/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Det "danske" kongehus
Fra : svendgiversen
Vist : 711 gange
100 point
Dato : 26-05-18 21:00

Lidt for meget om de kongelige, først prinsens begravelse, så et overstadigt bryllup i England,
og nu kronprinsens fødselsdag, med løb og alt for meget mere.

Men hvor meget er egentligt dansk:

Prinsen er jo halv fransk og vor dronning halv svensk,
med en far der vist var mere tysk end dansk?

Hvis den nye unge kronprins engang bliver konge, med en skotsk /australsk mor
hvor mange promille er han så dansker?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-05-18 21:58

Hvor interessant er det egentlig at vide og hvilken betydning har det?

Hvor meget dansker er Svend Giversen egentlig når det kommer til det stykke?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-05-18 22:09

Citat
Hvis den nye unge kronprins engang bliver konge, med en skotsk /australsk mor
hvor mange promille er han så dansker?
Men stadig med europæiske rødder.
Derved er det totalt underordnet om han er engelsk, svensk, norsk, tysk østrigsk, hollandsk, belgisk, finsk...osv, osv..... Europæerne har samme kristne kultur arv.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-18 22:12

Man kan vel spørge om danskhed er noget med mål i relativ genmasse... ?

Er danskhed noget kultur og noget med at føle sig dansk ?

Der er mange udgaver eller definitioner af danskhed...

Tænker dog at vi snart skal have en reel debat om, om kongehuset er en institution der skal bevares for altid?
Har vi et kongehus for eventyr og turister, ala Disneyland ?
Eer kongehuset blot en lukket fest for overklassen ?
Har kongehuset vitterlig en plads af betydning for ledelsen af landet, især set i lyset af, at vi snart kun er en delstat af EU....?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-18 22:31

Herregud, vi er ALLE individer på denne planet, og grænser er noget vi selv har skabt, ligesom gud er opfundet af mennesker.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-05-18 22:33

Citat
Tænker dog at vi snart skal have en reel debat om, om kongehuset er en institution der skal bevares for altid?
Har vi et kongehus for eventyr og turister, ala Disneyland ?
Eer kongehuset blot en lukket fest for overklassen ?
Har kongehuset vitterlig en plads af betydning for ledelsen af landet, især set i lyset af, at vi snart kun er en delstat af EU....?
Det var dog egentlig nogle meget gode spørgsmål.
Lad os tage det sidste først. Vi bliver forhåbentligt aldrig som i ALDRIG nogensinde en delstat af Neuropa. Gud forbyde det!!

Mener du, en præsident ville være bedre end et kongehus..?
Henled venligst opmærksomhed på flg. personer Mogens Lykketoft, Poul Nyrup, Svend Auken, Helle Thorning, - eller hvad med Lars Løkke, Uffe Ellemann, Anders Samuelsen....?
Jeg foretrækker til enhver tid Kongehuset

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-18 22:41

Citat
Mener du, en præsident ville være bedre end et kongehus..?

Jeg ved ikke om det er bedre, men det kan jo være en passende lejlighed til at skrive vores grundlov lidt om, på flere områder. Om en præsident, er bedre ved jeg ikke...

Jeg har dog svært ved at se at kongehuset er noget vi ville vælge til, hvis vi skulle opfinde det i dag...
Vi ville heller ikke godekende cigarretter som nydelses middel, eller tillade omskæring af drenge, hvis nogle skulle få de ideer i 2018...

Så for mig virker det til at kongehuset bevares, ud fra teorien om at det jo altid har været sådan... Og så er der jo svært at smide en familie på porten, som "alle" føler en relation til...

