har omdøbt, prøvet at ændre i "Gem som". Prøvet "Åbn med". Stadigvæk Libre.

Jeg kan ikke finde NOTEPAD.exe i Stifinder, det må da være et program.

M.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-18 09:35

De "filer" - er der en lille pil på dem.

Højreklik på din fil / genvej på skrivebordet
Vælg egenskaber
klik på generelt ....................hvad er størrelsen
kig så på på "åbnes med" står der libreoffice Calc så klik på > skift
klik på flere apps
Nu skulle der være flere muligheder
vælg og klik på OK
og så evt på ANVEND og så OK

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-08-18 09:49

Genvejene er i udu. Slet dem, gå til de rigtige filer og lav nye genveje.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-08-18 10:03

Citat
Genvejene er i udu. Slet dem, gå til de rigtige filer og lav nye genveje.

Dette vil næppe gavne noget. Eyvind er inde på noget af det rigtige.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-18 11:40

Jeg har prøvet Eyvind`s muligheder. Samme negative resultat.
Jeg foretog lige en drastisk manøvre. = Slettede alt. Tekst filer + Libre Office. Dog først efter de var lagt på en USB.
Stoppede denne i min XP komputer. Her åbnes de med lethed. Så ingen panik.

De kan så kopieres tilbage til win 10 bærbar.

Jeg vender tilbage lidt senere, konen mener der er andre presserende opgaver der kræver min nærværelse. Det er jeg nu ikke helt enig i. Men.........

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-18 12:12

Det vil være nemmere at hjælpe hvis du fortalte hvad der sker eller vises når du prøver det jeg har foreslået.

1. var der pil på den fil på skrivebordet. (det var der nok ikke når den åbnes i xp)
2. vindows 10 (home) har ikke notepad men notesblok og wordpad
3. højreklik på filen > generelt > stod der libreoffice > skift > vælg flere > fik du ingen valg
4. i xp er der nok ikke libreoffice så derfor vil filen åbnes i det program som er til rådighed.

Din kone har helt ret > der er vigtigere opgaver end computer:
lukke sin egen øl op.
holden døren så konen kan slæbe ølkasserne ind
fortælle konen hvor dit fiskegrej skal flyttes hen så det ikke filtres ind i det vasketøj du tabte på gulvet i morges.

Ps. Hvis du vil sikre dig frokost om lidt - så vis ikke konen dette indlæg.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-08-18 16:01

Citat
Det er genveje, der ligger på skrivebordet. Kan åbnes uden problemer herfra og i Stifinder. Men de kan kun åbnes i Libre office. De har stadigvæk filendelsen .rtf

Genveje ender ikke på .rtf. Du blander genveje og den faktiske fil sammen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-18 18:53

Endelig har jeg en frikvarter.
Det var genveje med pil. der lå på skrivebordet. Men ellers kan jeg knap huske, hvad jeg rodede med.

Jeg har jo slettet det hele på den bærbare, både genvejene og filerne. Og for det ikke skal være løgn, oså LibreOffice. (Ren røv at trutte i).

Så nu skal jeg bare have lagt dem tilbage fra USB`en. Problemet er bare at finde Wordpad.rtf
Eller få en mulighed, for at gemme dem i Wordpad. Jeg vil gerne bruge Wordpad, bl.a. fordi links kan åbnes direkte derfra.

Lige nu skriver jeg fra XP`en, derfor har jeg ikke lige det hele i hovedet. Som forresten bliver 76 år, om et par mdr. Dette som et forsvar for manglende hukommelse.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-18 19:00

Ok ok

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-18 20:44

Skriver igen fra bærbar Win10: Så er sagen klar. Virker som aldrig før.

Skrev bare Wordpad i søgefelt. Åbnede filen i Wordpad. Lukket den igen. Højreklikket den i dokumenter. I "Egenskaber" kunne jeg skifte til den rette filtype. Er igen lagt på skrivebord, som genvej.

Har afprøvet det flere gange. Det funker bare.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-18 20:48

Så nu skal bare ha`fat i LibreOffice igen. Den er god til at åbne mine gamle Word.doc dokumenter. (Libre writer).

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-08-18 21:54

Citat
Så nu skal bare ha`fat i LibreOffice igen. Den er god til at åbne mine gamle Word.doc dokumenter. (Libre writer).
Ja og så får du igen Libre Office til at åbne rtf filer, hvis du ikke passer på, hvilke filer du allokerer til programmet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-08-18 21:58

Iøvrigt så er både notepad og Wordpad at finde i min Windows 10.

Ligger her: %windir%\system32\notepad.exe

Wordpad ligger her: "%ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-18 23:24

LibreOffice er også på plads. Men ikke på proceslinjen. Hvor iconet også ligger når der er een af Wordpad genveje/filer åben.

Jeg tror nemlig jeg har taget fejl af de to iconer, i skyndingen, det er før sket. Og så er der på mystisk vis, sket en sammenblanding af de to prg.

Som før nævnt, bruger jeg sjældent LO, kun til at åbne mine gamle Word filer, fra WinXP.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-18 10:01

Tak - Brassovitski

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-18 10:29

På processlinjen kan der bl.a. ligge
Ikon for det program som er kørende

Eller en genvej til et program

Libreoffice har en del genveje

Hovedikonet som giver valg til alle LO programmerne
ikonet med adgang direkte til selve skriveprogrammet Writer

Start
rul ned til L
klik på Libreoffice
rul ned og højreklik på writer
vælg fastgør til start som lægger kopi af writer ikonet i det sorte startfelt
(startfeltet kan gøres større ved at trække i højre kant af det sorte felt)

eller vælg mere
og så "fastgør til processlinjen"

writer ikonet vil lyse op på processlinjen når writer er startet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-18 11:32

Nu er jeg røget i en mega problem. Hvem skal jeg acceptere ?? Som sædvanlig mange gode svar.
Det må der tænkes dybt over. Måske jeg udskyr`det lidt endnu.

Jeg vil ikke ha`LO icon på proseslinjen igen. Den er jo, som du skriver, nem at åbne fra "Start".

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-18 11:41

Nej tak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-18 12:20

Hvis jeg nu kunne se jer, ville jeg afslutte med den, der havde de pæneste overskæg.
.... og dog, det ville være diskrimination, hvis der er kvinder imellem.

.... og dog/2, visse kvinder.......

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-18 18:17

Tak for svaret Eyvind. Enten fik jeg ikke læst din løsning ordentlig igennem, eller jeg havde slettet filerne. Husker det ikke lige. Men jeg kan se nu at det er den rigtige....din løsning. Mange tak.

Bemærk, ***** meget sjældent jeg er så gavmild.
M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-18 18:40

Tja - nu bliver jeg nok nød til, at anlægge et fuldskæg.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-08-18 19:01

Kode
Tja - nu bliver jeg nok nød til, at anlægge et fuldskæg.Du er sørme skæg, hva?
Overskæg kan du nøjes med.
Ingen point tak, jeg har kun ydet beskeden viden til denne tråd. Så giv du dem bare til en af pigerne.