/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordforbindelse
Fra : bjoern1
Vist : 282 gange
39 point
Dato : 31-07-18 14:06

Hvordan finder man ud af (måler sig frem til) om en jordforbindelse i en et eludtag rent faktisk har jordforbindelse ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-07-18 14:15

Ved at få fat i en autoriseret elektriker, der har det nødvendige måleudstyr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-18 14:50

Det er det rene vanvid at teste jordforbindelsen selv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-08-18 16:26

Det er ikke retvisende test men en god måde at “ se “ og der er nået overhoved
Måleinstrument Vac i mellem fase og nul og fase og jord disse målinger skal ligge på ca det samme gør de ikke det ville jeg antyde at der ikke/eller er der nået galt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-18 17:51

Den rigtige måling er lidt kompliceret og det er nok ikke enhver installatør, som kan gennemføre den.

Men du kan få en indikering således:
Det forudsættes at der er et hfi relæ, som dækker hele installationen. Så forbinder du en led lampe på 5 watt mellem fasen og jordledningen. Hvis jordledningen er aktiv vil lampen give et kort blink inden HFI relæet afbryder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-08-18 22:59

Sludder transor

Det er en del af SKS/kvalitetssikring som alle installatøre/elektrikker skal udføre idag.

Alle har en kombi/euro tester for ellers kan de ikke udføres deres arbejde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-18 13:53

Hej rotv
Hvis du har ret i at enhvr elektrikker kører rundt med sådan en , og ved hvordan resultatet skal tolkes, så kan han måle om jordledningen er god nok.
Men nu gikl spørgsmålet nærmere på at konstatere om jordklemmen overhovedet havde jordforbindelse.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 07-08-18 17:56

Du har ret TRAPSOR. Mit problem var net OM det overhovedet er muligt selv at finde ud af om en dåse/stik overhovedet har en jordforbindelse.
Jeg synes det er en katastrofe, at man (EU/regeringen) tillader salg af bla.a hårde hvidevarer med schuko-stik. Mange køber bare en adadter uden at vide om de reelt får en jordforbindelse !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-08-18 11:33

Den stikprop som sidder på de fleste hvidevarer, og mange andre apparater er ikke et schuko men en europæisk universalstikprop, som passer i flere af de gængse stikkontakter med jord.

Det traditionelle danske system er dog så aparte at det ikke kan danne jordforbindelse med en gammeldags dansk stikkontakt.
Det kan kun anbefales at man får skiftet stikkontakter til enten en schuko eller en efter det franske system.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 09-08-18 14:41

Ja der må jeg da bare konstatere at de seneste mange hård hvidevare jeg har købt (vaskem., tørretumbler, køleska og microovn) har været monteret med 2-benede stik og en anden form får jordforbindelse end den gængse danske med et 3. ben.
Men spørgsmålet var altså også hvordan man med sikkerhed kan vide at man har lavet en jordforbindelse specielt hvis man ikke med sikkerhed kan følge/indetificere forbindelsen (kablet) til eltavlens jordforbindelsesklemmerækken !

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-08-18 15:01

Jeg kan kun gentage:

Ved at få fat i en autoriseret elektriker, der har det nødvendige måleudstyr.

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 28-08-18 16:54

Som bruger kan du få en god indikering på at relæet virker, ved at bruge ”transors” forslag (02-08-18 17:51)

Dog ville jeg bruge lidt mere end 5W, idet dette vil afstedkomme en fejlstrøm på ca. 22 mA, og du kun kan være sikker på fejludkobling på 30 mA (= ca. 6,9W)

Bemærk at dette kun er en ”der-er-hul-igennem-test”

En rigtig kontrol af relæet kræver som nævnt af andre, en fagmand med det rigtige instrument.

//KvikStart