/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dacia Custer
Fra : keniel
Vist : 266 gange
133 point
Dato : 06-08-18 17:22

Jeg har en ny Dacia Custer 2017 model. Når jeg kører ca. 80 i 5. gear og trykker gaspedalen i bund
da jeg behøver at accellerere hurtigt. I stedet for at accellerere er det som om motoren næsten dør. Ved at slippe gaspedalen lidt sker der noget. Kan det være rigtigt? Værkstedet siger der er meget normalt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-18 18:19

Det lyder mærkeligt, min gamle bil med 400,000 på bagen havde det på samme måde, så tror næppe det hører hjemme i en ny bil.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-08-18 18:53

Trykker pedalen i bund ??? Regner du så med den tænder efterbrænderen, som på et jagerfly ??

Det får du ikke noget ud af. Tryk ikke pedalen ret meget længere ned, end du kan fornemme motoren følger med.

Er den med turbo, kan det godt forekomme lidt "turbo nøl".

M.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 07-08-18 00:29

Det lyder meget unormalt for en moderne bil. Prøv at spørge på et alsidigt mærkeløst værksted og lad dem prøvekøre og hør deres mening.
Hvis det er normalt, er det vist kun normalt for en Dacia!
"Efterbrænder"... sikke en vrøvlet sammenligning. Der skal nærmest ikke være turbotøven ved 80 km/t, og en moderne bil skal selv finde ud af at regulere maksimalt, når du trykker speederen i bund - det skal din fod ikke sidde og fifle med.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-08-18 08:17

Næh..jeg ved intet om biler. Har kun kørt i dem siden 1962 = 56 år.

Meget handler om kørestil. Men derfor kan Dacia`en da godt have en defekt. Alt er muligt.

M.

Kommentar
Fra : jtk3

Dato : 07-08-18 09:18

Prøv at gå ned i gear, når du skal hurtigt op i fart,det har virket på de biler,jeg har haft

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 07-08-18 09:49

Det 5. gear er oftest lavet for at få en bedre kørsels økonomi, og er gearet så bilen kører så optimalt som muligt.
Derfor tager det l a n g tid at accelerere op i fart i dette gear.

Hvis man vil have fart på, ved f.eks en overhaling, så denne overståes hurtigt, så gearer man ned i 4. gear og giver den noget pedal, og gearer op i 5. efterfølgende.

Det er røv farligt at lave disse langsomme 'elefant' overhalinger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-18 13:44

Det er ikke unormalt.............gear ned og tryk.
Min Citroen Xantia kan heller ikke accelerere fra 80 og derudaf.
Hvis jeg skal overhale i en fart fra 110 > 130 i en fart kaster jeg den ned i 4 gear.

En racerbil koster lidt flere penge. .......................og der skifter man også gear.

Ps. Min folkevogn med indsprøjtning og automatgear skiftede selv til 1 gear hvis jeg trådte pedalen i bund ved 60 .....................og spandt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-08-18 15:30

Jeg har ikke fundet ud af, om vi snakker Benzin eller Diesel. (En af delene er det jo nok).
Der er jo trods alt en vis forskel.

Og så mit Google Når jeg googler på Dacia Custer, får jeg kun Dacia Duster ???

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-08-18 16:21

Det gør jeg da også

For asfaltryttere er automatgearet et godt valg. Det har seks trin, og gearskiftene går blødt. Igangsætning er forbilledlig, og der er et rimelig kraftoverskud i forhold til bilens tyngde. Det eneste, som irriterer, er, at man ved 80 km/t. ender i sjette gear, hvor motoren brummer og vibrerer. Det samme gælder ved 50 km/t. To hastigheder der ofte benyttes.
https://fdm.dk/motor/biltest/dacia-duster-cool-pa-den-gammeldags-made

Testbilen havde en 1.5 liters dieselmotor med 109 hestekræfter, og den kunne sagtens holde bilen oppe i tempo, selv på motorvejen. Det lød ikke nødvendigvis altid lige godt, når speederen fik lov til at ramme gulvet, men op i fart kom man da.
http://bilbloggen.dk/test-dacia-duster-2017/

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 11-08-18 12:15

den motor som ligger i bilen er en 3 sylindre 90 hk med turbo den kan virkelig flytte sig men så skal geare ned men hvis man tror at man bare kan trykker speederen i bund og så køren den så skulle man jo nok have købt en med 6 sylindre

Kommentar
Fra : keniel

Dato : 12-08-18 20:44

Først. Det er en Dacia Duster - 2017 model - 123 hk/benzin/turbo - 6 gear manuel. Når jeg kører 80 km/t i 6. gear og veksler til 5. gear trykker på gassen (i bund) accellererer den ikke, men nærmest kører langsommere. Jeg har haft 2 andre biler med turbo, både benzin og diesel og ingen af dem har reageret på denne måde. Tak for dit svar BilstrupV. Jeg vil prøve at få den testet på et neutralt værksted.