Jeg skal ikke alene bestemme hvad der er godt for DK, men synes vi trænger til en genopfriskning af hvad vi vil med den institution i DK.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-05-18 23:02

Citat
Jeg skal ikke alene bestemme hvad der er godt for DK, men synes vi trænger til en genopfriskning af hvad vi vil med den institution i DK.
Der er et flertal for bevarelse af Kongehuset. Sålænge der er det, er det vel også i demokratiets ånd at bevare det ?
Man ku' med et godt engelsk ord sige; If it ain't broke, don't fix it

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-18 23:07

Jeg ser kongehuset som en sten i skoen, som vi har vænnet os til... På samme måde som omskæring af drengebørn...
Hvis vi skulle tænke nyt, ville vi jo ikke vælge en famile til at leve og være forgyldt...

Det kan godt være vi ikke kan finde en passende præsident, men vil have langt svære til at finde en familie til at skulle være et nyt royalt omdrejningspunkt, hvis vi skulle lave en "Reboot af kongehuset" i 2018... Så kongehuset har vi, fordi det har vi altid haft, ikke fordi vi ville valgt det til som aktivt tilvalg...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-18 23:27

Omskæring af drenge- eller pigebørn er fortsat et religiøst emne, hvorfor man ikke må glemme er "gud/allah" begge er menneskabte.

Grunden til muslimer ikke må spise svinekød er at svinekød opbevaret under varme himmelstrøg kan udvikle en giftig/dødelig bakterie/sygdom, men siden er køleskabet/frostboksen opfundet.

De mangler at komme gennem "oplysningstiden".

Groft sagt, så mangler de mere end 1000 års oplysning/udvikling.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-18 23:35

Citat
Groft sagt, så mangler de mere end 1000 års oplysning/udvikling

Mangler vi ikke udvikling i vores monarki, når det ikke bygger på noget vi ikke vil genskabe?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-18 23:53

Genskabe er noget andet end udvikling. Prøv at være lidt mere konkret.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-18 23:57

Citat
Genskabe er noget andet end udvikling. Prøv at være lidt mere konkret.

Jeg tænkte du læste min tidligere indlæg også..

Vi ville aldrig i 2018 skabe en monarki med en royal familie, blot for at lave et eventyrland til glæde for nationaløkonomien. Så alene i det lys, er kongehuset en forældet opfindelse. Er der konkret nok?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-18 00:01

Nej, og alkohol og tobak ville heller ikke være tilladt, men det ændrer ikke på, at Gud/allah er menneskabte og at muslimer mangler over 1.000 års oplysningstid, så er det andet et mindre “problem”

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-18 00:03

Citat
så er det andet et mindre “problem”

For dig... Ja.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-18 00:05

Nej, for os allesammen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-05-18 07:33

SOM SÆDVANLIGT KØRER DEBATTEN TOTALT AF SPORET OG KOMMER TIL AT DREJE SIG OM ALT MULIGT ANDET END DET SPØRGSMÅLET DREJEDE SIG OM...

GUD BEVARE DANMARK OG DET DANSKE KONGEHUS

STORT TILLYKKE TIL FØDSELAREN

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-18 09:02

Hvis man er royalist er alle anderledes tænkende jo blot tåber og forkerte...
Sådan var det også i Kejserns nye klæder...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-05-18 09:19

Citat
Hvis man er royalist er alle anderledes tænkende jo blot tåber og forkerte...
Sådan var det også i Kejsernes nye klæder...

ja du taler og skriver jo som du har forstand til...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-18 09:23

Citat
ja du taler og skriver jo som du har forstand til...

Drt gør alle da, digselv ligeledes... Men bidrager så ikke til noget...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-05-18 09:28

Citat
Drt gør alle da, digselv ligeledes... Men bidrager så ikke til noget...

Mon ikke du lige skal have fundet stavepladen frem inden du fortsætter?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-18 09:54

Da jeg stillede dette spørgsmål sent i går aftes, havde jeg ikke forestillet med en sådan debat.
Og ingen svar på spørgsmålet og ingen nævner at vi nu er fri for indavl i kongehuset.

Inden for dyreriget er der mange eksempler på at blandede racer giver bedre udbytte:
Flere grise, mere mælk, hurtigere heste, osv.

