/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine - afkalkning
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 313 gange
100 point
Dato : 03-07-18 10:32

Med afkalkning mener jeg at reducere kalken i den daglige vask, men også en større afkalkning nogle gange om året.

Der findes forskellige produkter. Lige nu afprøver jeg Kalkvæk-tabletter, men det gav en masse "sand" og grums, da vasken var færdig.

Hvordan er det nu det er med de forskellige kemikalier? Der er noget med, at hvis vaskepulveret er af en bestemt type, kan det ikke sammen med nogle afkalkningsprodukter?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-18 11:25

Sand og grums er fra det kalk, som du har fået løsnet. Rens også filteret i afløbet

Man skal ikke afkalke en vaskemaskine, men i hver vask tilsætte et middel , som binder kalken.
Der er flere varemærker, som alle indeholder det samme. Vi foretrækker Calfort. Det kan fungere fint sammen med alle typer vakemidler beregnet til maskinvask.

Fordelen er at du holder maskinen kalkfri, og at du så kan bruge mindre sæbe.
Uden kalkbinder går en del af sæben til danne kalksæbe, som ikke er så rart i tøjet(sæbelus), og som også kræver højere dosering.
Når maskinen kalker til, sætter det sig mest på varmelegemet, som så holder dårligere og bliver vanskelligt (dyrere) at udskufte .
Brug kalkbinder hver gang, og spar på sæben,. Følg doseringen for kalkfrit vand på pakken.
Tabletløsninger er som leget dyrere.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 03-07-18 11:40

En hurtig søgning på Google fortæller, at Calfort og Calgon er det samme?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 03-07-18 15:10

En flaske citronsyre,og på en kogevask. det virker.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-07-18 15:55
Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 04-07-18 10:49

Jeg tilsætter kalkvæk i hver vask, og det er i den forbindelse, at dette "sand" opstår.

Jeg har læst, men kan nu ikke huske hvor, at dette "sand" kan dannes af stofferne i vaskepulveret i kombination med afkalkningen og aflejringer på bagsiden af tromlen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-07-18 21:41

Jeg bruger ikke vaskepulver. Kun flydende uldvask uden enzymer og parfume. Og som skyllemiddel bruger jeg eddike. Jeg vasker næsten al tøj ved 60 grader, bortset fra særlig sart tøj, som jeg ikke har ret meget af. Min vaskemaskine er tussegammel -ca 16-17 år. Og den fungerer fint stadigvæk. Jeg kan ikke se noget kalk i den.

Tromlen er fin og blank. Der er lidt rust ved et skruehul på forsiden, men ellers kan man ikke se tegn på alder.