/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Hjælp til forberedelse af jobsamtale
Fra : mabou
Vist : 501 gange
50 point
Dato : 23-06-18 22:56

Hej.

Jeg skal til jobsamtale (som jurist) den 29 juni, og står i den forbindelse med lidt af en udfordring.

Jeg er  ikke ret god til at sælge mig selv, og har svært ved at svare på spørgsmålet om, "hvorfor de lige netop skal ansætte mig".

Eftersom jeg er blevet fravalgt nogle gange, valgte jeg ved den seneste samtale, at spørge ind til, hvorfor jeg blev fravalgt. Her fik jeg afvide, at jeg skulle sælge mig selv noget bedre. Ligesom det ikke virkede overbevisende,  at jeg synes forvaltningsret er spænde.

Mine 2 spørgsmål er derfor.

1) Hvordan overbeviser jeg dem om, at det er det offentlige jeg ønsker at arbejde i?? - Hvordan kan man sælge sig selv her?

2) Hvordan overbeviser jeg dem om, at det er forvaltningsretten jeg interessere mig for? - Jeg synes jo det er vildt spændende og derfor vil jeg arbejde inden for det område, men det er åbenbart ikke nok at sige.  - Er der nogen som kan hjælpe? evt. komme med forslag?

Tak på forhånd

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-06-18 23:30

Citat
Jeg er ikke ret god til at sælge mig selv

Hvorfor blev du så Jurist?

Fyld dem med løgn og bedrag og du kunne ende som Spies og Glistrup = GENOPSTÅET.

Men lad endelig være = at lyve er kriminelt?
Selv Politikere kan ansætte ´FALSKE´ personer, tænker på:
Men hvem bliver straffet for sådant....
https://www.google.dk/search?q=penkowa&oq=pankova&aqs=chrome.1.69i57j0l5.8551j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://stiften.dk/foedselsdage/Verdensdame-uden-eksamenspapirer-Anna-Castberg-fylder-70-aar/artikel/504476

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-06-18 23:35

NB, uden at være over klog, tror jeg du har for mange ting' at tænke på = på en og samme tid.
Take it Easy og kom over stregen med en ting af gangen, så gammel er du vel heller ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-18 10:42

Endnu en vits - forklædt som seriøst spørgsmål.
Er det også dig med sjove dilemmaer hos Mads og monopolet.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 24-06-18 11:18

Prøv at skriv stikord ned på et papir, som fu syntes er spændene ved emnet og gør det samme med hvad du syntes er kedeligt.

Jeg ville helt klart sige
at dette emne interesser mig fordi :Og komme med nogle feks på hvorfor jeg syntes det er spændene.

En anden mulighed kunne også være at sige :
Jeg er ikke lige sim alle andre som syntes xxxx er kedeligt, jeg syntes det er spændene fordi xxx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-18 11:47

Sæt dig ind i hvad jobbet har af udfordringer,
sammenhold det med dine egne kompetencer på området.

Forvaltningsret siger mig ikke noget og lyder kedeligt, for administrært,
så du må begrunde din specielle interesse for det...

Som jurist er der langt bedre muligheder i den private sektor.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-18 12:35

Hvordan vil du kunne klare forvaltningsret, når du ikke kan finde ud af opbevaring af hårelastikker

https://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=179073

Jurist kan alle kalde sig

Citat
En jurist er en person, som beskæftiger sig med jura. Titlen jurist er ikke beskyttet af nogen lov, hvorfor titlen i princippet kan påberåbes af alle

Er du uddannet som jurist?

https://da.wikipedia.org/wiki/Jurist

Jeg vil også mene, at en jurist har lært at formulere sig korrekt, så der ingen tvivl vil være om ansøgningen til netop "det job"

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 24-06-18 15:16

Det er svært at hjælpe, når vi ikke har kendskab til dig som person, og ikke ved, hvilket job du har søgt. Har du ikke haft nogle medstuderende, du kan drøfte disse udfordringer med? I må da være en del i samme båd!

Det er sindsygt svært og frustrerende med de første jobsamtaler...

Fra nettet
Fem fif til en god jobsamtale
Mange ansøgere efterspørger gode råd til, hvordan de kan forberede sig til jobsamtalen. Den optimale forberedelse afhænger naturligvis af det aktuelle job og din baggrund og motivation for at søge jobbet. Generelt anbefaler vi dog følgende tommelfingerregler:

Vær parat til at fortælle, hvorfor du gerne vil have netop det her job – og hvorfor vi skal vælge netop dig.
Undgå at genfortælle hele din ansøgning og dit CV. Samtalen skal bygge oven på din ansøgning og give et mere nuanceret indtryk af, hvem du er, og hvordan du matcher den ledige stilling.
Forbered konkrete spørgsmål til jobbet, arbejdspladsen, eller hvad du nu er særlig nysgerrig efter at høre mere om.
Genlæs jobannoncen, så du har jobbeskrivelsen i frisk erindring. Husk at tage et print eller en elektronisk kopi af annoncen, når du søger et job. Så har du noget at forberede dig ud fra, selvom annoncen er taget af nettet, når du skal til samtale.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-06-18 18:27

Hvis jeg var dig så ville jeg finde en ven som kan aggere arbejdsgiver. Så skal I to prøve at sidde overfor hinanen og lade en jobsamtale forløbe - det er super god træning !!

I starten vil det være mega mærkeligt og undervejs vil der opstår alle mulige situation som er pinlige og typisk ikke gennemtænkt. Herigennem vil du opleve hvordan du kan sælge dig selv på den gode måde med færrest mulige fejl.

Før denne samtale - så prøv i øvrigt at øve/lave et 3 minutter indlæg hvor du forklare om dig selv. Derudover skal du på forhånd kunne svare på de klassiske spørgsmål: 3 x styrker/svagheder - hvad er dine fremtidsudsigter...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-06-18 19:26
Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 25-06-18 11:51

Tak for svaret katekismus.