/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Murmaling vs træsbeskyttelse
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 372 gange
100 point
Dato : 24-06-18 22:23

Jeg har lige et spørgsmål til vores kloge panel.
I dag malede jeg en mur med murmaling og læser på produktbladet:

Facademaling, med særlig god vedhæftning.

Ekstremt god dækkeevne

Diffusionsåben (som betyder, at den er vandtæt i den forstand, at fx. regnvand ikke trænger gennem den, men samtidig så diffusionsåben, at frie vandmolekyler frit diffunderer ud.

God beskyttelse.

Er ovennævnte ikke lige det, man forventer med en god træbeskyttelse..?

Spørgsmålet lyder: Kan man anvende murmaling som træbeskyttelse..? Hvis ikke, hvorfor kan man ikke det...?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-18 23:46

Træbeskyttelse skal primært være konstruktiv - altså at vand kan løbe af, hvis det overhovedet rammer træet. Dernæst skal det enten være svampedræbende eller fylde de pladser i træet op, som ellers kunne være hjemsted for svampe. Jeg ville vige tilbage i rædsel over et produkt som dit omtalte.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-18 14:24

Citat
Dernæst skal det enten være svampedræbende eller fylde de pladser i træet op, som ellers kunne være hjemsted for svampe.
Så forstår jeg ikke, at træ, der er malet med Gori Advance træbeskyttelse er pilhamrende råddent efter 3 - 4 år. Råddenskaben/svampen bemærkes desværre først når maling skrabes af i store flader med en spartel.

Og så var det jeg tænkte da jeg malede muren - og læste produktbeskrivelsen - om murmaling egenlig ikke kunne bruges da malingen er diffusionsåben - altså lukker fugten ud og spærrer for fugts indtrængen.

Bemærkes skal det dog, at jeg har købt træbeskyttelsen til træet.
Det med murmalingen var en "strøtanke," som jeg fik - og stadig ikke forstår, hvorfor man ikke kan bruge det til træ..? Fungicid (svampedræbende produkt) kan købes og blandes i murmalingen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-18 14:52

Kender ikke meget til den slags maling, men jeg har et par spån og bløde masonitplader skruet i en vestvendt mur udsat for alt vejr og de er ikke gået til efter 20 år, de fik i sin tid en god omgang terpentin og linolie og intet siden, de har dog udvidet sig 1mm eller 2m.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-18 15:03

Det der Gori Advance er sandsynligvis noget med acryldispersion. Undgå den slags på steder, hvor det skal bruges og ikke bare pynte. Linolie med eller helst uden terpentin ville jeg foretrække nårsomhelst og hvorsomhelst og hvis fladen udsættes for direkte eller indirekte UV-stråling, altså uden døre, skal der noget UV-absorberende pigment i, jo mørkere des bedre.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-18 16:36

Citat
Det der Gori Advance er sandsynligvis noget med acryldispersion.
Nej, det er det ikke!
Ifølge produktbladet:
Citat
Gori advance er en heldækkende træbeskyttelse, professionel superdækkende vandbaseret olieemulsion. Professionel udgave af Gori 100 advance.
Den kan bruges til alt træværk udvendig, også vinduer og døre.
Gori advance er en dækkende maling, som forebygger angreb af råd og skimmel.
Den er nem at arbejde med, og træværket bliver beskyttet imod solen stråler.

Men det kunne være, jeg skulle male et bræt med murmaling, og lade brættet stå ude i et par år i alt slags vejr.

Citat
men jeg har et par spån og bløde masonitplader skruet i en vestvendt mur udsat for alt vejr og de er ikke gået til efter 20 år, de fik i sin tid en god omgang terpentin og linolie og intet siden, de har dog udvidet sig 1mm eller 2m.
Muligvis sku' jeg begynde at "forske" lidt i linoliemaling ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-18 18:13

Det råd og svampeangrebne træ kræver en bedre forklaring.
Hvis træet er fugtigt og måske allerede med begyndende svamp gør man det ikke bedre med gori eller nogen anden almindelig træbeskyttelse.

Det kan også være at fugten kommer indefra. jeg har set vinduer med tæt oliemaling udvendig, og kun en let farvelade indvndig. Det kan kun gå galt.

Der er så meget som kaldes diffusionsåbent eller mere folkeligt som åndbart. Men der er mange grader af denne åbenhed, så uden tal er det en løs påstand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-18 18:16

Et problem med murmalingen er at den måske binder fint på sten og puds, men slipper efter kort tid på træ.
Træ bevæger sig mere med temperatur og fugtforhold, det skal en malingshinde kunne strække sig til uden at slippe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-18 20:32

http://stephensen.mediajungle.dk/linoliemaling/mal-med-linoliemaling/

Jeg har en træske og gaffel til at hænge på væggen, ved ikke om de har fået linolie maling eller andet ´hjemmebryg´ men malingen er til at IKKE syre væk, eneste måde at fjerne malingen er ved at slibe det totalt ned, ved så ikke om den slags maling er noget værd udendørs.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-06-18 22:16

Citat
Der er så meget som kaldes diffusionsåbent eller mere folkeligt som åndbart. Men der er mange grader af denne åbenhed, så uden tal er det en løs påstand.
Ja altså, hvis træet havde haft for stor fugtighedsprocent da det blev malet, må det vel havde været godt med en diffusionsåben maling..? Eller hvad..?
Hvilke tal efterlyser du ? Du skriver:
Citat
mange grader af denne åbenhed, så uden tal er det en løs påstand.

