/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Mails fra dCure - er det svindel?
Fra : ottoludvig
Vist : 398 gange
70 point
Dato : 06-06-18 18:47

Jeg har fået en mail fra dcure, som jeg ikke kender. De hævder at skrive på vegne af mit teleselskab, at de har konstateret, at mit brug af mobiltelefon er ekstraordinært højt, og jeg skal blot klikke ind på et link for at få flere oplysninger.

Det lyder usandsynligt, at mit mobilforbrug skulle være anderledes end det plejer, men mailen virker troværdig. Der står bl. a. "dCure - vi gør fakturering nem. Deres mailadresse er daktura@dcure.dk.

Man kan klikke ind på Faktura eller på Kundeservice. Men er det fup? Jeg kan ikke finde et firma, der hedder sådan på nettet.

Har andre været ude for det samme?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-06-18 18:51

Kender dem ikke, så "unsubscribe" hvis du kan det, ellers slet den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-18 19:02

Citat
jeg skal blot klikke ind på et link for at få flere oplysninger

Det gør du så bare...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-18 19:03

Citat
De hævder at skrive på vegne af mit teleselskab, at de har konstateret, at mit brug af mobiltelefon er ekstraordinært højt

Mere

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 06-06-18 19:19

Man må gerne tænke selv

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 80 point
Dato : 06-06-18 19:19

Det er vist svindel af værste skuffe
Du må kunne logge ind på din konto ved din udbyder, der kan du se dit forbrug. Hvilket selskab er du i?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-18 19:21

Skynd dig at slette mailen.
Det er svindel og for at få dig til at klikke på faktura, gør det endelig ikke.
Slet slet slet mailen daktura forveksles med faktura, men svindel og humburg....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-18 20:39

En god og sikker regel er altid at smide mail væk, når de beder dig om at gøre noget fra en tilsendt mail.....................................

Du kan altid logge dig ind på teleselskab, bank, forsikring, kommune og meget andet via respetive hjemmesider.

Så mit gode råd - lad nu være med at åbne de mail.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 06-06-18 21:48

Citat
Jeg har fået en mail fra dcure, som jeg ikke kender. De hævder at skrive på vegne af mit teleselskab, at de har konstateret, at mit brug af mobiltelefon er ekstraordinært højt, og jeg skal blot klikke ind på et link for at få flere oplysninger.

Hvad fik dig til at skrive ind til Kandu i stedet for til din udbyder?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-18 22:05

Citat
Man må gerne tænke selv

Så skal man vist begynde i børnehave? for at lægge forældrenes ´indpodede´ vaner af.

Citat
Hvad fik dig til at skrive ind til Kandu i stedet for til din udbyder?

mennesker kan ikke tænke som ´enkel´ person - VI ER FLOKDYR og følger strømmen..

Pas på ? klippet, muslimer kunne moske få tænke-tanken på plads:

https://www.youtube.com/watch?v=kzH1iaKVsBM

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-18 22:09

Citat
mennesker kan ikke tænke som ´enkel´ person - VI ER FLOKDYR og følger strømmen..

Og hvorfor så lige kandu ???    ottoludvig
Eller tager jeg/ andre fejl - igen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-06-18 23:15
Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 07-06-18 05:16

Tak for gode svar, men synes dog ikke det er helt rimeligt at kritiserer mig for at spørge på kandu. Mit teleselskab, som oven i købet klader sig MitTele sender jo ikke længere faktuaer til deres kunder, heller ikke på den månedlige betalingsoversigt fra banken, - de hæver bare pengene. Hvis jeg vil kende specifikationen, skal jeg selv på arbejde med at klikke mig ind med kundenavn og adgangskode. Då det var for mig ikke helt utænkeligt at nedenstående mail kunne være ægte: Her er den: (med nydeligt logo i hjørnet, som ikke kan kopieres over). Der er links ved "Kundeservive" og ved "Se FAKTURA.". Linksene indeholder bl. a. ordet dcure/.

Kære kunde,

Grundet stort dataforbrug på din mobil, fremsender vi på vegne af din teleudbyder faktura til betaling.

Du finder forbrugsoversigt- og betalingsoplysninger via linket herunder:

SE FAKTURA

Skulle faktura være betalt indenfor den seneste uge, beder vi dig se bort fra denne mail.

Med venlig hilsen

dcure - Vi gør fakturering nemt...

Har du spørgsmål, kan du kontakte kundeservice

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-06-18 10:31

Du glemte bare lig at læse den sidste linje i teksten...

Kære kunde,

Grundet stort dataforbrug på din mobil, fremsender vi på vegne af din teleudbyder faktura til betaling.

Du finder forbrugsoversigt- og betalingsoplysninger via linket herunder:

SE FAKTURA

Skulle faktura være betalt indenfor den seneste uge, beder vi dig se bort fra denne mail.

Med venlig hilsen

dcure - Vi gør fakturering nemt...

Har du spørgsmål, kan du kontakte kundeservice

Godkendelse af svar
Fra : ottoludvig

Dato : 09-06-18 19:10

Tak for svaret Fijala.