/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Ekstern grafik kort med 3 indgange?
Fra : lillelyst
Vist : 178 gange
44 point
Dato : 22-05-18 21:27

Jeg har ikke været på edb banen i over 6 år, så meget må være sket.
Jeg har i mit daglige arbejde nu brug for 3 skærme i stedet for de 2 jeg har. Begge skærme har DVI-indgange.
Jeg vil gerne kunne fortsætte med at benytte mit bundkort som er et ASUS B85M-E. (det interne grafikkort er defekt, alt andet kører virkelig godt. https://www.asus.com/dk/Motherboards/B85ME/
Mit spørgsmål går på hvilken løsning I vil foreslå?
Og om det overhovedet kan lade sig gøre at udnytte mit nuværende bundkort til formålet?
Prisen er ikke umiddelbart afgørende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-18 03:57

De fleste styresystemer tillader flere grafikkort i samme computer og kan anvende dem samtidig.
Det er lidt ærgerligt at dit intern grafikkort er defekt. eller kunne du bruge det til den tredie skærm.
Er du sikker på at det ikke bare er deaktiveret i bios, eller mangler driver ?
Ellers skal du ud og købe et grafikkort mere.
De meget dyre kort har hurtigere proceeorer og meget ram. Det har dog mest betydning ved de modren spil, og er eller kun en fordel vedprogrammer, som er skrevet til dem.

Når du vælger et kort skal du være opmærksom på at DVI og HDMI er det samme bare med forskellige stik. Du kan få kabel med hdmi stik i den ene ende og dvi stik i den anden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-18 04:02

De fleste styresystemer tillader flere grafikkort i samme computer og kan anvende dem samtidig.
Det er lidt ærgerligt at dit intern grafikkort er defekt. eller kunne du bruge det til den tredie skærm.
Er du sikker på at det ikke bare er deaktiveret i bios, eller mangler driver ?
Ellers skal du ud og købe et grafikkort mere.
De meget dyre kort har hurtigere proceeorer og meget ram. Det har dog mest betydning ved de modren spil, og er eller kun en fordel vedprogrammer, som er skrevet til dem.

Når du vælger et kort skal du være opmærksom på at DVI og HDMI er det samme bare med forskellige stik. Du kan få kabel med hdmi stik i den ene ende og dvi stik i den anden.

Se i computeren om du ovehovedet har et ledigt slot, som der kan fås et grafikkort til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-18 09:04

Citat
styresystemer tillader flere grafikkort i samme computer og kan anvende dem samtidig

Man kan bare ikke altid få dem til at arbejde sammen:
https://www.google.dk/search?q=2+grafikkort+i+en+pc&oq=2+graffikkort&aqs=chrome.1.69i57j0l5.9381j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-18 09:13

Tror forresten ikke du kan smide 2 kort på dit bundkort da der kun er en PCI ´slot´.
Samt der kan blive problemer med strømmen hvis du får det til at virke = der findes pci splittere:
https://www.google.dk/search?q=pci+splitter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiK_t_Wo5vbAhWECSwKHUfvDTkQ_AUICigB&biw=1164&bih=529

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-18 09:16

Samt det vil sikkert være billigere med et nyt bundkort, hvor du så kan bruge den indbyggede udgang

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-05-18 10:46

Surt med det interne grafikkort. Jeg har på edbpriser.dk fundet tre grafikkort som understøtter op til fire skærme. De er desværre ikke helt billige, men det afhænger af hvad du bruger maskinen til:

https://www.edbpriser.dk/produkt/gigabyte-geforce-gtx-1080-mini-itx-8g/
https://www.edbpriser.dk/produkt/msi-gtx-1080-gaming-x-8g-129901/
https://www.edbpriser.dk/produkt/evga-geforce-gtx-1080-130482/

Display port stikkene er kompatibelt med både DVI og HDMI, man skal blot have et simelt adapterstik.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-18 12:27

Citat
De er desværre ikke helt billige,

Ville personligt aldrig ofre så mange penge, med mindre man er fanatiker.
Et godt bundkort kan købes for 400.- og op:
https://www.labtech.dk/produkt-kategori/hardware/pc-komponenter/bundkort/

Husk bare at få et der kan bruges med dit ´gamle´ grej.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 23-05-18 16:23

Søren Steen Larsen > Ja jeg havde faktisk kik på de samme men de er alt for dyre.
mig-selv > Ja strømforsyningen kunne også blive et problem og med kun 1 slot valgte jeg denne her løsning.
https://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-GeForce-GTX-1050-DUAL-OC-2GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2622847?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKCAjwopTYBRAzEiwAnU4kb2V94d8t8hTvyBIVFd-UgeNKRsMNPnUBy_ustpf5V5iIQ3hkxU8rnBoCKjEQAvD_BwE
Men 3 forskellige type porte er ikke specielt praktisk så jeg må mit "lager" igennem. Der ligger et hav af alle mulige kabler, så må jeg se om jeg kan få forbindelse. DVI`en er den foretrukne port for mit vedkommende.