/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Trives skimmelsvamp dårligt v rystelse?
Fra : boyelauritzen
Vist : 213 gange
110 point
Dato : 07-05-18 12:54

Et råd er, at placere fødevare der let angribes af skimmelsvamp i køleskabslågen f.eks. juice. saft, syltetøj, marmelade,…

Da skimmelsvampe trives dårligt med rystelserne, der naturligt kommer - når lågen åbnes – lukkes.

Holder dette råd i byretten?

Gælder det alle svampe?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-05-18 13:51

Tror det er skrøne, ellers ville jeg mene det ligefrem fremmer væksten

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-05-18 13:59

Den er vist på overdrevet - tag ent kig her og bliv klogere på skimmelsvamp

https://www.bolius.dk/quiz-hvad-ved-du-om-skimmelsvamp-37290/

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 07-05-18 14:53

Tak marken84.

"Tag quizzen og få svar på, hvor meget du ved om skimmelsvamp." link VIRKER IKKE ....

Men da vi ikke har jordskælv af betydning i Danmark, tvivler jeg på, at finde nyttig information på dit link til skimmelsvamp i boligen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-05-18 16:55

Nej, det holder ikke i byretten!

Jeg har hørt beretninger om, at skovarbejdere, der i forvejen har problemer med skimmelsvampe, kan mærke skimmel-sporer i luften, når de sætter saven på et træ. Rystelserne skulle så løsne sporerne fra de skimmelsvampe, der vokser på barken. Jeg har aldrig målt på denne situation eller læst andre beviser for denne sammenhæng. Hvis man er så uheldig at være blevet allergisk overfor skimmelsvamp, så vil man reagere i mange sammenhænge (kældre, sommerhuse, lun sensommer osv.), og det er ikke urealistisk, at man også reagerer på skimmel-sporer i skoven.
http://videntjenesten.ku.dk/raadgivning/spoergsmaal_og_svar/skov_og_natur/svampesporer-og-vaernemidler/

Der er da vist ikke andet at gøre end at hyre en rådgiver i sager med skimmelsvamp.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/boligejere-fanget-af-modstridende-rapporter-om-skimmel

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-18 14:45

Citat
Et råd er, at placere fødevare der let angribes af skimmelsvamp i køleskabslågen f.eks. juice. saft, syltetøj, marmelade,…

Da skimmelsvampe trives dårligt med rystelserne, der naturligt kommer - når lågen åbnes – lukkes.

Holder dette råd i byretten?

Gælder det alle svampe?

I så fald burde huse tæt på jernbanen ikke kunne blive angrebet af skimmelsvamp.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 09-05-18 07:52

Ja - Troldepige

Nærmere det perfekte ville værer at indrette hele sin lejlighed i containere i vare elevatorer.

Og så man selv kunne styrer rystelserne

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-06-18 08:50

Hyldebær drik mm kan pladseres i lågen i køleskab - så kan vi se om jeg kan observer en forskel?