Så vort kongehus må nu være ideel, men meget lidt af dansk oprindelse?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-05-18 10:26

Jeg synes denne diskussion er irrelevant, selvom den gerne kommer op ved "festlige lejligheder".

Bare se på billedet af Amalienborg Slotsplads i går: 10.000 royalister, 4 republikaner. (Runde tal). Jeg tror fordelingen holder nogenlunde ud over landet, selvom royalisternes andel nok vil falde er par prc. når disse dages eufori, er kommet lidt på afstand.

Ang. udenlandsk blod i Kongehuset: Jeg synes det er helt til grin, når en sortsmudsket kamelskubber, med skæg ned til brystkassen, påkalder sig danskhed.

Lige nu sidder der en IS kriger, i tyrkisk fængsel, "DANSK STATSBORGER" ......øh, og vil gerne "hjem"......til Danmark.

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-18 10:31

Citat
Lige nu sidder der en IS kriger, i tyrkisk fængsel, "DANSK STATSBORGER" ......øh, og vil gerne "hjem"......til Danmark.

Det tror vel de har tilmeldt sig en kontant- og retshjælpsordning... Og de danskere der forsøger at hjælpe dem, glemmer vist at de fængslede, bestemt ikke tog derned for at gøre noget godt for Danmark... De skal blot forblive ude af landet, og have ophævet det danske tilhørsforhold...

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 27-05-18 11:01

Hvor jeg stolt over vores kronprins og hele det øvrige kongehus.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-05-18 11:12

Med et royalt overhoved ved vi nogenlunde hvad de mener og siger ud mod resten af verden.

Tænk hvis vi fik en Hr. Putin eller fru Merkel eller hr. Makon eller mr. trumph i stedet for.
Eller det der er værre...............hvis det findes.

Jeg er selv en blanding af Tyske, Norske, SønderJyske, NordJyske aner og prøver så vidt muligt at leve efter Danske normer og kultur.

Jeg køber også billige øller i Tyskland og billige hvidevarer i Sverige.

Hilsen fra mini Royalisten.

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 27-05-18 11:59

Tommy, der er skam mange flere gode emner til Præsidentposten, hvorfor foreslår du næsten kun mænd? Du glemmer da kendte personligheder som Thyta Frank, Sofie Løde, Karen Ellemann Jensen -- eller hvorfor ikke Marianne Jdelved, hu vist har meget populær engang? Og behøver det være en politiker, man kan da også vælge en kendis som for eksempel Ulla Therkildsen eller den fremtrædende erhverv- og politik-ekspert Stine Bosse, det vigtigste er jo, om den mindst dårlige kandidat kan samle flere stemmer end den mest dårlige kandidat. alle ægte republikanere vil da nok foretrække en af disse frem for kronprins Frederik og hans efterkommere, der har så meget udenlandsk blod i årerne, eller hvad?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-05-18 16:45

Citat
Jeg er selv en blanding af Tyske, Norske, SønderJyske, NordJyske aner og prøver så vidt muligt at leve efter Danske normer og kultur.

Netop og præcis, sådan forholder det sig garanteret i 1000-vis af 'Danske' familier.

Citat
Så vort kongehus må nu være ideel, men meget lidt af dansk oprindelse?

Mon ikke al den snak om race og oprindelse er noget forbasket vrøvl og sniksank som bør stoppe omgående.
Vi er alle mere eller mindre efterkommere af indvandre til det vi kender som Danmark i dag.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-05-18 18:35

Citat
Thyta Frank, Sofie Løde, Karen Ellemann Jensen -- eller hvorfor ikke Marianne Jdelved, hu vist har meget populær engang? Og behøver det være en politiker, man kan da også vælge en kendis som for eksempel Ulla Therkildsen eller den fremtrædende erhverv- og politik-ekspert Stine Bosse,
Kære ottoludvig, du har en veludviklet form for humor.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-05-18 18:48

Svend, jeg synes du er lidt tvetydig:
Citat
Prinsen er jo halv fransk og vor dronning halv svensk, med en far der vist var mere tysk end dansk?