Citat
Et problem med murmalingen er at den måske binder fint på sten og puds, men slipper efter kort tid på træ.
Ja, spørgsmålet er så; "Måske , måske ikke....."
Det er sådanne problemstillinger - løsninger, jeg efterlyser.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-18 22:37

Læs hos Søren Vadstrup om bl. a. renovering af vinduer. Jeg følger selv forskrifterne, og siden jeg begyndte på det, har jeg ikke oplevet råd og svamp i udendørs træ, jeg har behandlet. Det går på tre gange rå linolie efter afrensning, slibning/skrabning af evt. linoliefilm og til slut to eller tre gange strygning med linoliemaling. De strygninger skal være ekstremt tynde. der skal fire-seks gange så lidt maling på penslen som til alkyd- eller akrylmaling, og malingen skal strækkes meget langt. Efter første strøg skal alt være dækket, men man skal kunne se træets åretegning tydeligt. Resultatet skal ikke ligne noget, der har været dyppet i smeltet plastic.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-18 08:55
Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-06-18 21:57

Okay, nu er tråden endt op i linoliemaling, godt nok, men spørgsmålet lød;
Citat
Kan man anvende murmaling som træbeskyttelse..? Hvis ikke, hvorfor kan man ikke det...?

Det har jeg ikke fået svar på og skide værd med det, det var af ren nysgerrighed.

Det fleste ville så annullere spørgsmålet, men det vil jeg selvfølgelig ikke. Jeg har sat 100 point på højkant, og så skal de fanden fløjteme ud at arbejde Jeg ved bare ikke, hvem søren jeg skal give dem...?
Retfærdigvis må de gå til første besvarelse som var pbp_et

Tak for svaret pbp_et. Håber du anvender pointene til en tur i Tivoli - eller på Bakken Eller måske en stor vaffelis ?

De bedste hilsner
Tommy.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-18 22:17

Nej, i morgen fortsætter jeg med at renovere vinduer i "fritid"shuset efter samme opskrift, som jeg har givet dig. Hjemmehuset fik samme tur på den ene side i 2013, men så kom der en hjerteinfarkt i vejen. Nu har jeg overstået noget af den anden side i København og fortsætter i Småland med vindueskarme og -rammer. Grundbehandlingen på det bare træ er 3x koldpresset linolie, første strøg med farve i er også baseret på den koldpressede. Andet og eventuelt tredje strøg er rørt i kogt linolie. Her i Småland drejer det sig om seks vinduer og en yderdør. Den koldpressede har jeg i denne omgang købt hos genbyg på Amager, mens den kogte, også i denne omgang, er købt hos linoliebutikken.dk. De kan også levere pigmenter og sikkativ, så strøgene tørrer på et døgn i dagslys. Olien uden svampe- og skimmelbremse kan også købes hos Biltema. Hvis du kigger hos Søren Vadstrup, kan du se, at der skal følges op på behandlingen efter nogle år med et enkelt strøg linolie, altså ikke "den store tur". Held og lykke og stryg ikke for tykt på! Det er et solfilter, ikke en dypning i smeltet plast.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-18 00:05

Det lyder besværligt, det der linoliemaling. Jeg har købt træbeskyttelse til alt udvendigt træ.
Sagen er den, jeg og min viv købte en flexbolig på Lolland. Priserne dernede er rørende billige. Vi fik et rimelig istandsat nedlagt landbrug med 18 tdl. for det kvarte af hvad en 60 kvadratmeter lejlighed koster i Københavnstrup. Ejendommen er beliggende 300 m. fra Østersøen. I klart vejr er der udsigt til Femern - kan lige skimte Femern med al dens bygninger og vindmøller. Snart kommer tunnellen til Tyskland, og Lolland får sin fortjente opblomstring. Lolland har en skøn natur, dejlige flinke mennesker, som kommer nybyggerne i møde med et stort smil og en velkomst buket til fruen.
Da konen og jeg drak aftenkaffen i stilheden, spurgte vi hinanden: Hvad fanden laver vi egentlig på Sjælland..? Hernede på Lolland, kan konen lige smutte ind på motorvejen og vupti halvanden time senere lander hun på Arne Jacobsen Allé, Kbhvn. Samme tid, som der tager at holde i kø på Holbæk motorvejen morgen og aften.
Mit arbejde er over det hele, så det er ligegyldigt hvor vi sætter bo.

Hels og lykke med fritidshuset!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-18 10:00

Det er egentlig ikke besværligt, det strækker sig bare tidsmæssigt over nogle dage, for linolien skal lige have tid til dels at trække ind, dels hærde. Med tørremiddel (siccativ) i tørrer malingen på et døgn, når det forgår udendørs. Efter at jeg har vænnet mig til linoliemaling, har jeg det skidt med plastmaling og den slags, det er for svært at trække ordentlig ud, og penslerne er drønbesværlige at rense. Ved linoliemaling stiller man penslen i en dåse med vand ved pauser i arbejdet. Efter brug kan den lige skylles i i en dåse petroleum/grilltændvæske og vaskes med vand og sæbe/sulfo. efter fire til ti år afhængig af solpåpvirkningen vasker man træværket, lader det tørre og giver det et tyndt strøg kogt linolie. Genmaling kan overvejes efter ti til femogtyve år. Fruens og min andenbolig er et svensk husmandssted fra 1894, hvor vi har fået gravet damme - fjernede myggeplagen - indrettet loft og kan hvile øjne og ører efter København (også gl. hus fra 1917, hvor jeg også er i gang med især vinduer. Loftindretningen skete efter en hjerteinfarkt. Fin optræning, jeg var efter 5 måneder oppe på fuld pumpeydelse efter at have været nede på 60% lige efter ballonudvidelser. Så du har ret, der er held og lykke ved det. Må jeg sige det samme m.h.t. jeres lollandshus?