/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Energi og foder depoter
Fra : svendgiversen
Vist : 357 gange
190 point
Dato : 11-08-18 18:19

Vi har haft for lidt vind her i sommer og har måttet importere el,
samtidig har vi haft rigelig sol, som vi ikke endnu har kapacitet til at udnytte.

I nogle bjergegne pumper man vand op når man har overskud
og leder det senere gennem turbiner.
Vi har ikke de samme højde muligheder, men der må være muligheder for at store energy?

Og så har vi med tørken ikke foder nok til vore husdyr, der må slagtes,
med den nye regn og de lempeligere regler for ekstra afgrøder,
får vi måske overskud af foder næste år med færre dyr??

Så det jeg efterlyser er en national lagring af foder over flere år...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-08-18 22:16

Tror det er billigere at importerer varer, end skulle til at bygge noget? som vi muligvis har.
Og den Danske sommer / vinter er alt for utilregnelig til den slags oplagring.

For nogle år siden, var der ikke vejsalt til mere end et par dage i min kommune, det løste de ved at ´låne´ ved naboen..
Som igen havde fået ødelagt en vinter/ sommer afgrøde - men havde masser af salt, til oplagring.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-18 09:47

Da jeg var barn, fik vi billig strøm fra Tange, en opdæmning af Gudenå-en med turbiner.

Hvis man bare hævede Silkeborg søerne et par meter, havde vi rigelig storet energi
til de næste perioder med vindstille.

Og hvorfor ikke udbygge med flere solceller, når vindmøllerne holder stile,
solen har jo skindet her i sommer som aldrig før...

Og det med at importere, priserne stiger lynhurtigt, når der er mangel på en vare.
Og det er ikke kun vejsalt, men foder til sultne dyr...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-18 14:47

Svend - du skal have fat i tilstrækkelig med politikere, som vil andet end bare at se godt ud på TV.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-08-18 19:56

Citat
Svend - du skal have fat i tilstrækkelig med politikere, som vil andet end bare at se godt ud på TV.

Nu stopper Carl Holst, ved næste valg. Det er trods alt et fremskridt. Èn mindre gangster, i det høje Folketing.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-18 10:55

Hvis Carl bare havde oprettet et nød foder depot her i Sønderjylland,
i stedet for at mele sin egen kage med dobbelt løn, ville jeg have accepteret ham.

Ingen her vil savne ham, da der for et par år siden var ringriderfrokost her i Sønderborg
var nogle få udelukket, det var de 17 der havde stempt på Holst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-18 19:07

Og på grund af tørken bliver juletræerne kønnere.

Er det ikke komplet ligegyldig når så mange dyr i naturen sulter?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-08-18 12:32

Og så efter måneders tørke, kom der skybrud syd for Århus,
I odder har de besvær med at få vandet ud i Kattegat, til ingen nytte.

Hvad med at pumpe vandet op i en højere liggende sø,
som mit forslag med Himmelbjerg søerne?

Og der er overskud af vand og energi til de næste perioder med vindstille og tørke...

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-08-18 04:50

Nu er det vel ikke en national opgave at oplagre foder til landmændenes dyr!

Det er vel en opgave enhver ansvarlig landmand selv må klare, ganske som de altid har gjort.
At udbyttet/høsten er mindre i år, betyder jo ikke at der ikke er foder nok.
Det betyder at visse landmænd ikke kan sælge så meget af overskuddet, som der var planlagt = et indtægtstab.

Så bare rolig, det går nok alt sammen - ganske som det altid har gjort

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 190 point
Dato : 15-08-18 10:49

Nu er det jo altså ikke landmandens skyld, at der skal tiltag til, som at udnytte biomassen på brakarealer, reglerne for efterafgrøder, muligheder for ammoniakbehandling af halm og ændret grovfoderandel for økologisk kvæg, så hvis vores Politikere og vores Grønne organisationer havde hørt efter hvad Landbrugserhvervet har sagt i årevis, så havde vi måske ikke haft så akut situration med at skaffe foder til vores produktionsdyr i Dansk Landbrug i sådan et tørke år, som vi har netop i år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-18 11:16

Der er ikke noget overskud i år, intet foder at sælge,
landmænd går fallit, dyr sulter og må slagtes i utide...

Det jeg efterlyser er puljer over flere år, ikke for at hjælpe spekulations land mænd
men til udligning af alt for store pris forskelle både på foder og energi.

Og ja det er ikke landmændenes skyld, med grønne restriktioner mm.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-08-18 13:37

Jovist bliver der solgt halm, endda til udlandet.
https://thistedposten.dk/nyheder/halm-fra-hanstholm-til-sultende-norske-koeer/60c35657-a4ce-46bb-ac46-72548b88ebdc
Jeg kan nok ikke vurdere det helt, men umiddelbart set, har der været masser af halm, her i området.

Der er trods alt, mange ejendomme der bliver drevet udelukkende med planteavl. Ikke mindst de store godser.

Men ellers vil tørken jo ramme os alle, om end direkte så inddirekte. Landbruget er jo stadigvæk, en væsentlig eksport faktor.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-18 16:21

Lad være med at eksportere halm, når vi har så lidt foder,
og selv om det ikke er det mest nærende, undlad at brænde det af i halmfyr.

Vi ved jo at mange tamme dyr bliver slagtet efter tørken,
men hvad med de vilde, hvordan har de klaret sig?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-18 13:40

Tak for svaret katekismus.

Ikke megen forståelse for lidt foder og tomme stalde.