Citat
Inden for dyreriget er der mange eksempler på at blandede racer giver bedre udbytte:

Er du for eller imod Kongehuset ?? En ryalistisk republikaner ??

Jeg har ikke noget imod udlændinger (heller ikke i Kongehuset), der lever med de danske normer. Her tænker jeg ikke mindst på de vietnametiske bådflygtninger, som lever stille og roligt i, og accepterer, det danske samfund.

Det jeg harcelerer over, er at arabere kommer hertil og vil pådutte/påtvinge os deres religion og
levestil. Samt at de, måske efterhånden 10% af befolkningen, står for 90% af kriminaliteten.

Nå, der afveg jeg igen lidt fra spørgsmålet, men muslimerne er jo efterhånden en stor del af vores hverdag.
Og det er Kongehuset jo også. (Der, kom jeg så på sporet igen).

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-18 19:18

Jeg har ikke taget stilling til om kongehuset skal bevares i dette spørgsmål,
jeg påpeger kun at det er meget lidt dansk i sin oprindelse.

Men jeg er modstander af at noget i dag skal ned arves,
det er noget man skal gøre sig fortjent til.

Og i dag er det jo ikke kongehuset der bestemmer og regerer,
det er jo kun en formssag at nye ministre skal godkendes af dronningen.

Uanset hvor dygtig kronprinsen er, vil der sikkert, til den tid, være bedre valgte regenter.

Og jeg synes der bruges alt for mange penge på forældet kongeligt pral,
er det livgarden der beskytter dronningen? Mod Hvem??

Kun hvis det gavner turismen, skal vi bevare bjørne huerne og de røde dragter,
i dag går man i krig i slørede dragter...

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 27-05-18 19:25

Meget fint formuleret.. Og meget enig...

Garden er jo også bevaret i Tivoli...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-05-18 19:33

Citat
Men jeg er modstander af at noget i dag skal ned arves,
det er noget man skal gøre sig fortjent til.
Hvordan gør man sig så fortjent til at blive præsident..?
Ved indgåelse af div. lokumsaftaler..?

Sidst men ikke mindst. Har vi egenligt nogen personer i Danmark, som ville være velegnet præsidentembedet ? - og endelig, kunne vedkommende person gøre det lige så godt som kongehuset gør det...?

Økonomisk set, er det ikke billigere med en præsident.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-18 20:18

Hvordan regner du ud at en regeringsform med præcident ikke er billigere kongehuset?

Er det blot noget du tror?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-05-18 20:26

Citat
Hvordan gør man sig så fortjent til at blive præsident..?
Ved indgåelse af div. lokumsaftaler..?

Fuldstændig enig. Hvor mange præsidenter er ikke blevet knaldet i tidens løb, for Korruption eller lidt for lystig på lagnerne. Tænk blot på de franske.

En præsident er jo tit en politiker, der er blevet "ophøjet". Og derfor udsat for fristelser, i form af "milde gaver".

Ser man rundt i verden, synes jeg mange af dem virker afskrækkende. Mange af dem, ændrer pludseligt deres lands forfatning, for at tiltuske sig mere magt.

Er det Erdogan i Tyrkiet, du ser som et forbillede ???

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-05-18 20:32

Citat
Hvordan regner du ud at en regeringsform med præcident ikke er billigere kongehuset?

Er det blot noget du tror?
Jeg kunne stille modspørgsmålet: Hvorfor tror du, det er billigere med en præsident..?

Men lad os kigge lidt på det.

Alle kongeslotte + div. bygninger skal jo vedligeholdes selvom vi har en præsident.
En præsident skal også ha' personale, sikkerhedsvagter, en (militær)garde til at passe på ham og familien Han skal stort set ha' samme antal biler incl. chauffører. Div. pensioner når han går af + hans børn. (det får en masse politikerbørn i dag) Sidst men ikke mindst, han skal vel også ha' en løn - den bliver mange gange større end en statsministers. 10 gange større ville ikke være ualmindeligt.

