/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Usikker forbindelse ?
Fra : Troldepige
Vist : 261 gange
300 point
Dato : 12-05-18 12:42

Først på dagen kunne jeg fint komme ind på div. sider på internettet, men nu får jeg denne besked på mange sider:
Citat
Din forbindelse er ikke sikker

Ejeren af www.facebook.com har ikke konfigureret sit websted korrekt. For at undgå at dine informationer bliver stjålet, har Firefox ikke oprettet forbindelse til webstedet.

Webstedet bruger HTTP Strict Transport Security (HSTS) til at angive at Firefox kun kan oprette en sikker forbindelse til det. Derfor er det ikke muligt at tilføje en undtagelse for dette certifikat.

Læs mere…

Indberet automatisk fejl som denne for at hjælpe Mozilla med at identificere og blokere ondsindede websteder.

På de "ramte" sider kan jeg klikke på "Gå tilbage" eller "Avanceret".

I et håb om at komme videre klikker jeg så på "Avanceret", og på f.eks. Facebook sker det kun det, at dette kommer frem:
Citat
www.facebook.com bruger et ugyldigt sikkerhedscertifikat. Der stoles ikke på certifikatet, da udstederens certifikat er ukendt. Serveren sender muligvis ikke de korrekte mellemliggende certifikater. Det er muligvis nødvendigt at importere et ekstra rodcertifikat. Fejlkode: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER

På andre sider kommer der allernederst denne mulighed: "Tilføj undtagelse", og derved kan jeg få adgang til siden.

Men på f.eks. Ebay ser siderne "anderledes" ud, billederne mangler.

Hvad pokker sker der?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-05-18 12:49

Har du prøvet en anden browser end Firefox?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-18 13:17

Citat
Har du prøvet en anden browser end Firefox?

Jeg gjorde et spagt forsøg.

På "den dér linie nederst på skærmen" (kan ikke lige komme i tanker om navnet) har jeg en med et "e", men jeg kan s'gi ikke få den til, at fungere ordentligt i forhold til, at søge.

Men nu er nogle af de ramte sider begyndt at opføre sig ordentligt, helt af sige selv, bl.a. Danske Bank og DSB, men stadig ikke facebook.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-05-18 15:05

Bruger du mobilt internet eller fastnet? Er din computer koblet på med kabel eller trådløst?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-18 15:12

Citat
Bruger du mobilt internet eller fastnet? Er din computer koblet på med kabel eller trådløst?

Jeg bruger en stationær pc med trådløst internet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-18 15:27

Hmmm, det er s'gi da lidt underligt det her.

I aftes da jeg var færdig med pc'en gik jeg ind i "start" og slukkede som sædvanligt, og slukkede både mus og skærm.

I formiddags da jeg ville tænde pc'en undrede jeg mig, for den var ikke slukket, den var bare gået i dvale.
Nå, jeg tænkte ikke nærmere over det, jeg kunne jo have tastet forkert da jeg ville slukke den.

Men p.g.a. ovenfor beskrevne problemer fik jeg den tanke, at det måske kunne hjælpe at genstarte.

Og sørme så, nu virker det hele som det skal.

Dejligt, men jeg undrer mig.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-05-18 15:43

Min tanke var at du måske skulle være logget på en fremmed accesspoint, enten ved en fejl (har jeg engang været ude for hos en kunde) eller på grund af en person som ville spionere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-18 17:00

Citat
Min tanke var at du måske skulle være logget på en fremmed accesspoint, enten ved en fejl (har jeg engang været ude for hos en kunde) eller på grund af en person som ville spionere.

Jeg tjekkede min internetforbindelse, og den så ud som den plejer.

Men da jeg ville genstarte fik jeg at vide, at en anden brugte pc'en og, om jeg ville genstarte alligevel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-18 17:06

Den browser du ikke kan lide er nok den medføgende windows 10 browser som hedder Edge.

Men windows 10 har skam også den gode gamle Internet Explorer liggende til dig.

Klik på start og rul helt ned og klik på windows tilbehør
der er et blåt e med gul krans, og det er Internet Explorer
højreklik på Internet Explorer og vælg " fastgør til start "
Du kan også vælge mere og så vælge fastgør til processlinje.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-18 19:03

Citat
Den browser du ikke kan lide er nok den medføgende windows 10 browser som hedder Edge.

Men windows 10 har skam også den gode gamle Internet Explorer liggende til dig.

Klik på start og rul helt ned og klik på windows tilbehør
der er et blåt e med gul krans, og det er Internet Explorer
højreklik på Internet Explorer og vælg " fastgør til start "
Du kan også vælge mere og så vælge fastgør til processlinje.

Mange tak, nu fandt jeg internet explorer, og dér virker det fint.

Men jeg må erkende, at jeg bedre kan lide den måde Firefox fungerer på, når det altså virker.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 13-05-18 09:22

Hvis der er koks i Firefox kan du nemt rense den.
Hent den gratis iobit uninstaler, som tager det hele med.
https://www.iobit.com/en/advanceduninstaller.php

Afinstaller så din Firefox
Genstart computeren
Hent en ny Firefox.
https://www.mozilla.org/da/firefox/new/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-05-18 10:01

Citat
Hvis der er koks i Firefox kan du nemt rense den.
Hent den gratis iobit uninstaler, som tager det hele med.
https://www.iobit.com/en/advanceduninstaller.php

Afinstaller så din Firefox
Genstart computeren
Hent en ny Firefox.
https://www.mozilla.org/da/firefox/new/

Da jeg havde genstartet i går eftermiddags virkede det hele fint, men i aftes drillede det igen. Efter en ny genstart virkede det hele fint igen, og det gør det stadig.

Men hvis det begynder at drille igen, så vil jeg benytte dit råd.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 13-05-18 10:01

Tak for svaret Eyvind.