/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er det mon et eller flere gløderør ?
Fra : Pytten1510
Vist : 299 gange
50 point
Dato : 18-06-18 08:27

Hej
Jeg har et lidt mystisk problem.
Min bil er begyndt at "hakke" ved start og vil ikke tage gas, uden at dø. Efter nogle sekunder og lidt forsigtig trykken på speederen, så kører den perfekt.
(Lidt som da man kørte knallert og havde glemt at åbne for benzinen eller den havde fået for meget)
Typisk er det, når bilen har stået i solen om eftermiddagen og jeg starter når jeg skal hjem fra job.
Hvis jeg har et "pitstop" undervejs og bilen er varm er der ingen problemer med start.
Her til morgen, ved 14 gr. sprang den i gang uden problemer....
Den oser ikke ved start...har blot lidt vanskeligheder ved at komme rigtig i gang.
Jeg mistænker lidt mine gløderør ??
Det er en C3, 1,6 HDI fra 2010.
Der er skiftet partikelfilter, toppakning, termostat, olie og oliefilter, ved 160.000
Brændstoffilter er skiftet ved ca 155.000
Den har kørt 170.000

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 18-06-18 08:31

Glemte lige at nævne, at jeg ikke får nogen advarsler eller lamper der lyser.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 18-06-18 08:40

Et forsigtigt gæt,kunne der måske være undertryk i tanken,da du skriver,at det er ved større temperatursvingninger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-18 08:49

Et bedre forsigtigt gæt er at termoføler eller computer ikke er helt i justering. Derfor tænder gløderørene ikke hvis bilen er solvarm. Hvis den er rigtig varm efter kørsel, er der ikke behov for gløderør. Hvis den er rigtig kold tænder de.
Det passer med at problemet kun er der ved en måske 40 til 50 graders solvarm motor.
Prøv at parkere i skyggen, hvis det er muligt. så skulle den starte godt nok, hvis mit gæt er rigtigt.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 18-06-18 09:58

Det lyder logisk det du skriver, Transor.

Men.... mon Citroen kan finde fejlen og justere ind, når bilen ikke kommer med nogle fejl.

Jeg bliver så "Træt i mit ansigt", når de bare siger....der er ikke noget galt....for det siger deres computer !!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-06-18 11:07

brandstofpumpen, måske bobler.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 18-06-18 12:23

Jeg må først indrømme at jeg ikke kender den bilmodel eller motor i detaljer.

Så noget af det jeg skriver har et skær af gætteri.

Du skriver at toppakningen er skiftet. så har man haft topstykke t af.
formentlig sidder en termosensor på topstykket, og det er den som afgør om gløderørene skal i brug.
Hvis nu denne sensor ikke er blevet sat rigtig fast på eller i topstykket, men bare sidder løst, ellerhænger frit i luften vil den være mere udsat for solvarme, og heller ikke slukke gløderørene i tide, hvis det er koldt i vejret. Den fejl kan computeren ikke afsløre.
Få chekket om termosensoren sidder rigtigt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-06-18 02:24

Jeg vil i dette tilfælde lytte mest til transor.
Undertryk i varmt vejr og stilstand - nej.
Bobler i brændstof i varmt vejr - måske, men så vil de være værre, når motoren er varm.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-06-18 04:36

Ja, det giver meget god mening det Transot skriver. Jeg må forhøre mig hos Citroën og få dem til at kigge efter.
Jeg har i forvejen lagt en formue hos dem, så de må lige kigge efter om de har gjort deres arbejde helt færdigt.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-06-18 18:32

Har i dag talt med Citroën. De vil ved selvsyn have bilen ud at stå i solen en hel dag ??
De vil sætte computer på ved opstart, så må jeg se om de kommer frem til det samme resultat som Transor.
Og de tager sig godt betalt for sådan en test !
Syntes faktisk ikke at det er ok at man skal betale for sådan en test, når det er hjælpeværktøj til dem. Og slet ikke når de ved at de skal reparere bilen. Det var noget andet hvis jeg kørte et andet sted hen for at få det lavet.
Bare min mening ....(så kom jeg af med det)
Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere.
Så indtil videre. Tak for inputs ??

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 28-06-18 19:16

Jeg havde håbet at kunne lukke tråden. Men i dag startede den i 32 gr varme uden problemer ???
Har en aftale i næste uge, hvis den ikke “arter” sig ??
Kun fordi jeg havde fået tid hos bil doktoren i morgen.
Den bil er sgu mystisk ??

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 28-06-18 19:19

Er der forresten en der kan fortælle mig om bilen kan “fortælle” at der et eller andet galt, når der ikke kommer servicebeskeder eller lysende lamper ?
Forstået på den måde, om bilen lagre de gange, hvor den ikke har villet tage gas ?

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 22-07-18 16:43

Tak for svaret transor.
Det viste sig at en opdatering af bilens software og en rens af EGR ventilen løste problemet