Men kunne en dansk præsident få så mange tilhængere som kongehuset har ..?

Er det en form for kulturhad du har siden du er modstander af kongehuset..?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-18 20:40

Jeg synes jeg har svaret på det sidste.
Men når vil føler os berettiget til at gå i rette med andres religioner, bør vil vel også kunne revurdere vores kultur.
Tiden er som jeg ser det, løbet fra at mennesker skal fødes til en særlig status...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-05-18 20:41

Her er et udmærket eksempel på en præsident der kaster sit land ud i en stærk krise.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/conte-opgiver-at-danne-regering-i-italien/7174830

I sandhedens interesse skal jeg da indrømme, at det ikke er nyt i netop Italien.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-18 20:42

Igen helt uden for spørgsmålet, der går på om vort kongehus er af dansk oprindelse?

Vort kongehus varetager jo mange repræsentative jobs,
som en dansk regeringsleder så slipper for.

Det vil en ny præsident ikke kunne, og det vil koste...

Men jeg tror stadig at det vil være billigere end at skulle forsørge en stor ned arvet familie??
Med alle de overflødige traditioner der følger med...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-05-18 22:07

Citat
Men når vil føler os berettiget til at gå i rette med andres religioner, bør vil vel også kunne revurdere vores kultur.
Ikke forstået. Men jeg ved, at den danske grundlov har indskrevet Kristendom.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-05-18 22:22

Igen Svend, din filur, du er sku ikke nemt at blive klog på:
Citat
Igen helt uden for spørgsmålet, der går på om vort kongehus er af dansk oprindelse?

Vort kongehus varetager jo mange repræsentative jobs,
som en dansk regeringsleder så slipper for.

Det vil en ny præsident ikke kunne, og det vil koste...

Men jeg tror stadig at det vil være billigere end at skulle forsørge en stor ned arvet familie??
Med alle de overflødige traditioner der følger med...

Du påstår vi afsporer dit spørgsmål, fordi det kun drejer sig om kongehusets oprindelse. Og så væver du selv rundt i økonomiske betragtninger, angående Kongehus/præsidenter.

Eller er det mig, der lider af skrumpe hjerne.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-05-18 22:34

Citat
Med alle de overflødige traditioner der følger med...
Svend, hvilke overflødige traditioner tænker du på ?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-05-18 23:47

Citat
Svend, hvilke overflødige traditioner tænker du på ?

Han tænker overhovedet ikke, han elsker bare at skrive et eller andet som andre så kan kommentere.
Når så tråden er i fuld gang kommer der andre morsomheder ind i billedet:

læs en gang igen de oprindelige oplæg og se så hvor det er havnet nu...

Citat
Lidt for meget om de kongelige, først prinsens begravelse, så et overstadigt bryllup i England,
og nu kronprinsens fødselsdag, med løb og alt for meget mere.

Men hvor meget er egentligt dansk:

Prinsen er jo halv fransk og vor dronning halv svensk,
med en far der vist var mere tysk end dansk?

Hvis den nye unge kronprins engang bliver konge, med en skotsk /australsk mor
hvor mange promille er han så dansker?

undervejs kommer der så dette indlæg:

Citat
Jeg har ikke taget stilling til om kongehuset skal bevares i dette spørgsmål,
jeg påpeger kun at det er meget lidt dansk i sin oprindelse.

Men jeg er modstander af at noget i dag skal ned arves,
det er noget man skal gøre sig fortjent til.

Og i dag er det jo ikke kongehuset der bestemmer og regerer,
det er jo kun en formssag at nye ministre skal godkendes af dronningen.

Uanset hvor dygtig kronprinsen er, vil der sikkert, til den tid, være bedre valgte regenter.

Og jeg synes der bruges alt for mange penge på forældet kongeligt pral,
er det livgarden der beskytter dronningen? Mod Hvem??

