/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Colt 44 / 45.
Fra : Mosebaek
Vist : 300 gange
200 point
Dato : 28-06-18 15:30

Jeg har altid læst meget. Ikke de store filosofiske værker. Men den lettere genre. (Der ikke kræver de store hjerne vindinger).

Såsom Walt Slade, Kaktus Jim, og Bill og Ben. Jeg har ca. 150 af dem. Gemt fra min grønne ungdom. Nu er jeg igang med at "genindlæse" dem.

Da jeg ikke har meget forstand på skydevåben, vil jeg gerne spørge: Hvilken forskel er der på en Colt 45 og en Colt 44 ?? Altså ammunitionen.

Nogle revolvermænd foretrækker 45, andre 44.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 15:56

Ved ikke om de kaldtes Magnum i gamle dage:
https://www.quora.com/How-does-the-44-Magnum-compare-to-the-45-Colt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 15:58

Any-ho, jeg ville nødig skydes af nogen af dem.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-06-18 16:04
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-06-18 18:43

Colt 45 - Colt 44
Colt = Våbenmærke. Det kunne forsåvidt også være en Smith & Wesson 45/45 - eller noget 3. eller 4.

45/44 angiver kalibre
Kaliber 45 har en kuglediameter på 11,4 m/m (+ nogle dicimaler)
Kaliber 44 har en kuglediameter på 11,1 m/m (+ nogle dicimaler)

At revolvermænd foretrak det ene kaliber frem for det andet må være en smagssag. Begge slår ligegodt ihjel

Billy The Kid, den berømte/berygtede revolvermand foretrak ikke Colt revolver, men Smith & Wesson

Citat
Ved ikke om de kaldtes Magnum i gamle dage:
Nej begrebet Magnum kom først til senere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-18 19:51

Citat
Ved ikke om de kaldtes Magnum i gamle dage:

Magnum har jeg først hørt om, i forbindelse med Clint Eastwood`s "GO AHEAD MAKE MY DAY".

Cold and clear answer. (Hjemmebrygget engelsk), Kaptajn-Tommy. Du burde indstilles til Major rang.

Virkelig en udlægning, selv jeg kan blive klogere af.

Læser man krimier, er det meget kaliber 38, der bliver brugt. Ved ikke om kuglen er større eller mindre.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-06-18 20:23

Citat
Læser man krimier, er det meget kaliber 38, der bliver brugt. Ved ikke om kuglen er større eller mindre.
Det er 9 m/m

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-06-18 20:27
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-18 21:18

Lige et kuriosum: De er næsten alle trukket i en automat. Brugte. En krone pr. stk. Incl. OMS.

Ak ja...det var dengang.

M.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-18 23:56

Kalibrene er vel et udslag af brøkdele af en amerikansk tomme (ca). Således er en cal. 50 nogenlunde lig 12,7mm. Men cpt. tommy, har også set betegnelserne 6mm, 9mm, 11 mm?!? Er det så europæiske mål og passer ikke sammen med de amerikanske tæt-på mål??!!? Eller er en 044=11mm og en 038 = 9mm?.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-18 00:06

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rifle_cartridges du godeste der er mange forskellige slags bønner til at putte i gøbben.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-06-18 09:36

Jeg er godt nok også imponeret over antallet, 3773.
Der mangler dog mindst èn på listen.

https://historienet.dk/teknik/vaaben/dora-tysk-monsterkanon-pulveriserede-alt

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-18 10:31

Jeg sidder lige og forestiller mig Mosebæk jonglere med en BR udgave, når han læser de slidte Kaktus Jim osv.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-06-18 11:26

Mener du en BR legetøjs pistol ?? Næh, jeg er ikke gået helt i barndom endnu. Men det er vel det næste der sker.

Men jeg er ret imponeret over, hvordan en forfatter, der måske aldrig har været i USA, kan beskrive detaljer som bjergtinder, kløfter, dale, floder, byer, spor og veje. Om de går øst vest syd nord. Og alt er ren fiktion, som han har i hovedet: "Han svang sig op og fulgte sporet mod øst over et område med høje kaktus og små fremspringende klipper, der stod som skildvagter i aftensolen".

Èn af de store western forfatter var Australie. Husker ikke lige hvem, der er jo så mange......

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-18 13:37

Citat
har også set betegnelserne 6mm, 9mm, 11 mm?!? Er det så europæiske mål og passer ikke sammen med de amerikanske tæt-på mål??!!? Eller er en 044=11mm og en 038 = 9mm?.
Ja ,nu er et 6 m/m våben jo = en 6 m/m. En kaliber .22 (salon) bliver også betegnet som en 6 m/m., Men, den er 5,5,5 m/m (læg mærke til betegnelsen = cal. .22)
En USA tomme er = 2,54

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-18 14:35

Har læst om Dora og set en del om den på National Geographic. Lidt hidsig må man sige. Kraterstørrelse med high Explosive ammo: dybde 9 meter dybt og 9 meter i diameter, eller gennembryde 7 meter beton med en specialgranat. Menæhhhh tysk opfindsomhed?!?? 1350 tons og 250 mand til at passe den og 2500 mand til at lægge spor. 2 Flak bataljoner til at passe på. Det er vist bare et udtryk for Adolf's storhedsvanvid.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-07-18 10:44

Her er regulær luxus guf, for (Spaghetti) Westerns fans. Masser af forskellige våben typer.

http://www.imfdb.org/wiki/For_a_Few_Dollars_More

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-07-18 16:48

Der er nok ingen tvivl om, at westernfilmene har udødeligt gjort Colt 45 - ligesom Dirty Harry har gjort Smith & Wesson cal. 44 magnum berømt.

Men det var dog ikke alle der brugte cal. 44/45. John Wesley Hardin , en også meget berømt revolvermand på daværende tidspunkt, sværgede f.eks. til Colt cal. 41