/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Brune øjne dominerer, men
Fra : svendgiversen
Vist : 427 gange
46 point
Dato : 02-05-18 12:40

Jeg lagde mærke til at også den nye Elleman minister har brune øjne,
mig bekendt stammer Uffe Ellemans brune øjne fra en spanier,
der kom til Koldinghus? Vist hans oldefar??

Vi lærte i skolen at brun blå bliver brun,
men at brun blå brun blå giver 3 brun øjede og kun et blå øjet,

Vil det sige kommende generationer snart alle har brune øjne???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-05-18 13:00

Det med at han skulle stamme fra en spanier, mener jeg er undersøgt og "skudt til hjørne", da det intet havde på sig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-18 15:58

Måske har du ret?

https://da.wikipedia.org/wiki/Uffe_Ellemann-Jensen

Måske er det hans mor Ellemann, der har de brune øjne,
men det er ikke hovedspørgsmålet, dør vi blåøjede langsomt på grund af brun dominans??

Jeg har en formodning om at lyse mennesker klarer sig bedre mod nord,
modsat negre i eksempelvis Afrika.

Men hvordan menneske aberne derfra kom til Rusland og blev blåøjede er en gåde for mig???

Selv i Sibirien kan man finde også hunde med blå øjne...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 46 point
Dato : 02-05-18 20:59

Du tager fejl flere steder
Den værste er at tro at menneskene stammer fra menneskeaberne.
Vi har formentlig en fjern forfader, som hverken var nutidige menneskeaber eller som det nutidige menneske.
En art , som stod mennesket meget nært var Neanderthaleren, der levede i europa og lidt ind i Asien. De uddøde for kun ca 50000 år siden. Menneskene var samtidige og vi Europæere har en del af arvemassen fra dem. Men om det lige er det der. giver genet for blå øjne ved jeg ikke.

Den klassiske arvelighedslære, skyldes Mendel.
Den siger at vi , knyttet til kromosomerne i næsten alle celler, har to gener for alle egenskaber. Det ene har vi fra moren og det andet fra faderen . Kun de specielle kønsceller , æg og sædceller er specielle ved ikke at have dobbeltgener, men kun et for hver egenskab. Hvilket et af de to der ender i en bestemt kønscelle er helt tilfældigt.
Når de smelter sammen dannes en normalceller med dobbeltgen.

kombinationen brun, blå, brun findes ikke. Der er ingen med 3 gener for øjenfarve. Det er din anden alvorlige fejltagelse.

Da genet for blå og brunt gives lige godt videre uanset hvilken farve ens øjne har, vil andelen af gener for blå og brune i en større population ,holde sig konstant gennem generationerne.

Det er bestemt ikke sådan at fordi der måske er flest brunøjede, vil genet for blå øjne forsvinde. Tværtimod vil det være latent hos mange af de brunøjede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-18 21:22

Foreløbig tak transor,
er glad for at vi blåøjede lever lidt endnu.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-18 07:59

Spørgsmålet er så bare om vi i Nordeuropa er en konstant population. Hvis vi får en væsentlig indvandring fra områder uden gener for blå øjne, vil andelen af blåøjede naturligvis mindskes.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-05-18 14:12

Jeg har mørke brune øjne. Men derfor kan man jo godt være blåøjet.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-05-18 15:22

Har du undersøgt hvor de mørkebrune øjne kommer fra, ellers spørg under slægtsforskning?

Os fra Trangbæk, smallere end Mosebæk, har alle blå øjne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-05-18 17:08

Citat
Har du undersøgt hvor de mørkebrune øjne kommer fra, ellers spørg under slægtsforskning?

Næh....jeg lever i lykkelig uvidenhed. Min morfar var meget mørk. Min mor, ældste af 7 børn, meget mørk, sorthåret. Jeg selv, ældste af 8 børn, sorthåret. (Nu stålgrå).

Er mest mørk af alle mine søskende, de efterfølgende er mere blond. Et par stykker nærmest rødbrun. Så jeg har tænkt på om det sorte slår mest igennem, på de ældste.

Og jeg er overbevist om, vi har samme far.

Jeg blev opereret for "Stær", for nogle år siden. Da sagde klinikdamen, at de havde vanskeligt ved at se pupillerne, fordi mine øjne var så mørke. Jeg tror nu det var en skrøne, når man tænker på alt det udstyr de har.
Men hovedsagen er, jeg kan se med dem stadigvæk.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-05-18 17:13

Jeg venter jo på, at blive helt hvidhåret. Det synes jeg er flot.

Men der skal så snart ske noget, da jeg jo er 75 år. Ved ikke om jeg opnår det.

M.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-05-18 08:08

hvad med de der har grågrønne øjne med med brunkrans i de grønne.?
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-05-18 08:14

hvad med de der har grågrønne øjne med en brunkrans i det grønne.?
senta

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-18 23:08

svendgiversen ->

Ad. 1.) https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/store-opdagelser-arv-mendel-og-arvelighedslovene

Ad.2.) https://da.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

Dette burde du som sagt og som du selv skriver:

Citat
Vi lærte i skolen at brun blå bliver brun,
men at brun blå brun blå giver 3 brun øjede og kun et blå øjet,

Vil det sige kommende generationer snart alle har brune øjne???

..have lært i biologitimerne i 7. klasse !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-18 23:13

Ps. Studér krydsningsskema'et sidst på WIKI siden om Mendel ...så vil du forstå!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-18 23:21

Det handler ikke kun om gen-pulje fordeling, men i lige så høj grad om etnologisk populationsfordeling. Det si'r sig selv; at i en population af blåøjede individer vil der ALDRIG forkomme et brun-øjet barn! ..og omvendt. Love om populationsfordeling er en helt anden boldgade:

Ad. 1.) https://en.wikipedia.org/wiki/Conway's_Game_of_Life
Ad. 2.) https://en.wikipedia.org/wiki/Automata_theory

..hvis du forstår?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-18 23:35

Ved ikke helt hvorfor, men i første link til Conway ..finder du, lidt nede på siden, det direkte link til: Game of Life.

Det var faktisk mit afslutningsprojekt på Datamatikerstudiet i OOP (C++ og Turbo Pascal ver. 5.5) ved Lyngby' uddannelsescenter i 1994. ...med fokus på: Persistente vs. dynamiske vs. statiske runtime allokerede objekter. Samt adskillelse af beregnings vs. præsentations moduler.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-05-18 11:07

Tak for svaret transor.