Kun hvis det gavner turismen, skal vi bevare bjørne huerne og de røde dragter,
i dag går man i krig i slørede dragter...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-18 08:33

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-18 08:55

Tak for valg af mit svar.
Og tak for deling af tanker i denne tråd.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-05-18 09:37

Citat
Meget fint formuleret.. Og meget enig...

Garden er jo også bevaret i Tivoli... Glad

PRÆCIS ET SVAR DER ANGIVER LIGEGYLDIGHEDEN I HELE INDLÆGGET!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-18 10:18

Eller også angiver det blot, at der i lyset af demokratiet er flere meninger om emnet.

Så længe vi respektere demokratiet, kan vi host have forskellige synspunkter..

Historiske har kongehuset fint en plads. Men på sigt er jeg klart tilhænger af en afvikling.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-05-18 14:42

Arrrrhhhhhh Svend, den kom du squ for let ud af.
Jeg troede faktisk, at du var stærkere i den argumentation
Dit spørgsmål "Det danske kongehus" efterlod flere spørgsmål end svar.

Jeg håber da, at du er er klar over, at kongehuset er det meste danske der findes.
Kongehuset er en af de få "ting" som virkelig samler nationen - modsat EU, som splitter nationen.
Hvis, det en dag skulle lykkes republikanerne at få held til at nedlægge kongehuset, tror jeg, at Danmark er færdig som nation.

Lad os alle i fællesskab synge 1. vers af H.C. Andersens "I Danmark er jeg født"
Husk at tage hatten af.

I Danmark er jeg født, dér har jeg hjemme,
der har jeg rod, derfra min verden går.
Du danske sprog, du er min moders stemme,
så sødt velsignet du mit hjerte når.
Du danske, friske strand,
hvor oldtids kæmpegrave
stå mellem æblegård og humlehave.
Dig elsker jeg! - Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

Smukt!!!

Pointene blev givet til svaret;
Citat
Garden er jo også bevaret i Tivoli...
Vorherre til hest!

Benjamin kunne ligeså godt ha' skrevet: "Den lette garde i Istedgade er jo også bevaret"

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-18 14:46

Og Tommy du får da fin bekræftet at for og imod kongehuset handler om følelser...

Synes du antager en masse, uden at have empati for anderledes tænkende...

Da både du og jeg betaler skat, formoder jeg... , har vil en lige ret til at synes noget. Uden at være flabede eller perfide eller spydige...

Synes jeg.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-05-18 16:26

Citat
Da både du og jeg betaler skat, formoder jeg... , har vil en lige ret til at synes noget. Uden at være flabede eller perfide eller spydige...
Det har du ret i, - og derfor spørger jeg dig; Syntes du, at det er OK at sammenligne en tivoligarde med en militær-uddannet garde..?
Her er det dig som er spydig - ordet, perfid ønsker jeg ikke at bruge, det hører ingen steder hjemme.

Citat
Og Tommy du får da fin bekræftet at for og imod kongehuset handler om følelser...
Jeg værner om dansk kultur/historie - og kongehuset er en forankret del af dansk kulturhistorie.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-18 16:34

Kongehuset er kultur, en del af grundloven og lev fra fortiden, hvor en slægt er stavnsbundet til at varetage en rolle...
Der var en smily efter min første anvendelse af Tivoligarden.... Det andet kan jeg godt kende forskel på. Men det ændre ikke på at hvis kongehuset afskaffes kan den rolle varetages af statister.

Når vi værner om noget, skal vi vel også tænke på om det er fair...

Jeg synes ikke det er fair at kronprinsens søn skal vokse op til at være bundet til et rolle forløb som kronprins og senere konge.... Men det er der jo nogen der synes... Men tænker denne del var noget man glemte at tænke over, da stavnsbåndet blev ophævet....

