/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Læse harddisk fra "død" computer?
Fra : maly01
Vist : 231 gange
200 point
Dato : 04-06-18 20:33

Vores 7-8 år gamle apple-computer er gået ned. Vist nok med defekt grafikkort = defekt bundkort. Den var registeret under fruens apple-ID. Hun har efterfølgende forsøgt at hente billederne fra den ned via hendes I-cloud. Men de ældste billeder mangler. Nu har jeg så taget harddisken ud af computeren og skal finde den billigste måde at få den "tømt" på. Er det noget med at bygge den om til en ekstern harddisk eller? hvilket (billigst!) udstyr kan i anbefale? og kan vores Windows computere læse harddisken fra en Apple? (Vores computere har 7-pro og 10-home installeret).

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 04-06-18 20:37

Det er for øvrigt en stationær computer og på harddisken står der: SATA / 32 MB Cache WD1001FALS

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-06-18 23:58

Som udgangspunkt så kan Windows ikke læse en disk fra en MAC. Men der er selvføgelig folk som har lavet software som gør det muligt. Indtil videre har jeg p.t. kun fundet købeprogrammer som kan dette. Nedstpende program koster ca 20 euro:

https://www.paragon-software.com/da/home/hfs-windows/

Der findes mange muligheder for at kunne sætte disken til USB, en mulighed er denne:

https://www.computersalg.dk/i/415193/delock-3-5-external-enclosure-sata

Med denne vil du senere kunne omformatere disken og brugen den som ekstern lagerplads.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-18 11:25

Find en rigtig nørd med en apple . Han kan sætte jeres disk som en ekstra i sin computer og læse alle data ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-18 11:27

Den anden mulighed er at købe en gammel brugt magen til jeres defekte , og så flytte harddisken over på den.

Se den blå avis på nettet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-06-18 11:39

Jeg kommer i tanke om en faldgrube. Hvis du sætter disken til din Windows maskine. Der popper sandsynligvis et vindue op hvor der står at disken skal formateres. SIG NEJ TIL DETTE! Får Windows lov til at formatere disken kræver det specialprogrammer at genskabe det hele igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-18 13:22

Har en gammel ekstern HD boks/skuffe du gerne må hente gratis ?(Nordjylland)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-06-18 13:24

Hvor er jeres backup????

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-06-18 13:49

Citat
Hvor er jeres backup????

"Rigtige mænd" tager ikke backup.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-18 19:49

Forsøg med windows computer:
1. Hent en harddisk læser med USB
Evt denne.
https://www.av-cables.dk/usb-2-0-til-sata-adapter/usb-2-0-til-sata-adapter-kabel.html?gclid=CjwKCAjw6djYBRB8EiwAoAF6odhpkxw0xJ56cxQjJlsV_2gQdWYVKiFXrGSI_O2nyZO-bYRz0LO-6xoCvDYQAvD_BwE

2. sæt harddisken til det bred stik og sæt den ikke til computren.
3. Hent denne gratis ubuntu iso fil som kan brændes til CD/DVD
4. https://lubuntu.net/lubuntu-18-04-bionic-beaver-released/
5. Du skal nok vælge 64 bit udgaven
6. Og evt. hent dette brænderprogram https://cdburnerxp.se/

7. Start computeren med Lubuntu skiven
8. ikke installere kun prøve ( klikker du forkert SLUK og begynd forfra)
9. Når den er rullet på plads og start logo vises for neden så
10. tilslut usb harddisken - stikket med den fede ledning skal først i comp og så evt den med tynd ledning (ekstra strøm)
11. Viser harddisken sig så dobbelt klik på på harddisken og hvis du er heldig kan den læses.

Er du i tvivl så fortæl hvilket nummer du er nået til.

Ps. Hvis nogen mener der skal rettes i forklaringen er de velkommen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-18 19:57
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-06-18 21:49

Eyvind: Jeg vil foretrække den første harddisklæser. Man kan ikke være sikker på at en enkelt USB-port kan levere strøm nok til harddisken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-18 23:52

Kan du ikke lide Linux så prøv denne:
https://www.reactos.org/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-18 23:53

Citat
Kan du ikke lide Linux så prøv denne:
https://www.reactos.org/

Læg den på en cd/ usb og start op fra disken = F12 under opstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-18 20:54

Soren_Steen_Nielsen
Ja jeg var lidt i tvivl da den med USB 3 nok er nyere, men ja mere strøm er nok det bedste.