/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sivebrønd
Fra : mig-selv
Vist : 427 gange
100 point
Dato : 27-05-18 19:42

Kan den være tilstoppet? og hvordan kan det lade sig gøre?
Har nedfældningstank og videre til en sivebrønd - som før har virket perfekt.
Efter en kloak tømning/ spuling er der blevet problemer med at vandet fra brugsvand ikke vil ?? synke i brønden, hvilket til tider giver problemer.
Har fået et stoppet rør udskiftet (rødder fra træ) af en kloakmester.
Billedet er ikke for godt men det viser princippet = til den røde streg.
https://imgur.com/a/k9TYzDY

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-05-18 20:47

Jeg går ud fra at dit brugsvand også er fra køkken og vaskemaskine.
Normalt hældes det ned i en såkaldt fedtbrønd.
Det ledes måske fra fedtbrønden via en vandlås til sivebrønd.

Når der rodes / spules kan "fedtklumper" proppe til i vandlåsen, og kan som regel løsnes med en rensesplit.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-05-18 20:52

Find et dødt påkørt dyr og smid det ned i tanken.

Det er fordi du ikke har “ bakterier” i brønden

Når sådan en tømmes og renses bør man “tilbagefører” 1/3 del af det gamle “vand”

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-05-18 15:01

Citat
Når sådan en tømmes og renses bør man “tilbagefører” 1/3 del af det gamle “vand”

Har læst lignende - men det burde vel ikke have noget at gøre med at vandet ikke vil synke i selve sive brønden - som jo bare er en muret hul ned i jorden, det er ikke septitanken.
Vandet i sivebrønden står højere end vandet i rørene

Citat
Når der rodes / spules kan "fedtklumper" proppe til i vandlåsen, og kan som regel løsnes med en rensesplit.

Der er frit løb i alle rør.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-18 16:38

Vandet står højere end det synlige afløb fordi der er en vandlås som skal lukke for lugten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-05-18 17:57

Der er ingen vandlås, kloak røret går direkte ind i sivebrønden, jeg kan se vandet trænger ud lige over kloak røret.
Sivebrønden skulle ´tappes´ for vand før der kunne lægges nyt rør.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-05-18 18:03

Kan forresten godt være en vandlås, men vandet burde stadig ikke stå højt i brønden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-18 19:38

Det er det samme system der bruges nedløbsrør for ikke at fylde faskinen med skidt og for at stoppe lugten af råddent vand. Jeg skal prøve at lave en tegning af systemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-18 20:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-18 09:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-18 09:21

Sådan - jeg skal lige lære at bruge den nye picee.dk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-18 13:40
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-18 21:17

Citat
Jeg prøver igen
https://picee.dk/3052-vandl%C3%A5s

Det er da en GOD tegning og ligner/ lignede det jeg havde??? før kloak mesteren smadrede? vandlåsen = min var et gammel brun glaseret ´ditto´ mit rør gik så bare gennem brøndens mur og ned.
Men rense ´fidus´ og andet kunne ikke komme gennem røret fra kloak eller (det du kalder FEDT brønd), så det fik en ´hatten´ = hvilket ikke virkede - så det blev til et nyt ´rør´ før brønden.
Og ærlig talt syntes jeg det var særdeles amatør-agtigt af en ? KLOAK mester, som heller ikke havde meget værktøj med, men skulle ´låne´ af mig.

Har stadig problemer med vand på bad og køkken vaskens (fedt-brønd).
Prøver at spule rørene en af dagene (IGEN), for noget er der helt galt, 5 minutter og vandet står på gulvet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-18 21:21

Citat
er kan du se en tegning (bedre end min) af det jeg tror du har.
https://www.google.dk/search?q=nedl%C3%B8bsbr%C3%B8nd&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=iscVzO2FWWgq5M%253A%252COKrZ5pHwOO5JUM%252C_&usg=__fbk9aHD0jnfJE9lIUGqUROQWW5k%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjo4qbsq63bAhVDkywKHdYCCFgQ9QEIZzAM#imgrc=_DqnTx9cl7PSmM:

Min virker så bare omvendt, da vandet skal gennem vandlåsen OG ned i jorden.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-18 22:30

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-06-18 08:54

Hvis en kloakmester (eksamineret uddannelse) ikke ved noget om fedtbrønd og vandlåse - så er han ikke kloakmester men bare en som har en kloakmester der skriver papirer for ham.