/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printer, sort virker ikke
Fra : Troldepige
Vist : 256 gange
300 point
Dato : 15-06-18 11:34

I september 2016 købte jeg en Pixma MG 7750 (printer), og den har fungeret upåklageligt indtil nu.

Problemet er, at den ikke udskriver sort skrift. I starten opstod der hvide striber i det printede, i en grad så det var svært at læse.

Iflg. oversigten over blækpatroner manglede der ikke blæk, så jeg tænkte, at "noget" måske var stoppet til i blækpatronen, eftersom den ikke bliver brugt så tit, og startede med, at tage den sorte blækpatron ud, lægge den i en pose sammen med noget køkkenrulle, svingede den rundt, og der kom masser af blæk ud.

Dette løste ikke problemet.

På min pc ligger manualen til printeren, og jeg kiggede under "fejlfinding", og printede et dysetestmønster, hvorpå striberne med farver (også den grå) ser fin ud, men øverst var der en stribe med noget der mest ligner fiskenet-mønster, og det så ikke pænt ud, der manglede mange streger.

Så jeg satte maskinen til at rense printhovedet, og udskrev et nyt dysetestmønster, og nu var "fiskenet-mønsteret" endnu mere utydeligt.

Jeg havde en ny blækpatron på lager, og skiftede den ud, bare for at prøve, udskrev et nyt dysetestmønster, nu var "fiskenet-mønsteret" helt væk.

Iflg. manualen bør man så vente 24 timer, og så renste printhovedet grundigt. Det har jeg lige gjort, og printet et nyt dysetestmønster, og problemet er der stadig.

Nu har jeg kørt et program der justerer Printhovedet, og printet et nyt dysetestmønster, og problemet er der stadig. "Fiskenet-mønsteret" mangler, og ved almindelig print mangler alt sort skrift.

Dysetestmønsteret er som på dette link: http://ugp01.c-ij.com/ij/webmanual/Manual/All/MG5700%20series/DA/BG/bg-maintenance1300.html

Det undrer mig bare, at det eneste der mangler på mit er det sorte mønster foroven, de sorte felter ud for farverne er som de skal være.

Er der nogen der har en løsning på mit problem?

Næste skridt vil være, at jeg ringer til forhandleren, men eftersom den snart er 2 år gammel er jeg vist ikek så godt stillet.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 15-06-18 12:54

Der sidder nogle kontaktflader på printerpatronerne, og i printeren sidder der nogle fjedre som skal gå ind på dem. På min MX925 sidder de i bunden. Rens disse. Hvis dette ikke hjælper så ville jeg høre forhandleren snarrest.

Jeg ved ikke med en MG 7750, men i min sidder selve dyserne i printeren og ikke som på flere andre modeller på printerpatronerne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-18 15:54

Jeg mangler en smiley der slår sig selv på panden.

Det er en helt klar fejl 40.

Jeg har haft koncentreret mig om den første sorte blækpatron, og helt overset, at der er en større sort blækpatron længere henne i rækken.

Det blev jeg først obs på da jeg skulle se efter de "fjedre" du henviser til.

Den (store) sorte blækpatron er så tom, at det tydeligt kan ses med det blotte øje, men når jeg vil udskrive vises der intet om, at den er tom, eller ved at være det.

Jeg bestiller nye blækpatroner i løbet af weekenden.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-18 15:56

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

For at se efter fjedre/stik fandt jeg lommelygten frem, og så gik der et lys op for mig.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-06-18 16:44

OK, ja det kan godt forvirre at der er to forskellige sort. Det er der også i min, og ja, det er den store, såkaldte "pigment sort" som bruges til tekst.