/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Batteri.
Fra : Mosebaek
Vist : 242 gange
100 point
Dato : 26-08-18 14:01

Batteriet i min HP Pavilion Notebook, er pludseligt blevet towlig. Når den er nede på ca. halv strømstyrke, lukker den pc`en uden mindste varsel. Jeg har også bemærket, at den kun lader op til 94%. Jeg plejer da at få advarsel om lav strøm tilstand, ved omkring 10%.

Jeg har været inde at kigge på strøm, med forskellige skærm indstillinger. Synes ikke jeg kan ændre noget i positiv retning.
Er det simpelthen batteriet, der er ved at stå af ??

Maskinen er fra januar 2017.

M.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 26-08-18 14:04

Mit gæt er batteriet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-08-18 14:51

Citat
Mit gæt er batteriet

Ja, det gætter jeg også på.

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-08-18 15:25

Batteriet har ikke godt af at blive afladet, det er sikkert derfor det er ved at stå af.
En bærbar har faktisk bedst af at stå tilsuttet strøm (når man bruger den) så vidt muligt hele tiden.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-08-18 15:48

I modsætning til de gamle CiCd og NiMh batterier, som helst skulle aflades fuldstændigt engang imellem, så tåler de moderne Litium batterier ikke en fuldstændig afladning særlig godt.

Men det behøver ikke at være på grund af for dyb afladning at dit batteri er ved at stå af. Du skriver ikke hvor gammel maskinen er, men alt har en vis levetid. Hvis maskinen er ny så læs garantibestemmelserne, ellers må du se i øjnene at du på et tidspunkt må vælge mellem kun at bruge den i nærheden af en stikkontakt, købe et nyt batteri, eller købe en ny computer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-08-18 15:51

Jeg opdager lige at du faktisk har skrevet om hvor gammel maskinen er. Vi har to års reklamationsret her i landet. Og hvis batteriet ikke kan skiftes uden brug af værktøj så gælder det også batteriet. Jeg mener at det findes en domstolsafgørelse omkring dette.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-08-18 19:35
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-08-18 23:12

Mosebaek: Føl godt efter om batteriet bliver varmt når den lades. Jeg har selv netop fået en gammel bærbar hvor batteriet bliver så varmt at man ikke kan holde på den når man tager den ud lige efter at den er ladt op. Den vil naturligvis blive brugt med yderste forsigtighed indtil jeg har besluttet hvad der skal ske med den.

Hvis man ikke selv kan tage batteriet ud er det svært at lokalisere hvad det er der bliver varmt. Men bliver den varm i bunden når den lades så kan du være sikker på at det er batteriet.

Bliver den varm og er det batteriet, og bliver det for varmt, så er litium et yderst brandfarligt materiale. Flere mobiler og bærbare (og en enkelt Tesla) er eksploderet på grund af dette.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-08-18 11:23

Der er ikke antydning af varme på batteriet, eller i rummet den sidder i.
Er nem at af / montere, uden brug af værktøj.

Jeg har nu afladet den ned til 35%. Sat strøm til den igen. Efter et stykke tid viste indikator: "88% oplader ikke". Lidt senere viste den "91% oplader ikke". Sidst her viser den 98% / 1 minut til fuld opladning.

"OPLADER IKKE", det gør den så alligevel.

Jeg har kigget i katekismus`s link. Kan ikke umiddelbart se min type nævnt.

Batteri type: LI-ion Battery.
For use with HP series TPN-Q158, TPN-Q159, TPN-Q160, TPN-Q161, TPN-Q162,

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-08-18 12:01

Hmmm, så tror jeg faktisk ikke at der er noget galt med dit batteri. Hvad er det der siger "oplader ikke"? Er det et icon eller er det tekst? Hvis det er et icon så tror jeg at den blot viser sådan når den er næsten fuldt opladet. Mange ladere gør det at de lader batteriet op til 100%, standser opladningen, og lader udstyret (PC eller telefon) aflade batteriet til et givet punkt før den lader op igen. Det gør for eksempel min Doro telefon. Kan det være noget sådan du bliver snydt af?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-08-18 18:01

Citat
Er det et icon eller er det tekst?

Det er icon på proces linje jeg bruger, for det meste.

M.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-08-18 20:20

Jeg har også en HP Pavillion som har fået skiftet batteriet.

Det startede med at den døede hurtigt - og i løbet af en-2 uger kom der promt fra BIOS/startside om at batteriet var defekt.

Herefter bestilte jeg et nyt på Ebay = 200 kr - skiftede det - og nu skriver jeg på den gode gamle HP'er

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-18 02:27

Hver gang man aflader batteriet næsten helt og lader op igen, mister man en lille smule af batterikapaciteten ,fordi den elektrokemiske proces ikke er fuldstændig reversibel.
Nogle batterier tåler 100 dybe afladninger, andere måske 1000.
Hvis batteriet ikke skal slides så hurtigt, så hold hele tiden strømforsyningen på den bærbare. I hvert fald når den er i brug.
Jeg har en 13 år gammel bærbar med godt batteri, men bruger det kun ved sjældne tilfælde.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-18 18:53

Tak for svaret transor. For mig at se, går fidusen jo lidt af en bærbar på denne måde.
Skulle jo netop kunne bruges overalt. Jeg har da flere gange siddet med den ude i haven, her i sommer.
Nå, jeg har da heldigvisvis også min gode gamle stationær.........med Win XP.

M.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-09-18 13:15

Du kan opgradere din win XP pc til win10 pro for ca. 20 kr.
https://www.ebay.com/p/Microsoft-Windows-10-Pro-Professional-32-64bit/18019367068