/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bruge nul som jord
Fra : jegspørgerlige
Vist : 561 gange
20 point
Dato : 05-06-18 20:22

Jeg har en gang boet i et hus, hvor en Elinstallatør fortalte mig at der ikke var rigtig jord. De stik der havde jord, bar alle forbundet til nul. Jeg fik aldrig spurgt, hvad det har af negative konsekvenser. Han fortalte mig at det ville være ulovligt at lave det sådan nu, men at jeg ikke behøvede at få det rettet.
Nu har en god ven der bor i lejlighed i en etageejendom anskaffet sig en opvaskemaskine, hvor der er et jordben på stikket.
Imidlertid er der ikke jord i lejligheden, og ifølge en elinstallatør heller ikke i eltavlen.

Jeg fik så den grumme ide at man måske kunne udskifte hans stikkontakt med en stikkontakt med hul til jord, men forbinde jord til nul. Så havde han det på sammen måde som jeg havde, der hvor jeg boede før.

En anden løsning kunne være at montere et stik uden jord-ben på opvaskemaskineledningen.

Jeg går ud fra at ingen af disse løsninger er "korrekte" men at begge ville virke. Hvad er fordelene og ulemperne ved den ene og den anden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-18 20:40

Opvaske maskiner SKAL monteres med beskyttelsesjord ben.

Ulemper uden jord er at du bliver forbindelsen til jord via en vandhane. By by

Frederiksberg har brugt noget der hedder nulling - men begynd ikke på sådan noget selv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-06-18 22:02

Det er en rigtig godt ide, når du så begynder at få underlige problemer med at dit hpfi relæ slår fra i tide og utide så ved du hvorfor. Nej hold fingrene langt væk og kontakt den lokale elektriker

Nulling er kun tilladt såfremt at forsyningkablet er koblet op til en Nulsikret forsyningpunkt. Og sådan en udføres fra målerklemmen inden hpfi-relæet. Dvs installatør arbejde

Ang. Stikkontakt uden jord såfremt er der nogle regler der så skal overholdes, bygningens bygge år, aktiv hpfi-relæ og det kraver måleinstrument mm.

Kontakt din lokale elektrikker

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-06-18 22:08

Her i huset har en elektriker fra et autoriseret installatørfirma forbundet husets "jordede" udtag til N (nul eller neutral). Det tidligere fima sendte en fyr, der fjernede forbindelsen, så vaskemaskinen gav snurren i fingrene! Konklusionen er, at man selv skal banke et spyd ned i baghaven og forbinde alle "jord" dertil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-18 20:50

pbp_et
Citat
Konklusionen er, at man selv skal banke et spyd ned i baghaven og forbinde alle "jord" dertil.

Hvis du selv skal banke et jordspyd ned - så skal den aut elektriker forbinde og dermed også stå for at det gøres rigtigt.

Det værste er ikke snorren i fingrene - men når du ikke længere kan mærke noget som helst.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-06-18 21:56

Rolig nu. Som nævnt ER installationen blevet nullet. Det er bare ikke alle snoretrækkere, der har samme bevis som ham hjemme på kontoret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-18 16:06

Det er bare ikke alle snoretrækkere, der har samme bevis som ham hjemme på kontoret............
Men ham med beviset hjemme på kontoret er ansvarlig for hvad der laves.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-18 16:13

Ja, gid han var.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-18 00:11

Nulling som ekstrabeskyttelse brugtes tidligere i en del områder, især i boligområder fra udstykninger i 60erne. forudsætningen var at nettet var nulsikkert. Det satte nogle ekstra krav til hvordan det lokale lavspændigsnet var udformet.

Det er farligt bare at forbinde nulledningen som jord.
Det er dumt at man på dansk kalder det nulledning, sor det får ukyndige til at tro at der hverken er strøm eller spændig . i denne ledning. Sådan er det ikke.