/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Nåde...?
Fra : mig-selv
Vist : 452 gange
20 point
Dato : 06-07-18 21:21

Kan man? stadig søge om Kongelig/Dronninge Benådning og hvor grælt skal det egentligt være.

IKKE fordi jeg har noget af betydning? der skal den vej for at få tilgivelse.
Men jeg kunne tænke mig at ´HVIS´ så ville muslimerne stå i kø for ikke at blive udvist = men de er så heller ikke ÆGTE DANSKERE.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-18 21:24
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-07-18 10:22

Ifølge "Den Danske Ordbog" (www.ordnet.dk) har ordet "benåde", der stammer fra det middelnedertyske "benaden", tre betydninger:

1) at fritage nogen for en straf, som vedkommende er blevet idømt eller afsoner.

2) at være udstyret med et særligt talent.

3) at tildele eller overrække nogen en hædersbevisning eller et andet tegn på velvilje.

https://ordnet.dk
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Benåde&tab=for

http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Kriminalret,_almindelig/benådning

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 20 point
Dato : 07-07-18 20:20

Ifølge Grundloven § 24, der kan benådes og give amnesti. (Dronningen)
Hvor meget det egentlig bruges mere, det ved jeg faktisk ikke.

Ens kone kan også benåde. Jeg, f.eks. er blevet benådet masser af gange. Dog, bliver der længere og længere mellem benådningerne. Sidste gang kammesjukkerne og jeg var på druktur, gik der vel nok en hel uge før benådningen faldt i hak - til al held, faldt benådningen på en onsdag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-07-18 10:08

Ja, "det" er dobbelt godt, lige efter en benådning.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-07-18 16:50

Ens kone kan også benåde!

Jeg vågnede om morgenen den dag jeg fyldte 40 år.
Jeg håbede, at min kone ville ønske mig tillykke med dagen.

Til min store skuffelse sagde hun ikke engang godmorgen
til mig, og ved morgenbordet talte ingen af børnene til mig.
Det tegnede til at blive en dårlig dag.
Da jeg kom på arbejde ønskede min sekretær mig tillykke
med dagen. Jeg blev meget glad, da hun var den eneste af
mine kollegaer, som havde husket min fødselsdag, og da hun
senere ved frokost tid spurgte, om ikke vi skulle spise
frokost sammen, ville jeg naturligvis meget gerne dette.

Efter frokost på vej tilbage til jobbet spurgte hun, om
ikke vi skulle tage hjem til hende i stedet. Jeg tænkte,
hvorfor ikke og det gjorde vi så. Efter vi havde fået en
drink hjemme i hendes stue, spurgte hun, om det var ok, hvis
hun lige smuttede ind og tog noget mere uformelt tøj på.

Jeg svarede, at det havde jeg da bestemt ikke noget imod, og
tænkte stille ved mig selv, at situationen godt kunne gå
hen og blive ganske interessant. Det tegnede alligevel
til at blive en god dag.

Hun gik ind i soveværelset og efter en stund kom hun ud
med en enorm kage, efterfulgt af min kone, mine børn, min
chef og alle mine kolleger. Surprise!

Der sad jeg så i sofaen helt nøgen og følte mig en anelse dum....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-18 19:12

Hva så - hva så...........katekismus
Du kan da ikke gå midt en spændende historie.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-18 20:07

Citat
Ens kone kan også benåde.

Det var en af de bedre - har dog ikke ´sådan´ en genstand i nærheden.

Men den næste ´brandert´ så benåder jeg mig selv osv.
Citat
Der sad jeg så i sofaen helt nøgen og følte mig en anelse dum....

Citat
1) at fritage nogen for en straf, som vedkommende er blevet idømt eller afsoner.

Gælder det også trafik? bøder/straf
Citat
2) at være udstyret med et særligt talent.

Nu igen.
Citat
3) at tildele eller overrække nogen en hædersbevisning eller et andet tegn på velvilje

Hvad med UVILJE, mig bekendt blev mennesker straffet/ interneret i DK efter 2WW for at have ´kriget´ mod den RØDE horde = og det endda med tilbage virkende kraft - men det er sikkert en anden sag/ Politik og mediernes påvirkning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-07-18 00:21

Hvad har religion med sagen at gøre?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-18 22:02

[CITAT]Hvad har religion med sagen at gøre?[/CITAT]
Jeg kunne ikke finde på at søge om NÅDE? men samtlige ???? NY Danskere? som vel ikke engang har papirer på at måtte bo i det herlige lille og SNART MUSLIMSKE samfund = får til stadighed fritagelser som på intet tidspunkt gælder for ?? MIG og almene Danskere der får en ´bajer´ i fred og RO - JEG ER SGU den værste der findes, sidde og drikker en ØL - mens man bliver overfuset af både den ene og anden/t man ikke kan genkende for en VIS arabisk lovgivning, om at man ikke skal kunne se hvem man snakker med + OG DET I DK.

Misforstålser osv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-18 22:45
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-18 06:38

Citat
Benådning

Benådning sker kun i ganske ekstraordinære tilfælde. En dømt kan f.eks. blive benådet, hvis han eller hun lider af en livstruende sygdom. De fleste benådninger sker, før den dømte er i gang med at afsone sin straf.

Kilde: http://www.kriminalforsorgen.dk/Ud-af-fængslet-7639.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-08-18 16:20

De fleste benådninger sker pga. alvorlig sygdom, eller fordi forholdene har ændret sig væsentligt efter dommen, fx ved at den dømte siden er blevet kureret for det misbrug eller den psykiske sygdom, som var medvirkende til forbrydelsen. Det er derimod ikke benådningsgrund, at den dømte selv finder dommen forkert.

Siden Straffeloven blev ændret i 2001, er der mulighed for at prøveløslade livstidsdømte, når 12 år af straffen er udstået. Hvis en livstidsdømt ikke er blevet løsladt efter 14 års afsoning, kan spørgsmålet indbringes for domstolene. Benådning kommer derfor kun på tale, hvis det undtagelsesvis bliver nødvendigt at løslade en livstidsfange, før der er afsonet 12 år.

I praksis vedrører langt de fleste benådninger helt korte straffe, som den dømte fuldstændig fritages for at afsone. Næsten al benådning sker på betingelse af, at der ikke begås ny kriminalitet inden for en bestemt prøvetid, og ofte også på betingelse af tilsyn af kriminalforsorgen. Mange benådninger er knyttet til vilkår om fx behandling af alkoholmisbrug eller, når der er tale om fuldstændig benådning, om betaling af en bøde.
http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Kriminalret,_almindelig/benådning

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-18 19:19

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.