/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Konfirmation.
Fra : Mosebaek
Vist : 281 gange
200 point
Dato : 28-04-18 23:22

Jeg har et barnebarn, der skal konfirmeres næste år. Lidt tid at løbe på endnu, men efter nutidens normer, kræver det jo langtidsplanlægning.

Her savner jeg jo lidt inspiration. Jo, selvfølgeligt er det op til forældrene, men som en kær farfar, vil jeg jo gerne være behjælpeligt.

Ferrari, Porche, helikoptere og lystbåde er jo håbløst forældret og yt. Næh...der skal fornyelse til....noget der kan dupere rakket.

Jeg har tænkt på at engagere ålborg symfoniorkester, og Gardehusarerne, til at gi`lidt liv i gaderne, i vores lille landsby...ville se godt ud, de venter uden for kirken. Ved dog ikke, om de kan lejes på privat basis.

Selvfølgeligt skal det hele koordineres, med Nordjyllands Politi. Her tænkes på vej afspæringer og trafikomlægning.

Jeg kunne jo også tænke mig et par bevingede ord fra enten Prins Joachim (Frederik er jo nok alligevel for meget forlangt) eller hr. Løkke, på den store dag.

Det er jo ikke et pengespørgsmål. Jeg har jo lidt friværdi i huset. Og Danske Bank, er villigt til at yde et mindre lån på 300 til 400.000 kr., hvis det skulle komme til at knibe.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som den skarpe iagttager måske allerede har fornemmet, er ovenstående af sarkastisk art.

Mit spørgsmål er i alt sin enkelthed, hvad mener i om nutidens konfirmationer. Er vi ikke ved at være på det yderste overdrev. Hva`fa`en skal der til, den dag damen skal giftes. ????????? Og hvad med en enlig far, eller mor, måske på kontanthjælp. Jeg tænker på min egen konfirmation, med varme og nærvær, for 61 år siden. Fik bl.a. en Agfa Clarck foto apparat, som jeg har endnu.

Er det hele kørt lidt af sporet, eller er jeg bare en gammel senil mand, der ikke forstår nutiden???

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-04-18 00:30

Her i foråret er jeg 2 gange kommet forbi den lokale kirke mens der har været konfirmation, og ja, der holder nogle få motorcykler og nogle få biler af typer vi ikke ser hver dag, i dag holdt der en Corvette Stingray (så vidt jeg husker), men der holder altså allerflest helt almindelige familiebiler.
I dag holdt der også en pyntet Christianiacykel.

Jeg var på kontanthjælp i en del år, og er nu på førtidspension.
Da min søn blev konfirmeret for 5 år siden havde min veninde arrangeret, at han blev hentet på motorcykel. Jeg kan ikke huske hvad jeg gav for det, men det har højest været et par hundrede kroner.
Ud af 20-30 konfirmander var det max. 10, der blev hentet på særlig facon.

Det er min opfattelse, at de fleste, som arrangerer noget fancy kørsel, får det gjort af én fra familie- eller vennekredsen. Nogen der kender nogen.

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 200 point
Dato : 29-04-18 00:43

Det er jo totalt yt at konfirmanderne skal transporteres på den mest outrerede måde...
Det tager jo totalt fokus fra det væsentlige i den dag - så nej, endnu en gammelsmølf, som nu har været i menighedsrådet ved vores kirke i 25 år, mener det er på overdrevet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-04-18 08:43

Det er kørt noget af sporet, mener jeg.
Spørger man en konfirmand, hvorfor der skal være speciel kørsel, dyre indslag osv. på dagen, er svaret altid: Man bliver kun konfirmeret en gang !!!!!
Det er jo sådan set rigtigt, men så kan man jo stille endnu et par spørgsmål:
Hvad så med din 15 års fødselsdag ??, Du bliver jo også kun 15 år en gang, hvad med den dag du går ud af folkeskolen (det gør man som regel også kun en gang) osv.
Man må jo så gå ud fra at den damen skal giftes, skal der ikke laves noget specielt, for hun kan jo altid blive gift igen.

Det er nok ikke så meget konfirmanderne (selv om de sikkert er med på alle idéer), men der i mod forældrene, der skal overgå hinanden. (min mening)

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-04-18 08:46

UPS !!!

Citat
Man må jo så gå ud fra at den damen skal giftes, skal der ikke laves noget specielt, for hun kan jo altid blive gift igen.

Der skulle stå:
Man må jo så gå ud fra at den dag, damen skal giftes, skal der ikke laves noget specielt, for hun kan jo altid blive gift igen.

MVH

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-04-18 09:37

Citat
Det tager jo totalt fokus fra det væsentlige i den dag

For min søns vedkommende vidste han intet om motorcyklen før han kom ud af kirken, og fik besked på, at tage sin vinterjakke på, om foråret.

Og helt ærligt, så tror jeg, at mange konfirmander sidder i kirken og tænker på alt det, der skal ske bagefter (fest, gæster, gaver), så fancy kørsel eller ej, så er jeg ikke sikker på, at der er så meget fokus på den kirkelige handling.
Men de unge mennesker har da trods alt gået til konfirmationsforberedelse, og dér har præsten jo haft mulighed for, at få de unges opmærksomhed.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-18 13:18

Mange tak for svar. Selvfølgeligt var mit indlæg "det yderste overdrev". Men rigtignok, barnebarnet skal konfirmeres til næste år.

Udviklingen kan ingen jo stoppe, eller.......udviklingen er jo det mennesket selv "udvikler".

