/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Knagender lyd fra højre forhjul på C5
Fra : kurtmoeller
Vist : 251 gange
55 point
Dato : 27-06-18 15:07

Har fået en knagende lyd fra forhjulet. Troede først, der sad noget i dækket, da det lyden kom hver gang hjulet kører en omgang. Men der sidder ikke noget i dækket. Hvad kan ellers lave en sådan lyd? Bremseklods, trækaksel, hjulleje? En kort "blød" lyd, når vognen kører. Ved helt langsom fart, bliver lyden mere langtrukken. Ikke en hård, metallisk lyd! Forstærkes, når jeg drejer.
Hvem har et bud.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-06-18 15:24

Det er formodentlig din fjeder som er ved at knække.
Hvis fjederen knækker på en C5, er der stor risiko for at fjederen går ind i dækket.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-06-18 15:33

Løft vognen op og drej hjulet, knaser det er det højst sandsynlig dit leje der er dårligt.
Du kan sikkert køre flere tusinde km før det virkeligt går galt.

https://www.google.dk/search?biw=1164&bih=527&tbm=vid&ei=f5EzW6uKLNHTwALbzLzoAg&q=defekt+hjulleje&oq=defekt+hjulleje&gs_l=psy-ab.3..0.20216.23310.0.24399.6.6.0.0.0.0.100.499.5j1.6.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.3.258...0i13k1.0.icSoA1KGqzU

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-06-18 15:35

Citat
formodentlig din fjeder
Den kører forhåbenlig ikke rundt med hjulet

Citat
da det lyden kom hver gang hjulet kører en omgang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-06-18 15:38

Det kan også være en skæv bremseskive der slæber på, kan komme efter en meget hård opbremsning eller når skiven har været meget varm.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 27-06-18 17:40

Hvad det er, ved jeg ikke, men beskrivelsen passer med en defekt aksel (knokkelled), og det er normalt ikke det vilde at få skiftet.

https://www.autodeleshop.dk/reservedele/kardanled.html

https://www.autodeleshop.dk/bilmaerker/autodele-citroen/c5-iii-break-td/24508/10171/drivled.html

Hjulophænget skal skilles ad, og der skal måske skiftes en pakdåse ved differentialet og noget differentialeolie. Teknikken i en C5 kender jeg ikke, men et værksted vil sikkert kunne give en reparationspris på en så udbredt bil.

Ellers evt: autobutler.dk

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 27-06-18 17:43

Hvis du afprøver bilen på en større plads, hvor du kan køre rundt med fuldt ratudsving, vil lyden blive meget værre, hvis jeg har gættet rigtigt. Det er ikke kriminelt at køre med, men selvfølgelig bliver det kun værre og er ikke ligefrem godt for bilen. Hjulet falder ikke af, og bremserne vil fortsat virke!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-06-18 03:27

Jeg vil umiddelbart gætte på Homokinetisk led eller hjulleje, fordi fejl på disse følger hjulomdrejningerne, men jeg har kun haft en med luftaffjedring, så jeg jeg ved ikke hvordan den lyder, hvis den kører med peugeot-affjedring.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-18 10:20

Citat
Forstærkes, når jeg drejer.
Hvem har et bud.

Et leje vil altid støje mere i en bestemt retning når du drejer skarpt, og ´normalt´ i den anden retning, mener også kardan har det på samme måde ? dog med klonk lyd = dem jeg har oplevet.
En skæv disk vil forresten også give rystelser i rattet når du bremser.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 03-08-18 20:39

Hallo "kurtmueller", føler du ikke, at du bør melde tilbage, eller er du ligeglad med dem, som svarer dig, når bare du er kommet videre???