/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Holder under lodning af hegnstråd.
Fra : kai-d
Vist : 330 gange
300 point
Dato : 27-06-18 23:28

Jeg laver forsøg på skulptur af 2,1 mm. hegnstråd. jeg søger et kraftigt mini-næb eller andet som kan holde 2 stk. tråd når de bliver lodet-sammen sideværts, det skal være en minimal holder da pladsen er trang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 01:56

Disse kan du skrue fast på et stykke træ:
https://www.harald-nyborg.dk/p1910/2-stk-limklemmer-150-mm
Man kan få et sæt med mange størrelser og bevægelige kæber, men kan ikke lige finde det

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 01:57
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 02:01

Dem i plast kunne jeg tænke mig ville smelte hvis de er for tæt på lodningen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 02:10

Eller ud af den tråd du bruger, kan du bukke et ´Y´ eller et hul og fast gøre i et stykke træ og hvor dine lodninger ligger i, eventuelt fast gjort med ståltråd

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 28-06-18 04:33

RIGTIGT plast smelter det dur`ikke.

Der findes små næb til at lodde på ledninger, for hurtig at flytte forbindelse men de skal være at dobbelt størrelse.

Jeg har selv prøvet med at vikle en ellerstik om håndtaget på en fladtang og så bruge den som klemme, men det går ikke toleransen i kæberne gør at den ikke kan holde på to stykker tråd på en gang.

Kan man vedhæfte billede her ?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-06-18 05:49

Brug en 'klemtang' af den type man også bruger til svejsning!

https://www.ajengros.dk/shop/klemtang-10-358p.html?gclid=CjwKCAjw68zZBRAnEiwACw0eYUGn_HdPTEK0GEP2_FTL2z6SRyvNc79ExnjRoeieLMm9kboOBgCSDxoC3EMQAvD_BwE

Eller få én til at klemme trådene sammen med en papegøjetang men du lodder.

Eller vikl en tynd tråd omkring begge dine tykke tråde i hver ende af samlingen, lod på midten - fjern en tynd tråd af gangen og lod færdig!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-06-18 05:50

Klemtænger fås i forskellige størrelser - https://www.ajengros.dk/shop/search-1.html?keyword=klemtang

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 10:11

Citat
Kan man vedhæfte billede her

https://imgur.com/
Du skriver lodde, det må være med en gasbrænder? en loddekolbe kan vist ikke klare den tykkelse.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-06-18 10:22

Citat
Du skriver lodde, det må være med en gasbrænder? en loddekolbe kan vist ikke klare den tykkelse.

Nu er lodning ikke kun noget man gør med en elektrisk loddekolbe

Der findes utallige andre metoder til lodning, alt efter materiale og tykkelsen på emnet!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 28-06-18 10:36

Tanke:

Almindlig træklemme (stjæler ikke loddevarmen)
Udskiftes nemt når den er for brændt
Kan nemt gøres tyndere / smallere og tilpasses nemt

Bor et 4,5 mm hul ned gennem klemmen lige bagved fjedertværpinden.
Sæt en 4 mm skrue i hullet og spænd det let sammen med fingrene.
Når du så presser en kile ind i efter fjederen vil den holde godt fast.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 22:08

Citat
Nu er lodning ikke kun noget man gør med en elektrisk loddekolbe

Ved det, men varmen breder sig hurtigere ved gas.

Og som jeg forstår dét, er det en ´skulptur´ der skal loddes = med lille plads til diverse...

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 28-06-18 23:48

Tak for svaret Eyvind.
Mange tak Eyvind dette tip er lige det jeg mangler, det kan tilpasses og som du skriver udskiftes efter behov, og giver den fasthed som jeg skal bruge.
Det er et tip som jeg kan bruge tit.
Mvh. Kai.