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-05-18 16:54

Citat
Jeg synes ikke det er fair at kronprinsens søn skal vokse op til at være bundet til et rolle forløb som kronprins og senere konge.
Prins Chr. har ret til at frasige sig tronen. Sååååe dit argument holder ikke!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-05-18 18:03

I denne tråd, er det godt nok Kaptajnen, der har trukket det længste strå.

At trække den fuldstændige uskyldige tivoligarde, ind i et argument mod kongehuset.......... kig lige på det en gang mere. Hvor smuk synes i selv det ser ud.

Bare rolig, Det Danske Kongehus vil bestå, indtil muslimerne får flertal. Og så kan det sådan set være ligegyldig, for så vil Danmark komme til at ligne det nuværende Syrien.
Citat
Et stort flertal af danskerne på 77 procent af danskerne er for et monarki.

Det tal har ligget på et stabilt leje på mellem 77 procent og 88 procent de seneste 30 år.

Så det er op af bakke, for de herrer svendgiversen og Benjamin.Hansen.

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-18 18:19

Det var også op ad bakke jeg og andre ønskede rygerne hen hvor der dyrkes peber... Og i dag er rygerne nærmest gjort fredløse...

Tiderne ændres og ikke ret meget er pr. definition fredet.

Hvis Kongehuset og de meget royale, vitterlig tror på at denne institution er fredet for altid, er der vel ingen grund til ophidselse ved, at rette lidt debatlyset mod emnet...

Som nævnt har jeg ikke et problem med at acceptere det, så længe demokratiet synes det skal består... Og vil aldrig være en af dem der spolere andres fest med en demo, imens andre råber hurra...

Jeg synes dog der er meget forbundet med tænke over, hvad vi vitterlig ønsker os af samfundet... Det ser dog ud til at visse emner stadig er omgivet af tabu... Hvilket for mig tyder på, at der er emner der brude trækkes ud i lyset... Hvis alle 77% vitterlig synes det er en skide god ide, at bevarer, så er der jo også 77% efter når debatten lægger sig... Så har vi blot hygget os med at vende tanker, og så har de royales udgave af "fornuften" sejret...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-05-18 19:16

Citat
Det var også op ad bakke jeg og andre ønskede rygerne hen hvor der dyrkes peber... Og i dag er rygerne nærmest gjort fredløse...
Du har nogen underlige sammenblandinger. Rygning er sundhedsskadeligt, og derfor er det relativt nemt at overbevise folk til at stoppe. Kongehuset er dog trods alt ikke sundhedsskadeligt, - snarere tværtimod, idet, det er sundt for mennesker at ha' noget at samles om.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-05-18 19:54

Kaptajn-Tommy du burde sandelig da have haft de points som er blevet uddelt.

Nu ved jeg selvfølgelig godt de ikke er en hattefis værd, men alligevel.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-05-18 23:53

Citat
Kaptajn-Tommy du burde sandelig da have haft de points som er blevet uddelt.

Nu ved jeg selvfølgelig godt de ikke er en hattefis værd, men alligevel
Tak for de ord, marken84. Meeen, der var også andre som havde gode svar.

Jeg er glad for, at vi er nogle stykker her på Kandu, som går ind og forvarer et af verdens ældste monarkier - jeg mener at vide, at det er Japans monarki som er det ældste i verden og Danmark som nr. 2. Hvis ikke det er værd at kæmpe for, ja så ved jeg ikke sørme ikke rigtig....Men der er stærke venstrefløjskræfter i spil for at afskaffe monarkiet ved at indsætte en ayatollah i stedet.

Når Svend skriver:
Citat
Prinsen er jo halv fransk og vor dronning halv svensk,
med en far der vist var mere tysk end dansk?

Hvis den nye unge kronprins engang bliver konge, med en skotsk /australsk mor
hvor mange promille er han så dansker?
Må jeg bare sige; Dansker er man, når ens hjerte banker for Danmark.
Kultureliten mener det er tildeling af statsborgerskabet der afgør om man er dansker. Næ, det er det, som føles i hjertet der afgør om man er dansk(er)