/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forurenet jord
Fra : svendgiversen
Vist : 351 gange
205 point
Dato : 13-06-18 21:07

Det forlyder nu at man vil fjerne mange tons forurenet jord væk fra udsatte steder vestpå,
men hvor vil man så gøre af dem, forureningen er der jo stadig?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-06-18 21:27

de vil rense det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-18 21:47

og hvor ender affalds l stofferne så?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-06-18 22:54

Lidt om det her:
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/forurening-ved-hoefde-42-saadan-renser-de-jorden

Citat
og hvor ender affalds l stofferne så?

Tjaa...et hemmeligt sted, som atom affald. Så kan det ligge der og hygge sig.

Ude af øje............

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-18 23:37

Sidst jeg så den slags i tv, lå det i gennemtærede tønder på en havne plads, og ingen gider ofre penge for endnu engang at skulle rydde op.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-06-18 06:34

På det gamle Kommune Kemi/Ekokem/Fortum i Nyborg uskadeliggøre de nærmest alt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-18 10:47

Man flytter nok ikke mange tons forurenet jord fra Vestjylland til Nyborg?

To private firmaer har tilbudt at rense jorden med hver sin teknik...

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-06-18 12:01

Min kommentar var baseret på spørgsmål: "...forureningen er der jo stadig?":

Nej.

Det er kun et politisk spørgsmål om hvilken oprydnings grad der ønskes.

Hvor mange ressourcer, energi og omkostninger - vil man ofre på sagen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-18 19:13

Jeg kan ikke længere se de to private udbyderes metoder på mail?

I kender vel den gamle vits:
Tillykke, de har vundet et læs muldjord, hvor skal jeg læsse det af??

Håber den ikke er forurenet???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-06-18 19:59

Mener der er et sted i Kolding hvor de "brænder" forurenet jord. Kommunekemi ligeså. Og jo, man kører gladeligt jorden rundt i DK for at rense den. For en del år siden oprensede ARKIL & Hedeselskabet en gl renserigrund i Hedehusene ved at dampe jorden nede i tyve meters dybde. Særdeles voldsomt dyrt, men man slap for at transportere tusindvis af lasbilerfulde frem og tilbage.

Søgeord kan være Vandschmidt, Hedeselskabet, Arkil og jordrensning.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 205 point
Dato : 15-06-18 21:00
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-18 21:34

Godt fundet katekismus, det var uddrag af dette jeg så som links, men jeg er stadig skeptisk.

Hvor skal energien komme til at opvarme så megen jord, vel ikke med kul, men grøn?
Og skal der så ikke betales CO2 og NOX afgifter??
Og hvad med tungmetallerne, de forsvinder vist ikke ved opvarmning???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-18 12:56

Uha, da nogle svære spørgsmål. Du må da vist på klimadebatten http://www.klimadebat.dk/forum/den-lille-groenne-bog-for-skoleelever-d33-e2985.php#post_6850

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-18 14:10

Er der nogen der husker den gamle vits:
Tillykke De har vundet et læs muldjord, hvor skak jeg læsse det af?

En nyere tilføjelse:
Bare det ikke er forurenet??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-18 09:05

Tak for svaret katekismus.