Jeg synes bare det er en bjørnetjeneste at gøre de unge mennesker, med at alt skal være så sofistikeret og prestigefyldt, som muligt. Kan de selv leve op til det, senere hen i livet ?? Jeg ved godt "ræset" begynder allerede i skolen. Et eks.; Mobilos.

Og det fortsætter jo op gennem gymnasie årene. Hvor afslutninger mest ligner den Kongelige Ballet, i udstyr.

Nå, jeg hverken kan eller skal gøre noget ved det, men det giver anledning til en stille undren. Kan godt forstå, hvis mange bliver skuffede og desillusioneret, senere i livet. Bl.a. med skilsmisser til følge.

Nå, det var bare nogle tanker, jeg trængte til at få luftet.

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-18 14:01

Citat
Er det hele kørt lidt af sporet, eller er jeg bare en gammel senil mand, der ikke forstår nutiden???

Mosebaek,

Jeg er så meget enig med dig i "at det hele er kørt lidt af sporet" Jeg tænker meget på de konfirmander, der evt. står og ser misundelige til. Jeg håber for de konfirmander, at de har en familie, der kan hygge om dem på deres konfirmationsdag uden alt det der gejl.
Det er kun pral,pral og pral (se hvad vi kan)

Jeg har også på nettet set billeder af, den ene dyre sportsvogn/ gamle motorcykler, efter den anden hentede en konfirmand.. Hvorfor fanden kan forældrene ikke bare tage hjem sammen med deres barn og hygge sig sammen med familie og gæster.

Det har taget overhånd.

PS, jeg forstod godt sarkasmen i dit indlæg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-18 15:34

konfirmationen er i for dem har lidt kristen tro tilbage, andre gør det for ´gaverne´ og dem er der sikkert flest af.
Selv har jeg ikke oplevet de ´afhentninger´ i skriver om, den slags blev brugt blå mandag, hvis man ville ofre penge på den slags gøgl.
Selv var jeg i tivoli og inde at bowle, senere en tur i ´gaden´ hvor der kun var adgang for de unge og kun sodavand? indtil et tidspunkt hvor man så blev bedt om at gå - jeg havde en superdag og brugte vel 200.-
.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-04-18 21:17

Er det en dreng eller pige, det kunne være godt at vide, og hvor i landet skal det være.
jeg spørger, da jeg måske har en ide, men det er lidt afhængig af svarene på mine 2 spørgsmål.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-18 21:19

Citat
Selv har jeg ikke oplevet de ´afhentninger´ i skriver om

Det har jeg heller ikke. Jeg kunne nok også være din far, aldersmæssig.

Far lejede lillebil vognmanden, en VW rugbrød, til at køre os de to km. til kirken. Havde ikke selv bil. Fint skulle det jo være. Og det var nok også en lille milepæl for dem, da jeg som den første af otte søskende, skulle konfirmeres.

En rigtig god dag, i familiens skød, med mostre, fastre, onkler og tanter.

Derfor har jeg altid holdt på en konfirmation, skal holdes i barndomshjemmet. Hvis det er muligt.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-18 17:32

Tak for tilbudet, Klatterup. Men nu ta`r jeg lige en stille een. Der er jo som skrevet, et helt år til.
Jeg skal jo også lige "konferere", med forældrene. Det er jo trods alt dem, der skal tage initiativ.

Mit "spørgsmål" var sådan set også lidt mere til eftertanke, da jeg synes det er ved at køre løbsk, med de konfirmationer. Ikke mindst tænker jeg på de forældre, der af èn eller anden grund, ikke kan være med på (Limousine) vognen.

(konfirmandinden - Hadsten området).

M.

Kommentar
Fra : Rosa12

Dato : 30-04-18 20:35

Det er vel hvad man gør det til selv

Vi havde festen i torsdag og ja de fleste blev hentede i fede biler - men jeg havde det indtryk at de fleste der havde gjort som os - jeg har en fætter med en fed bil Pris; 300 kr til taxa til hans familie

2. dags tøj er vi nok gået lidt amork...... men det er tøj der kan bruges mange gange incl en konfirmationsfest den 10, hvor det er hendes kursines tur.

Kjolen vil jeg sælge på DBA

Har ingen ide om samlede pris - men servietter og bordpynt er købt i IKEA og duge var lagner fra JYSK, lokale var gratis - der hvor vi virkelig har flottet os er hjælp i køkkenet - så vi slap for det.

Der var mad og drikkevare nok og alle havde en dejlig dag - tøsen har været i Tivoli, hun har i forvejen en wildcard - så hun har nok brugt penge på mad mv der inde - det kan godt løbe op, men så har hun sammen med en veninde haft en fantastisk dag - det er hende vel undt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-18 21:40

Citat
Det er vel hvad man gør det til selv

Lige præcis.

Og det er ikke mit indtryk, at der er jalousi eller misundelse blandt de unge mennesker p.g.a. køretøjerne.

Min søn havde på intet tidspunkt spurgt, om han kunne blive hentet i et køretøj (vi bor i gå-afstand til kirken), så det var ren overraskelse da han fik en køretur på motorcykel. Turen gik en tur ud i op-landet, med en drikkepause undervejs.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-05-18 11:57

Citat
Det er vel hvad man gør det til selv

Netop. Meget rammende udtryk for udvikling, som jeg nævnte.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-05-18 17:25

Tak for svaret poten. Det er bl.a. det du skriver, jeg er enig i. Men også de forældrer, der af een eller anden grund ikke kan præstere samme "udstyrs stykke". Det synes jeg er synd, for et ungt menneske.

Da jeg selv blev konfirmeret, i tidernes morgen, var det hele mere ens. Ingen forskel på rig og fattig, i den retning.

M.