/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilke spots til butik med smykker?
Fra : cristian2
Vist : 255 gange
40 point
Dato : 09-06-18 13:27

Min samlever åbner smykkebutik. Smykkerne skal bla. udstilles i butiksvinduet. Ud over butiksvindueskarmen skal der efter planen være to glashylder i hvert vindue med varene. Meningen er så at placere spots i loftet over vinduet som skal lyse lodret ned over alle tre niveauer med smykker.
Er der nogle gode råd mht. belysning, type af spots, watt/lumen, led-pærer eller ej?

Da der skal være lys 24 timer i døgnet, ville det vare rart, om man kunne "nøjes" med led-spots, som bruger minimum af strøm.
Men er led-lys ok til smykker - eller er det for "koldt"?
Ikea har masser af spots, og alle er til led-pærer. Deres supporter kunne ikke fortælle mig, om der er forskel på de forskellige pæres lød (det er vist noget med "kelvin-grader" - nogle af Ikeas spots kan kun klare op til 7 Watt, andre meget mere).
Hvor mange watt skal de spots, jeg vælger, minimum repræsentere?

I fald det er en dårlig idé med led-lys - hvad er så en bedre løsning?

Er der andre råd - og ikke mindst faldgruber - i den forbindelse er de meget velkomne!

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-06-18 13:36

Det er der garanteret firmaer der har meget forstand på...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-06-18 13:39

Så er dette spørgsmål også klar til annullerering...

Citat
Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-06-18 13:45

En idé kunne være led-bånd i aluminiumslister under eller på kanten af hylderne. Led-bånd kan fås i flere kelvingrader fra 2700 K og op til 5000 K og lyskvaliteter helt op til RA 95 (RA 100 er som glødelampe eller sollys).

Jeg har selv købt lidt pærer hos - https://www.dioder-online.dk/ - der er et lille vist enkeltmandsfirma. Jeg køber ikke så meget hos ham, for priserne er ikke lave, men jeg kunne tænke mig at han ville kunne rådgive godt i jeres tilfælde og i den sammenhæng er prisen måske ikke det vigtigste.

Giver led-bånd for lidt spotlyseffekt, kan man se på de mange spotpærer, der laves med GU10 fatning (bajonet-fatning). De laves i flere styrker, lyskvaliteter og med flere spredningsvinkler.

Min oplevelse er at der er meget store forskelle på led-lys og at man skal gå efter det bedste, for teknologien er på farvekvalitet stadig lidt efter glødelamper. Til hjemmebrug har jeg slået mig på Phillips pærer, fordi deres lys efter min mening er det mest naturlige - hvad angår led-bånd ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-18 14:02

Spørg forretningskæden " ESPPRIT " - de har ret godt fat med belysning af varer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-06-18 19:07

God hjælp at hente her

https://www.greenline.dk/k/led-paerer
Du er meget velkommen til at kontakte os på telefon, chat, mail eller Facebook. Vi vil hurtigt vende tilbage med svar og komme med den bedste løsning til dit behov.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-06-18 22:45

I gamle dage kunne man ringe til oplysningen.......

Undskyld, det var et forkølet forsøg på at være morsom.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 40 point
Dato : 11-06-18 07:55
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 15-07-18 23:41

Tak for svaret katekismus.