/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fejl i korrespondance.
Fra : Alex2000
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 29-06-18 10:29

Hej folkens.
Jeg har en lidt mystisk fejl i min korrespondance.
Jeg har lys på trappen med en kontakt for oven og for neden.
Når jeg slukker den ene kontakt, slukker alt lyset.
Når jeg slukker på den anden kontakt, er der en lille smule lys i pærerne og jeg kan måle 110 volt.
Installationen er lavet af godkendt elektriker.
Jeg er selv uddannet automatiktekniker, men kan ikke lige greje hvad der skulle være galt.

Håber i kan hjælpe.

Mange tak :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-18 10:35

Halvering af spænding er som regel når to lyskilder sættes i serie-

Fase-----lyskilde------lyskilde-------nul

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-06-18 10:51

Citat
Installationen er lavet af godkendt elektriker.

Hvad med at spørge den godkendte elektriker?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-18 11:39

Her kan du vise den "godkendte" elektriker hvordan en korrespondance laves.
Rul lidt ned.
https://www.elviden.dk/korrespondanceafbryder---a--b.html

Ps. En elektriker er ikke godkendt men kan have et svendebrev, og arbejdet skal altid godkendes af en aut. intallatør.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 29-06-18 12:19

Eyvind#

Det tænkte jeg også, kan bare ikke lige greje hvordan man kan slukke på den ene kontakt, og sætte lamperne i serie på den anden kontakt.
Det er andelsbolig og elektrikeren har været bestilt af boligselskabet, så jeg går da ud fra han er godkendt og certificeret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-18 11:24

Fejlmuligheder:
Nul mangler / forbundet forkert.
Gamle installations farver har forvirret elektriker lærlingen.
Sammenblanding af de to koblingsdiagrammer.

Er det en eksamensopgave.................................

DU BØR IKKE RODE MED DEN OPGAVE SELV.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 30-06-18 19:21

Nej det er et virkeligt problem :)

Jeg har målt frem og tilbage, og der er en lille smule lys i pærerne og 110 volt når den ene kontakt er slukket.
Og 0 volt og helt slukket på den anden kontakt.
Som automatiktekniker må jeg ikke rode med fast installation selv nej, men min nysgerrighed tager liver af mig :D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-18 19:23

Hvis der kun er to 2 kontakter til den korrespondance skal det monteres som vist på en af de tegninger her lidt ned af siden.
https://www.elviden.dk/korrespondanceafbryder---a--b.html

Hvis det er en ældre installation kan farverne drille.
Hvis det er et nyere hus - aner elektrikeren ikke hvad han laver.

Der er sikkert 2 lampesteder på den trappe og sandsynligvis er nul blandet ind i korrespondancen og kobler nul i serie med de 2 lamper.

Fejlen ligger måske i loftudtaget.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-18 22:55

Som skrevet nulledning er “løs” eller er der ikke nul på

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-18 22:56

PS er der overhoved en fasen?230v

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 02-07-18 03:01

Ja der er fuld spænding på 230 volt og lys i lamperne når de er tændt.
Slukkes der på den ene kontakt, slukker de helt og der er 0 volt.
Slukkes der i stedet på den anden kontakt, lyser de kun en smule og så er der 110 volt i lampeudtaget.
Og uanset om der er brugt korrespondance A eller B, så er der jo kun 1 ledning op til udtaget fra kontakterne.
Så for at blande nul med, skal den vel trækkes ned til en af kontakterne eller hvad?
Hvilket jo næsten ikke kan lade sig gøre ved en fejl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-18 13:47

"Installationen er lavet af godkendt elektriker"............................tyder på en fusker.
Som "automatiktekniker" ved du en del om relæstyring og koblinger af forskellig slags.
Der bruges jo også korrespondance.

Jeg hopper fra opgaven....................................det er alt for svært.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-07-18 21:45

Ring efter en rigtig elektrikeren.