/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grusvej og støv
Fra : lgs
Vist : 303 gange
500 point
Dato : 02-06-18 15:23

Der er næppe noget at gøre ved det, men prøver alligevel:
”Hist hvor vejen slår en bugt ligger der et hus så smukt...........”. Og det er mit. Vejen: privat, blind fælles grusvej, 10 matrikler, hvoraf jeg og én anden ligger lige ud til vejen (½ meter).
Vejen har i mine 41 år her været bortskyllet 3 gange, senest 2016 og er efter lidt palaver blevet retableret af kommunen, da vandet hidrører fra en bæk uden for vores vej.
Retableringen er denne gang så afsluttet med et lag, mørkegrå knuste skærver (angiveligt restprodukt fra produktionen af jernbaneskærver) og denne rekordmaj slår alle hidtidige rekorder, hvad angår støv, når bilerne passerer.
Mit spørgsmål: er der noget – ud over overbrusning med vand – der kan gøres for at binde vejmaterialet lidt mere?
(At prøve at få de bilende naboer til at køre langsomt og dermed hjælpe lidt, er utopisk)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-18 16:00

Lav vejbump, alt andet virker en stakket frist.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-18 16:03

ja asfalt eller olie kan også dæmpe støvet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-18 17:28

Sæt skilt op med at du giver en lillen til halsen.
Og så kan du passende ævle om alt støvet fra bilerne.
Et lille hul vejen ville måske også have sin virkning.
Citroén ejere vil nok ikke bemæerke det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-06-18 19:29

Om 1 års tid eller 2 er alt støvet blæst ind til dig, så er det ovre.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 02-06-18 19:38

Om skiltning: Det eneste, der nok virkelig batter, er et stort skilt, der angiver: NUDISTLEJR
(undskyld!).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-18 20:21

Citat
et stort skilt, der angiver: NUDISTLEJR

Eller? her bor IS/HA/ andet = men de kender jo dine naboer, så den tror de sikkert ikke på.

Næ, et par bump/ regnvands huller er det eneste der er rimeligt effektivt = især når de kører tilbage.

Og det mere ulovlige? partisansøm/pigtråd på vejen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-18 20:26

Og i den lidt ´dyre´ ende, Sensor og alarm med blå lygter.
Eller bare en advarsel om at deres kørsel bliver lagt på tuben.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 500 point
Dato : 03-06-18 23:01

Brug 20 liter madolie med en vandkande og en spreder.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 04-06-18 15:09

Tak for svaret Thomas_Mygind.