/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opvaskemaskine tager ikke vand ind
Fra : Hovgesen
Vist : 228 gange
200 point
Dato : 22-06-18 21:33

Hej
Jeg har en Bosch Maxx SilencePlus opvaskemaskine som ved almindelig start af maskinen ikke tager vand ind ved start, og Det er kun ved start af maskinen.

1. Maskinen starter, som alle andre maskiner, med at pumpe vand ud der evt. skulle være i bunden.
2. Derefter burde den tage vand ind, men det gør den ikke.
3. Den prøver igen forfra at pumpe ud.
4. Derefter prøver at tage vand ind uden held.
Der resulterer i fejl E24.

Ved at få maskinen til at virke gør jeg følgende:
Jeg lader maskinen kører punkt 1 og 2.
Når den igen (punkt 3) pumper vand ud åbner jeg maskinen efter 3-5 sek i processen, og lukker den efter 2 sek. Når den så starter igen, tager den vand ind og kører hele programmet uden problemer. Det virker hver gang.

Jeg har afkalket den indvendig med eddike.
Renset indløbsslangen samt den lille si, men der var ikke noget og burde ikke være det, da den gang på gang kan færdiggøre programmet.

Nåh, men det var en længere forklaring ?

Jeg håber der er en ekspert herinde som ved hvad problemet er.

Mvh. Lasse

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-18 22:40

defekt kontakt ved lågen - måske

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-18 23:36

Det er en mærkværdig maskine du har. Det er som om nogen har pillet i ledningsføringen, og ikke sat korrekt sammen. Normalt er der en lås så lågen slet ikke kan lukkes op før maskinen er kørt helt færdig.
Man kan dog slukke for strømmen til maskinen og vente et par minutter og så åbne

Der er en lås , som normalt virker ved et stykke bimetal varmet op elektrisk. Der er også en kontakt, som registrerer at lågen er helt lukket. Maskinen må ikke kunne køre med åben låge.

Hvis der er byttet om på de to ledningssæt, kan man få løjerlige funktioner som du beskriver.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 23-06-18 06:46

Hej transor

Det lyder mere som en vaskemaskine du hentyder til. Den kan man ikke åbne når den kører.
Men en opvaskemaskine kan man sagtens åbne, den stopper bare og starter igen når lågen lukkes.

Lasse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-18 09:35

Inde i maskinen er der måske et lille hul på størrelse med en blyant.
Det er via en slange monteret til en vandhøjdekontrol.
Vandhøjdekontrollen har 3 formål.
Registrere udtømning
Registrere vandmængde nok til at startete varmelegeme
Stop af vandpåfyldning

Dette er et forslag da jeg ikke kender din maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-18 09:37

Jeg glemte lige, det lille hul og eller slange kan være lettere tilstoppet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-18 12:10
Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-18 12:01

Ja jeg var dum og læste ikke overskriften ordentligt. Det jeg skrev var noget vrøvl, som kun gælder vaskemaskiner